Gå till innehåll
söndag 25 januari 2026
Gäst

Tre resp två kablar till ankarspel, ehhhh

Rekommendera Poster

Gäst

Vårt gamla kasserade Lofransankarspel på 1000W hade tre kablar, vårt nya Profish på 700W har istället två kablar. Bägge är 12V så vad i består skillnaden i antal kablar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

28 personer har läst och ingen vet... Skönt att man inte är ensam om okunskapen  smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lugn o fin nu! Din gamla hade en minus och två plus, detta för att kunna mata in plus i två olika riktningar på elmotorn. Till din nya har du fått med en extra burk, en kontakter. Den har antagligen två ingångar för plus resp minus från batteriet ( glöm ej att avsäkra om du inte har det sedan tidigare ...) Och så två anslutningar för dina två till nya ankarspelet. Vändningen görs inne i kontaktorn. Och så ansluter du kontakter för upp och ner på de klena anslutningarna på kontaktorn, tre st ska det finnas. En minus och två plus från resp upp/ ner. Lätt va? PS Jag har själv en gammal Lofrans så ev vill jag köpa reservdelar av din kasserade?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade vid googling på orden

lofrans 3-wire diagram

bilder med kopplingsschema. Du borde kunna använda de gamla manöverkontakterna som kopplas till kontaktorn som ska ingå i Profisch. När jag köpte vårt hade man plockat bort kontaktorn ur lådan och sålde dem separat. Tog oss två dagar extra på vår resa. Fick ta tåget tillbaka till hamnen vi köpt spelet.

Kolla att kartongen innehåller både det stora reläet (kontaktorn) som fungerar som polvändare och överbelastningsskyddet/säkringen/huvudbrytaren som för.hindrar att ankaret går av misstag.

(funkade inte att klistra in länk, det händer att det kommer in %-tecken minustecken osv)

Senast ändrad av forgus31 | 01 mars 2012 | 22:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Det gamla är ett Lofrans panther och motorn såg ut som något man hämtat upp från Titanic, resten är helt OK och funkar fint.

Behöver du reservdelar från ovanståemde ankarspel så får du höra av dig asap för på måndag åker det på tippen.

Senast ändrad av Seari | 03 mars 2012 | 18:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Tjenis!

Jodå, allt finns med. Visst hade det varit skönt att kunna använda gamla kontakter och säkring men detta är yberkurs för mig sad Får väl ragga upp en elektriker!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det fixar han på nån timme. Sitter gamla kontakterna bra är det ju skönt att slippa dra nytt. Sånt tar tid med att dra ny kabel, montera nya kontakter mm.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...