Gå till innehåll
torsdag 09 maj 2024
dynaflux

Trimplan

Rekommendera Poster

Värst vad du tar åt dig personligt här då? Är du möjligen en sur och fuskande marinmek? Så här skrev du ovan:

Själv så körnar jag ett märke, men ännu bättre är att sätta dit en bit maskeringstape, markera och borra genom den.

Har du ändrat dig nu alltså?

För övrigt instämmer jag att plasten kan flyga om man sopar i för kung och fosterland som en annan totalidiot. Men en liten markering med körnarspetsen lär inte slå loss några större plastschok.wink Grundproblematiken ovan var väl iofs mätning medelst blarigt ögonmått med kaffe och kakrester dinglandes i skägget. Och med ett batteri av bortförklaringar för att moppa upp när kund undrar hur det kunde bli så där dassigt.
 



Senast ändrad av AgatonSax | 07 februari 2012 | 06:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fuskar aldrig. Däremot händer det att resultatet inte blev som tänkt från början. Nej, jag har inte ändrat mig. Ska jag göra ett märke så körnar jag, vilket jag aldrig skulle göra på plast. På plast använder jag , som jag tidigare skrivit, maskeringstape och en fin tuschpenna. Maskeringstapen minimerar risken att det slår loss flisor i borrhålets kant. Och som du själv skriver ska man börja med ett litet borr och arbeta sig upp i dimmensionerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra då är vi på samma linje.

 

Ledsen alla för att jag är så bitter på båtbranschen. Jag trodde jag lärt mig av tidigare misstag, men sitter nu likt förbaskat med en 3 år gammal båt, dvs nästan ny, som det är oklart vilket ursprungsland den kommer från, motorn var oservad och eftermonterad utrustning sitter helt fel. Dessutom är grundmålningen ett fuskjobb. Jag ångrar faktiskt litet att jag köpte båten. Bättre att inte ha nån båt alls och slippa lägga en massa tid, energi och pengar på en plastbalja. Samt att potentiellt åka omkring med familjen i stöldgods. Ett så kallat skitläge.

Men, men det löser sig nog. Det gör det alltid.



Senast ändrad av AgatonSax | 07 februari 2012 | 09:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst moderator

Det var riktigt tråkigt att höra med den 3 år gamla båten Agaton men det rättfärdigar inte att du ( och ni andra med för den delen) spyr ut ditt (erat)  missnöje här på allt och alla.

Skärpning även här. Det gäller ALLA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite kul att jag skapat en av de hetaste trådarna på länge. :-) 

Tillbaka till ämnet. Jag har kollat på Lencos sida och enligt deras tabell ska jag ha trimplan som är 9 x 12 (23 x 30,5 cm). De jag har är avsevärt längre men inte så djupa; 12 x 46 cm. Frågan är om detta spelar någon roll i valet. Ytan blir dock större med Lencos 9 x 12. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jag skulle gå för dom rekomenderade om Du ändå skall byta plan. Har Du tittat på Lectrotab? Vanliga i Norge och har hög kvalitet. Finns naturligtvis i Sverige. Jag skall byta från Bennet och då blir det Lectrotab

http://www.lectrotab.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid testa med de gamla planen en säsong och se hur det går. På så sätt slipper du borra nya hål i akterspegeln om det fungerar bra. Se dock till att kolla hur kolvarna ska monteras på de nya planen så att dessa inte behöver flyttas om det inte fungerar med de gamla. (Gick det där att förstå...?)

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla in Lectrotab också. 

Det går inte att testa de gamla (Insumatic) eftersom de är FUBR. Alltså måste jag ha på nya innan sjösättningen och det måste bli rätt för jag får inte upp båten igen förrän i oktober. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, du har Insumatic! smiley Såna satt på vår båt när vi köpte den men de var också FUBAR ...vattenkuddarna var som wellpapp och ingångsventilerna hade korroderat bort helt! laugh Även om dina hade varit OK så hade de ju inte fungerat på grund av sin lite speciella konstruktion.

Jag har en känsla av att det där med storkleken på själva planen inte är så extremt viktigt. Planen ska ju endast användas när båten behöver korrigeras för snedbelastning eller sidvind så de ska ju inte påverka båten hela tiden. Givetvis är ju aldrig excesser bra, så man ska inte ha på tok för stora eller på tok för små, men om du väljer 23 x 30,5 cm men egenligen skulle ha 25 x 34 cm så kommer det inte göra någon märkbar skillnad i ditt båtliv i stort.

Detta är dock bara lekmannauppfattning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör alltid montera så stora trimplan du får plats med, ju större desto nöjdare kommer du att bli. Drev/utombordare, du bör ha 20cm fritt från mitten på drevet, sedan ha  2-3cm från ytterkant/sidan på skrovet, den ytan som återstår kan du montera trimplan på. Varför kan du inte använda de planen du har och bara köpa cylindrar /pump / motor. Det finns 4 riktigt bra tillverkare

av trimplan Hydraliska Bennett & Insta Trim, Elektrisk Lectro & Lenco, rent generellt fungerar de elektriska bra på båtar som trailas där båten inte ligger i vattnet hela tiden. Sedan bör det finnas en mycket bra anledning till att mer en 70% av världens båtbyggare av fritidsbåtar monterar hydrauliska trimplan.

 

Tabman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Flintstone och Tabman.

Det skulle inte funka riktigt bra att sätta på nya cylindrar på de gamla planen pga. deras konstruktion; det är två plattor (där mellan sitter bälgen). Tänk dig pärmarna på en bok där den nedre är rörlig. Man skulle då få kapa av den övre plattan vilket skulle vara görligt. Problemet är att plattan inte verkar så vridstyvt (tillverkat i aluminium). Bälgen är lika lång som planet och trycket från vattnet fördelas jämt (hoppas ni förstår vad jag menar). Jag tror faktiskt inte plattan skulle stå emot belastningen med bara en cylinder i mitten. Visst man kan förstärka den men då blir det för omständigt. Bättre att köpa nya. 

Det lutar åt att det blir Lenco. Var inne på Sea Sea som hade de uppmonterade så att man kunde provköra. Antagligen vet de att det är ett försäljningstrick som funkar på män - jag hade nog inte blivit så köplysten om de bara legat på en hylla. :-D



Senast ändrad av dynaflux | 08 mars 2012 | 23:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort Insumatic-planen. Även om de skulle gå att modifiera för nya kolvar så är de från 60-talet (skulle jag tro) och de kommer inte hålla många säsonger. Plattorna kostar inte så jättemycket att köpa nya och håller du span på t ex Blocket och Tradera så dycker det upp beg. titt som tätt (jag sålde ett par i våras). Köper du ett par som är för stora går det ofta att kapa ned dem till passande storlek eftersom det oftast är en väldigt enkel konstruktion. En aluminiumplatta, möjligen lite uppbockad i kanterna, med ett gångjärn.

Nu kanske det inte är så taktiskt att ifrågasätta en medlem med nicket Tabman i ämnet trimplan men inte ska man väl ha så stora trimplan som man får plats med? Trimplanen skapar ju motstånd i vattnet så man bör väl ha så små som möjligt men som ändå gör sitt jobb tillfredsställande?

Normalt sett ska ju trimplanen endast användas för att kompensera för snedbelastning och sidvindar så att båten hålls vågrät tvärskepps och då behövs ju oftast inte speciellt stor yta. Det är ju dessutom inte bara bredden som påverkar trimplanets yta. På högpresterande båtar, som ofta hoppar långt upp ur vattnet, har man ju trimplan som ser ut som simfötter...smala och långa.

Ta nu inte detta som kritik Tabman, jag vill gärna lära mig mer om just trimplan, speciellt om jag lärt mig fel fram tills nu! smiley



Senast ändrad av Flintstone | 08 mars 2012 | 23:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korrekt monterade trimplan lämnar vattnet helt när de är uppfällda o gör inget motstånd alls. De monteras normalt en bit upp på akterspegeln och med bakkanten ytterligare en bit upp..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter förnuftigt. Jag har dock läst massvis med synpunkter på hur de ska monteras och det finns många variationer och teorier. Detta gör mig lite orolig, inte minst då de originalmonterade inte stämmer alls med såna teorier. 

Ska jag ändå inte förlita mig på tillverkarens monteringsanvisningar (i mitt fall blir det nog Lenco)? De borde ändå veta bäst! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv Bennett på min båt men hur plåtarna monteras spelar ju kvitta mellan fabrikaten. Tog faktiskt till lite till jämfört med installationsanvisningen för att va helt 100 på att de aldrig släpar i vattnet när jag inte vill. Mina sitter alltså ytterligare en bit upp på akterspegeln, ca 2 cm, och har mer uppvinkling, ca 4 cm i bakkant jämfört med förlängda bottenlinjen. Har oxå för små trimplan jämfört med rekommendationen, de jag har rekommenderas mellan 15 - 19 fot o min Yamarin 64 är ju en 20-fotare.

Trots avstegen från rekommendationerna har jag mycket kraft i trimplanen o kan få rejält lyft i häcken eller lägga rejäl slagsida om jag vill. Har hittills aldrig varit i ett läge där jag känt att jag behövt mer än vad trimplanen levererar. Min tanke vid monteringen var oxå att det är ganska lätt att justera ner trimplanet med en mellanbit om uppvinklingen i bakkant hade blivit för stor. Tvärtom blir ju mycket knöligare om man fått till för liten vinkel..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att man skall ifrågasätta finns ju ingen som är ofelbar. Så stora plan som möjligt är en generell rekommendation för då vet jag att jag alltid har gett kunden korrekt information oavsett priset. Jarb (amiralen) vet vad han pratar om så jag behöver inte kommentera motstånd i vattnet. Troligen har han nedvikta kanter Sport tabs M80 eller M120 vilka skapar ett extra lyft och en tunneleffekt som ger mycket god stabilitet vid höga och låga farter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är ett par M80 jag har med batwing-plåtar som ger mer lyft än ett platt trimplan med samma yta. I de flesta fallen funkar ju monteringsanvisningarna alldeles utmärkt så min montering är ju inte generell på nåt vis. Huvudsaken är ju att trimplanen hamnar så att båten uppför sej som om den inte hade trimplan alls när de är helt uppfällda..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har Bennets M120 Sport Tabs (Batwing) på min båt, dock kopplade till ett Instatrimsystem. Jag ska flytta mina trimplan då jag inte blev helt nöjd med monteringen jag gjorde i våras. Dels tycker jag att de hamnade lite högt men också att de inte satt 100% långskepps vilket jag tror skapade onödigt mycket motstånd, speciellt med tanke på de nedvinklade sidorna.

Om jag får kapa tråden lite så skulle jag vilja fråga om någon har ett bra tips hur jag ska tillverka kilar att montera planen mot. Akterspegeln är svängd så någon slags distans är nödvändig för att få planen helt i långskeppslinjen. Tyvärr tror jag att det diffar några centimeter längst ut (har inte mätt så noggrant ännu) så det krävs ganska mycket.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog gjort kilarna i trä eller plyfa o sen plastat dom med nåt lager matta o sen topcoat eller epoxifärg på det. Montera med plåtskruv eller hellre genomgående mot akterspegeln o en rejäl kludd Sikaflex emellan. Men det är bara min två ettöringar på en lösning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag är inte så sugen på att plasta in trä i akterspegeln och sedan borra hål...indecision

Det jag funderar på att göra typ en form av plastskivor som tejpas fast på akterspegeln som spacklet sedan hälls ned i. När spacklet härdat tas plastskivorna bort och trimplanen monteras.

Är inte helt säker på hur det ska gå till, men jag funderar i de banorna...tror dock att jag startar en ny tråd om detta. Denna är lite väl lång och har lite tråkiga inläg...



Senast ändrad av Flintstone | 13 mars 2012 | 22:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menade inte att du skulle plasta klossarna mot skrovet utan plasta in trät/plyfan för att sedan skruva/bulta fast paketet mot skrovet. Gärna då i de befintliga hålen du redan har för att undvika att borra nya..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att jag köpt Lenco trimplan. Valde också manöverpanelen med lägesindikator som kostade några tusen mer än den utan. 

Överlag ser allt gediget ut och det verkat enkelt att montera dem; all kontaktering är gjord och inget kladd med hydraulolja. Ser fram emot att montera dem. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Hur har det gått i sommar med dom nya trimplanen?

Jag är själv sugen på att montera och det lutar (wink) åt Lenco...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har inte gått så bra faktiskt.... Monteringen var ganska straight forward och att koppla ihop allting var ingen högre vetenskap men de fungerade helt enkelt inte. LED:en på panelen lyste upp och försvann, trimplanen rörde sig en halv sekund varje gång man startade. Jag ringde Lencos kundsupport som var ganska tillmötesgående och de bad mig kolla några saker och konstaterade att det var fel på styrboxen. De ville att jag skulle skicka in den men jag valde att reklamera den på Sea Sea som också var mycket tillmötesgående (högsta betyg). De testade boxen och kunde konstatera att det var fel på den och jag fick en helt ny sats med styrbox och manöverpanel. Hann inte montera den innan jag åkte på semester men gjorde det i förra veckan. Till min stora bestörtning fungerar det inte nu heller! Jag har dubbelkollat allting och rannsakat mig om jag kunnat gjort något fel men icke. 
Misstänker att det är fel på även denna styrbox; den går att ställa i ett felsäkert läge och då går det att justera trimplanen upp och ner. 

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra.... Först och främst ska jag kolla att jag har rejält med spänning fram. Troligen har jag det och då vet jag inte vad jag ska göra. Lenco och Sea Sea kommer nog att ifrågasätta om jag reklamerar även denna. Det finns dock en del som talar för att även denna faktiskt är trasig. 

Det är väldigt konstigt eftersom allting andas kvalitet - det hade varit mer förklarligt om det hade varit billiga saker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tråkigt att det inte funkar för dig.
Frågan är ju om boxarna är hela när du får dom, och sedan är det något i kopplingen i båten som knäcker boxarna. Det är bara åka tillbaka till Sea Sea med den andra boxen och få den utbytt. Dom kan ju kolla den nya att den är hel innan du har kopplat in den.

Det kan ju vara så att Lenco har fått en serie boxar som inte är hela från början…

Lycka till och återkom gärna med vad som händer.

 

EDIT: Bytte du även till den nya panelen före du testade nya boxen?

 

//Perlar



Senast ändrad av perlar | 30 juli 2012 | 20:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med pelar...det skulle inte vara första gången någon fått två felaktiga produkter efter varandra. Du har ju inget att förlora på att reklamera även den nya boxen...gör du det inte så kvarstår problemet, gör du det och de knorrar har ju saken inte försämrats från om du inte reklamerar. Seriösa företag (som Seasea och säkert även Lenco) tar gärna emot reklamationer då det är den del av deras policy att hålla koll på de håller sin höga kvalité. 

Bra råd om att be Seasea testa systemet innan du bär ut det ur butiken. Det kan kanske vara idé att ta med alla komponenter i ditt system och koppla upp det i butiken med en ny box. Det kan ju vara någon annan komponent som bränner boxen trots att du kopplat allt rätt.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såklart ska jag reklamera - när jag väl förvissat mig om att inget fel finns på min sida. Ska gå igenom lite i elsystemet och kolla, bara för att vara säker. 

Tror också att Sea Sea kan vara tillmötesgående men jag vill ändå förvissa mig om att jag har mitt på det torra (snygg metafor när det gäller båtar). Får jag en ny ska jag såklart be dem kolla den innan jag lämnar butiken. 

Jag har också tänkt tanken att det är något som steker boxarna när jag kopplar in dem men det känns inte sannolikt eftersom det är gjorda för 12-24 V. 

Jag har letat på nätet och det verkar inte som det är alldeles ovanligt med fel på styrboxarna och jag kan ju haft sån otur att jag fått två dåliga från samma batch på raken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, det finns en bra anledning varför mer en 70% av alla båtbyggare av väljer hydrauliska Trimplan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Du har på fyra år presterat 26 inlägg i 16 olika trådar, ALLA handlar om trimplan och vinklade i fördel för hydraliska... Låster som smygreklam och det minsta Du kan göra är att presentera dokumentation för dessa 70% som väljer hydraliska !?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, i ett av dessa inlägg har jag också klart och tydligt talat om vem jag är. Min avsikt är inte att göra reklam utan bistå med hjälp, mitt senaste inlägg var ogenomtänkt och onödigt alla tillverkare drabbas ibland av dåliga batcher. Ibland när jag bistår med info eller ren hjälp så är det tyvärr oundvikligt att nämna mitt varumärke för att det skall bli korrekt. I ett av mina inlägg har jag gjort reklam för 2 hydrauliska och 2 elektriska tilverkare av trimplan med respektives varumärkesnamn för att underlätta för den som frågat, så jag försöker hålla en neutral  linje så gott det går. Den listan du frågar efter går inte att posta i detta forum och skall inte heller postas här jag pratar om flera tusen båtbyggare. Hoppas du är nöjd med mitt svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...