Gå till innehåll
lördag 04 maj 2024
boso

Mem - Stockholm

Rekommendera Poster

Finns det någon som har bra tips på rutt Mem - Stockholm helst så mycket inomskärs som det går.

Lämpliga övernattningsplatser längs vägen.

H/b

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du menar Mem utanför Söderköping så har jag kört en Albin 25:a från Norra Finnö till Stockholm. Det var några år sedan så jag minns inte exakta rutten men det har nog brorsan nedskrivet någonstans då det var första turen med deras nyköpta båt. Kan kolla med honom om du vill. Detta var dock en ren transport så vi lade ingen vikt vid att hitta trevliga naturhamnar eller sådant.

Vad är det för båt nu ska segla upp?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, ja jag är intresserad. Jag kommer att segla med min Bavaria 28 sport dvs en DC.

Tänkte också låta resan bli behållningen. Jag kommer att börja med att skicka ner båten per lastbil till Kristinehamn och därifrån via Göta Kanal komma till Söderköping och sedan vidare via Stockholms skärgård upp till Gävle. På sjökortet ser det ut som 550 nm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag mailar brorsan och frågar!

Nu tror jag att din Bavaria är lite högre än Albin 25:an så då vet jag att i alla fall en bropassage är utesluten...där fick vi skruva ned gösstaken och ducka för att komma under! surprise

Vi sökte så mycket inomskärs som möjligt eftersom vi inte kände båten och min bror inte var så båtvan. Enda stora vattnet vi passerade var när vi lämnade Oxelösund, gick i farleden till Sävsundet och ut på Yttre Hållfjärden med rikting mot Landsort. Det blåste hård ostlig vind och vi fick upp Albin 25:an i 13 knop i nedförsbackarna enligt GPS!! surprise Jag sa inget till brorsan men visst tänkte jag lite på att om motorn lägger av nu så hamnar vi i Estland!

Jag har för mig att vi klarade hela resan med två övernattningar, Oxelösund och Dalarö, men jag kan ha glömt bort någon natt.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara att svänga vänster  vid Fårholmen när man kommer ut från Slätbaken mm, fortsätta leden upp mot Arkösund, över Yttre Bråviken, förbi Kungshamn och in mot Oxelösund.

Från Oxelösund går det en trång och fin båtsportled åt norost. Tror det finns ett par alternativa leder. Man passerar Studsvik. Ytterligare lite åt nord ost innan man styr österut mot Öja (Landsort)

Man kan också gå en liten kringelkrok åt norr och passera Dragets kanal på väg mot Nynäshamn. Tyvärr fick jag aldrig den möjligheten men jag tror att det är en upplevelse. Har för mig att det finns nån bro med speciella öppetider.

Sen finns det ju många olika vägar norrut genom Stockholms skärgård.

Är nästan avundsjuk på dig. Du har en fin tur framför dig. Transportseglade åt andra hållet för ett antal år sen.

ha´ t sô pen´ t



Senast ändrad av toaen | 19 februari 2012 | 17:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svänga babord, toaen, babord...wink

I övrigt klingar din snabba ruttbeskrivning mycket bekant så det var nog i stort så vi åkte. Dragets kanal är mycket trevligt! Vi avslutade resan med att gå från Stavsnäs genom Strömma kanal för upplevelsens skull. Vi hade då också plockat upp broderns sambo och deras 1-åring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir att lägga in lite alternativ ser jag. Digitala sjökort i iPaden får räcka tills hon ligger i sjön.

Förmodligen finns det några ställen man inte ska missa på vägen men det är några månader dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det framgår inte hur långa dagsetapper du vill gå,men om det inte är transportsegling med jättelånga dagsetapper skulle jag lägga upp en inomskärsrutt så här:Jag tycker inte Oxelösund med stora järnverket är någon sevärdhet och unvker därför natthamn där.Mem-via Arkösund och natthamn vid Lindöja på styrbordsidan precis innan den inre leden över Bråviken börjar.Från Lindöja inre leden över Bråviken,farleden som börjar norr om vinterklasen över Örsbaken och den vackra,skyddade farleden till Aspöfladen vid stendörren.Där är mycket vackert och det finns ett Naturum att besöka och köpa glass.Glöm inte att besöka utkikstornet på höjden med en fantastisk utsikt.Från Aspöfladen över Tvären och genom Sävsundet  och över Yttre Hållsfjärden mot Fifång och farleden mellan Lisö och Svärdsö för passage genom Dragets kanal upp till Nynäshamns gästhamn.Där finns en välskött hamn med bra möjligheter att bunkra och äta gott på restaurang.Mysingen är inte rolig om det blåser närmare 10 m/s eller däröver,vet ej om det går att gå mer skyddat innanför Muskö.

Mvh Optimisten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med Optimisten om Oxelösund...inte speciellt trevlig hamn. Vi valde den endast för att det passade vår snabba transportsegling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller ju att tala till bönder på bönders språk och till lärda män på latin. Vem var det som skrev det?

Det där med babord och styrbord är ju inte alltid så lätt. Vi som seglar har det ännu värre, hel plötsligt efter att man har dragit upp tygstycken på pinnen så heter det inte styrbord och babord lämgre, utan lovart och lä och man säger stick upp och fall av. Sticker man upp då kan man få på käften. Dessutom växlar vilken sida som är lä och lovart.

Det fanns en fiskare från Gravarne som blev tullare och som slutade sina dagar som kyrkoherde i Waxholm (tror jag att det var), Han brukade alltid säga; Bak på en ko, men akter på en båt Sen finns det en ramsa som säger; i fören har vi aktern och lika dant där bak så det är inte så enkelt för rn obildad man med alla dessa krångliga ord.

Men nu har jag hitta en sida på internet som förlkara en del samband för oss obildade. 

http://www.landkrabban.se/

Förlåt att jag hemföll åt OT

post-945-1394236950,4543_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo tack - jag förtsår ganska mycket fast det ibland inte verkar så.

Måsen förföljde mig vid Västra Stendörren.

post-945-1394236950,5095_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite frågor : Gillar ni att bada bastu? Restaurangbesök? Naturhamnar bara eller en blandning? Sandstränder? Enslighet eller festliv?

Skärgården är så stor och varierande att man måste veta lite vad ni vill ha för att kunna ger råd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick svar från brodern och han minns ungefär lika mycket som jag. Dessutom tror jag att vår resa inte gav oss de erfarenheter du efterfrågar så jag lämnar över till andra som kan ge bättre råd! yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det för blåsigt så kan du åka innanför Muskö. Även innanför Herrön går. Flera vägar att välja på. Kolla sjökortet.  Men liten omväg blir det så åk över Mysingen om det inte blåser för mycket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett stop som jag alltid längtar efter är på Sävökrog . Farleden genom Tvären! Ett fantastiskt hak och med första parkett i sundet :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar och bugar. Nu har jag hela kvällen räddat med ruttplanering i iPaden.

Tack för alla tips/bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...