Gå till innehåll
måndag 09 mars 2026
nimbus230

service 150hk optimax

Rekommendera Poster

Hej,

har en 150 mercury optimax -04, har bara bytt olja v-hus, tändstift under alla år dock har den bara gått 250tim, (givetvis vinterkonserverat den på hösten). Men aldrig lämnat in den på verkstad

Min fråga behöver jag göra något annat i vår? Impeller är bra blir aldrig varm.

Tacksam för svar

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den aldrig blir varm är igentligen inget man ska nöja sig med. Man byter impeller i förebyggande syfte eftersom en överhettning kan skada motorn. Det brukar vara rätt lätt att byta på större motorer utan växelväljare som man måste lossa innan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Nä är det -04 och impellern inte är bytt så är nog säkrast att göra det nu även om sannolikheten att den är ok är stor. Bytte själv iofs en Evinrude Ram Ficht 150 HK och skulle råda dig att kolla i verkstadshandboken el ev en sprängskiss för att kolla var den sitter. På min fick jag lossa växel huset och det var ärligt talat inte helt enkelt. I övrigt så tror jag att Optimaxens insprutningssystem är kompressormatat varför en ev koll av drivningen inte skulle skada. Nu har jag ju som synes inte 100% koll på Mercury  men hoppas tipsen varit till hjälp iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byt generatorrem,bränslefilter och oljefilter, kör i fett i alla smörjnipplar.

Senast ändrad av All_to_slow | 22 februari 2012 | 16:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Kollade litet på youtube klippen o det är i princip samma som för E-rude. Men det är klart det ser ju betydligt enklare ut i instruktionfilmerna än det var för mig iaf. Men det är klart filmen hadde ju blivit väldigt lång om skulle ta med kärvande bultar, uppvärming av gods etc ...wink Men väldigt bra instruktionsfilm iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

huh? Det är en Optimax motor, dvs en direktinsprutad 2-takts motor så du har inte oljefilter osv. Jag tror du tänker på en 4-takts motor. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nope det sitter ett litet slangmoterat oljefilter på slangen för 2takts oljan som skall bytas varje år. Sitter på Sb sidan på de små Optimaxerna men jag minns inte riktigt var det sitter på sexorna.

Senast ändrad av All_to_slow | 22 februari 2012 | 19:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte hur det är med Optimax, men min 30 hk 2-takts Yamaha hade ett oljefilter. Filtret tar bort skräpet från oljan som rinner från  oljebehållaren till oljeinsprutningspumpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan egentligen inte mycket om just Optimaxar men en koll av termostat(er) tryckhållningsventil(er) och interna anoder brukar oxå ingå i en normal service. Vet oxå att åtminstone vissa Optimaxar har filter i kylsystemet som om det är igensatt begränsar kylningen till kompressorn som då kan paja, om det gäller just denna har jag ingen aning om.

Vill inte verka mästrande men tycker det är lite vågat att köpa en så pass dyr och avancerad motor o köra så många år utan att ta reda på vilket servicebehov den har. Om man väljer att serva själv är det guld med en servicemanual så man vet vad som ska göras och hur och då kan man ju även ta ställning till vilka underhållsåtgärder man vill strunta i.

Så det blir mitt tips i all välmening - Skaffa en servicemanual till motorn om du tänker fortsätta serva på egen hand :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, även 2-taktade Yamaher med oljeinsprutning har ett filter i oljetanken och inne i filtret sitter ett flöte kopplat till larmet/summern så både om filtret blir igensatt eller oljenivån blir för låg så går larmet. Även på Yamaha ingår rengörning av detta filter i 1års/100-timmars-servicen lixom kontroll av larmfunktionen.. Lite OT men ämnet kom ju upp, o jag råkar veta att Rolle85 egentligen är mycket väl medveten om detta  :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jasså filtret i oljetanken, ja de rengör man nog inte alltför ofta tyvärr.

Senast ändrad av Rolle85 | 22 februari 2012 | 21:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, men gänns som 250 tim inte behöver någon egentlig mekaniker, vet att dessa vill byta delar för sakens skull, men skall kolla manualen till motorn.

har dock sparat 30tusen, och motorn är väl värd det dubbla som begangnad, blir olja och filter par år till :)

tack för svaren

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...