Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst

Vilken typ av kabel ombord?

Rekommendera Poster

Gäst

Fått ett lite dumt problem, men dock ett problem. Vi har satt i ett Marinco landströmsuttag på akterspegeln och ska dra kabeln i akterkabinen fram till elcentralen. Vår elektriker skall koppla ihop det hela men kabeln från uttaget till centralen måste jag dra själv eftersom denna skall gå bakom de nyrenoverade panelerna i akterkabinen. Vår elektriker är utomlands utan mobil så frågan kan jag inte ställa till honom. Ni får den här istället; vad för typ av kabel använder man ombord? Att den är jordad förstår jag men är det en speciell typ eller vanlig installationskabel för utomhusbruk?

post-10019769-1394236951,5_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd förtent kabel. Vanlig kopparkabel kan man möjligtvis använda där man lätt kommer åt att byta. Arean på kablen beror på längden som behövs så det kan jag inte säga något om. Stort avstånd kräver större area.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jo, år till Jula  eller Clasohlsson och köp 3G 1.5mm2 Gummikabel för utomhus bruk (typ RDOE). Tänk på att inte använda typ Skyllemarks eller så eftersom dom är gjorda för max 100v. 

Om det blir en längre sträcka i båten. Använd då en gummikabel 3G 2.5mm2. Men har svårt att se detta praktist eftersom att din landströmscentral är avsäkrad på 10A (Förmodligen)

Låt oss säga att du har en kabellängd på 10m så får du en förlust på 0.64% och behöver ej gå upp på 2.5mm2 i kabel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då detta är en landströmsanläggningn är det inte vanliga 12V-regler som gäller. Det ska vara kabel för 220V. Varje tillverkare av landströmssystem har sina egna kontakter och kablar, oavsett om det är Calix, Defa, Ctek och förmodligen även Marinco. När man använder dessa kablar behöver det inte vara en behörig installatör för att göra installationen.

Föreslår att du tar kontakt med Marinsystem så du får de rätta grejorna



Senast ändrad av Paliswe | 21 februari 2012 | 08:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte instalera vprör så kan elektriken dra in vad han anser att det ska vara?

Gummikabel bakom paneler, men hallå är det verkligen ok?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentax:
Gällande lagkrav och paragrafer för 230V ombord på båtar känner jag inte till.
Men just vad gäller VP-rör och landbaserade vägg-dolda installationer så var nog ursprunget ett önskemål om att man ostraffat skall kunna slå en spik var som helst i väggen, och då även rätt igenom röret?

Alltså urprungligen så att den isolerade ledaren s.a.s. tillåts glida/rulla undan oskadd för en VP-penetrerande spets.
Knappast aktuellt med spikar i båtsammanhang, men själva tankegången om undanglidande ledare är väl inte så dum?

Ett fåtal tjockt isolerade och lättrullade enkelledare inuti ett rätt grovt - och därmed luftigt packat VP-rör - ökar förmodligen sannolikheten för detta? Runda men tjocka&gummerade flerledare är nog inte optimalt i denna mening? Bara en fundering. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan berätta hur man gör på fordonssidan, speciellt lastbilar.

I södertälje använder man flerledare på chassiet medans västkusten och tyskland använder enkelledare i flexibla rör/slangar. Jag vet att södertäljeföretaget har bra kött på benen vad gäller tillförlitligheten av flerledare jämfört med enkelledare. Men samtidigt vet jag att flerledaren kostar betydligt mer och jag är övertygad om att västkusten och tyskland kan motivera sitt val. (Om inte annat kan man jämföra vad dom olika bilarna kostar.) Men att ha lösa ledare i ett gemensamt rör/slang och sen tillföra vibrationer är ingen superlyckad kombination. Och visst en lastbils driftsmiljö är i många fall betydligt värre än för en båt och kravet på livslängd är även det högre.

Därmed inte sagt att VP-rör i en båt är fel, jag ville bara tillföra en annan syn på valet av kabel. Vill man fördjupa sig ännu mer kan jag rekomendera två ISO-standarder ISO6722 och ISO14572.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vi gick till elfirman och förklarade det hela. de fick beställa en kabel som är skyddad mot saltvatten (vilket vi får hoppas vi slipper få ombord). Det finns många åsikter om kablage ombord så det gäller väl att göra som elfirman sa... tror jag!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi pratar 220V i denna tråd..

Jag har sett många 220V installationer i båt som på mycket kort tid fått både kontakt och korrosionsproblem. Kan konstatera att vanliga utomhuskablar och utomhuskontakter för huset hemma inte duger någon längre tid i en båt. Här måste bättre grejer anskaffas.

Fråga angående förtent flertrådig, är sådan tillåten i 220Volt system?  Jag tror inte det.

Vad säger elektrikern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De kablar, som jag visar på bilden i mitt inlägg ovan och som är tillåtna för vanligt folk att installera, innehåller flertrådig förtent oljebeständig kabel som ligger i en metallspiral med plast på utsidan. Man pluggar ihop intag, dosor och kablar och får ett helt fungerande system. De är alla speciellt framtagna för 220 V till bil- och sjöbruk.



Senast ändrad av Paliswe | 10 mars 2012 | 21:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vem kunde tro att denna fråga skulle bli akademisk så till den milda grad att man nästan förlorade fotfästetsmiley

Kabeln som vi fick beställa hos vår elfirma är 5-trådig (2 trådar för mycket pga av missförstånd vid beställningen) och förpackat i ett gråsvart fordral, saltvattenbeständig. Trådarna är flertrådiga. Ena änden sitter säkert ihop med marincos landströmsuttag i krom. i akterspegeln, och 2 meter längre in sitter andra änden i jordfelsbrytaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är vissligen inte elektriker, men har varit.

Skall man vara petig så pratar vi 230 V.

Jag helst bygga systemet av installationsmaterial avsett för ändamålet (Skyllmark?) men om detta inte funkar skulle jag  mycket väl kunna tänka mig att använda standard installationsmaterian av lämplig IP-klass (Kapslingsklass) och dragavlastningar. Gummikabel är inte godkänd för fast förläggning i anläggningar på land men i detta fall skulle en RDO eller ännu hellre RDOE funka bra. All gummikabel jag sett har haft förtennta kardeler (trådar), så förtennta ledare är inget problem i ett 230 V system.

================

Tips: Skilj på ledning och kabel.

En kabel är uppbyggd av ett isolerande hölje som omsluter en eller flera separat isolerade ledare/ledningar som består av en ledande kärna, enkel-, fler-, mång- eller extra mång-trådig omgivet av ett isolerande hölje.

Första bokstaven i kabelbeteckningen anger vilken typ av ledande kärna ledarna har.

T.ex. vanlig installationskabel EKK har enkeltrådig kärna och RDO är extra mångtrådig.
Vanlig installationsedning som dras i rör FK har en ledandekärna uppbygd av sju trådar.
Det som dras i rör på land är alltså vanligen ledning (FK) med det är OK att dra kabel (EKK) om man så önskar.

K står för PVC och D för gummi av varierande typ.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...