Gå till innehåll
fredag 29 augusti 2025
gbgtomas

Smartare teakbord

Rekommendera Poster

Min Dufour 375 har dubbla rattpidestaler och ett fast monterat sittbrunnsbord där det tyvärr är den enda realistiska lösningen att montera plottern. Detta medför att jag inte kan använda kapellet som förmodas sitta över bordskonstruktionen så båten inte används, vilket i sin tur har gett ett vattenskadat och fult bord. Planen är nu att vänta in våren med att tillverka ett nytt bord där plottern helt kan försvinna ner i en lucka. Bordet kommer att tillverkas i WBF-limmad plywood som skall täckas av nåtade teakribbor. Nog för att plywooden kommer att vara väl skydda från väder av teaken men fukten är som svärmor som dyker upp när och där man minst önskar. Vad säger proffsen? Behöver jag skydda plyfan ytterligare eller räcker det med 9mm oljad/nåtad teak? jag tar dessutom tacksamt emot tips på hur jag slutligen skall behandla bordet för att tåla sommarens rödvinsspill??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG.

Blev lite tyst så jag lyfter tråden, trots risiga kunskaper om trä.

Finns det egentligen nåt alternativ till plyfan?
Har iofs hög kvalitet, men blir väl som sagt ändå den svagaste länken fuktmässigt. Har googlat waterproof board osv, men hittar inget lämpligt nytt superduper-material som ersätter plywood.
Bör ju vara starkt, såg&skruvbart och helst fullständigt dränkbart. Verkar som att styrkan alltid kräver långa fibrer som då tyvärr blottläggs i såg-ytan, så att materialet suger upp vatten ifall man inte tätar extra?

Kanske går det att bygga med massiva tjocka teakskivor direkt på stålunderredet, och sen ev fräsa ut dekorativa nåtspår?
Blir väl rätt dyrt, men håller det bra utan att slå sig så kanske ändå?

Är det så här det ser ut idag (finns en närbild på sittbrunnen/bordet längst ner)? ...
http://www.eyb-boats.com/en/ads/sailing-boats/dufour/dufour-385-grand-large/_R_853_582503_.htm

Senast ändrad av Thomas-1 | 23 februari 2012 | 14:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tanke slog mig: skulle man inte kunna använda typ tjock plexiglas som kärna? (Ja, jag vet att plexi är ett varumärke men de flesta vet direkt vad det är när man skriver det istället för akrylglas eller polykarbonat). Det är ju garanterat fritt från sugförmåga, helt formstabilt och ett underbart material att jobba i. Det är väl dyrare än plywood men vill man vara 100% säker på att inte få fuktinträngning så kanske det är värt det?

Jag har förälskat mig i skärbrädor för mindre konstruktioner. Jag behöver en platta för att skruva fast min trimplanspump och då tänker jag skaffa några skärbrädor på IKEA för någon tia. Nu tror jag att det kan vara svårt att få tag i tillräckligt stor skärbräda för ditt bord men min tanke med att skriva detta inlägg är en liten uppmaning att tänka utanför boxen.

Mvh
Fred

EDIT: Stavfel

Senast ändrad av Flintstone | 23 februari 2012 | 17:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen... Efter mycket funderande så sprang jag på lösningen på miljöstationen därhemma. Ett trädgårdsbord med trasiga ben och en 8mm perfekt bordsskiva i massiv glasfiber hamnade i bakluckan och efter lite mek så hade jag en tillsågad, perfekt yta att börja med. 

Nu ligger 51mm teakribbor över skivan och en 21 mm teaklist täcker sidorna med i mina ögon ett gott resultat. I bakkant så finns numera en lucka där plottern passar på ett svirvlande fäste. I nerfällt läga så blir bordet helt plant och endast den nåtade teakskivan syns, i uppfällt läge så står plottern fast i bordets bakkant på ett vridbart fäste. 

Har också bestämmt mig för att inte lacka bordet då jag inte vill avvika i finnish från båtens övriga teak. Tips på bra oljor /vax /oljebehandlingar mottages tacksamt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, helt perfekt! yes
Kallas väl återbruk och är t.o.m. snäppet finare än återvinning i miljömupps-branchen. ;) 

Borde stå emot tidens tand utmärkt, vad jag kan fatta. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...