Gå till innehåll
fredag 20 juni 2025
nallebjor1

Bygga ny båt av gammal plastad snipa?

Rekommendera Poster

Har för ett tag sedan köpt en plastad snipa ca 22-25 Fot lång, för en billig peng som jag hade tänkt att ha som fiske/familjebåt, nu visade sig att trät var i ganska dåligt skick (ruttet). Min fråga är: Kan man plocka ur trät och plasta upp den inifrån? Vad för polyester skall man i sådana fall använda hur mycket skulle gå åt och vad för sorts glasfiber m.m. Mvh Björn (nallebjorn1) Ny på forumet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog såpass mycket jobb och svårt att göra det du beskriver att det inte är lönt. Tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt råd är att antingen så byter du det som ruttet och har den som träbåt eller så köper du en annan båt.
Det blir dyrt att plasta en båt så det håller och det är mycke jobb, tar även lång tid, sen så måste du vilket fall som helst byta det som är ruttet annars så kommer plasten släppa inom snar framtid. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mycket är för dyrt och hur mycket tid skulle det ta? Hur många kilo polyester skulle gå åt och glasfiber?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns väl inget som är omöjligt, men att byta det trä som är ruttet på en plastad snipa är väl oerhört besvärligt.

Hur tjock är den plast som man lagt på skrovet?

Att trät i en plastad snipa är dåligt är ju inget konstigt. Man plastade snipa av den anledningen att trät va dåligt, och det var ett sätt att förlänga livet på den. Trät blir inte bättre med åren.

Om plasten är för tunn och man river bort det bärande trät så kan skrovet tappa formen.

Det borde gå mycket lättare att plasta på skrovet från utsidan till önskad tjocklek innan man river bort trät. man får i så fall slipa bort topecoaten, men om du skall plasta på på insidan måste du ju ändå slipa rent innan du plastar.

Enklast är naturligtvis att vända snipa upp och ned alternativt att lägga den på sidan och plasta på en sida i taget. Lägger man den på sidan måste man se till att den inte tappar formen

Om det är värt det - ja det är frågan. Mycket jobb och plast är inte gratis idag. Det var det nästan på den tiden man plastade var och var annan träbåt.

Eller är trät verkligen så dåligt att snipan inte fungerar som båt kanske i många år än?

Välkommen  till MG föresten - ett paradis för oss båtdårar

PS

Mitt bästa tipps när man slipa glasfiber; Ett ordentligt munskydd, T-shirt och en skollhet duch efteråt. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tippset! Båten verkar vara välplastad.  Hur tjockt skall skrovet vara om det skall hålla och behöver man i sådana fall bygga upp nån sorts förstärkning i skrovet och hur i sådana fall?

Eller hur bra måste trät vara för att jag skall våga sjösatta och inte samtidigt  förlisa första turen jag tar, vågar jag sjösätta båten? Skall se om jag kan ta några bilder för att det skall vara lättare att avgöra för er. Mvh Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man talar om gamla snipor så är de väl i regel klinkbyggda. Plastar man en klinkbyggd båt så ger ju lanningarna, (där borden möts) en uppstyvning av skrovet.

Om man gissningsvis säger 5 mm på bordläggningen ovan vattenlinjen, 7 mm på bordläggningen under vattelinjen och lite mer på köl och för och akterstävar, så är det nog ungefär vad en snipa i den storleken skulle ha som bordläggning.

Bifogad billd som är pluggen till min hållöjulle, och som  hade aldeles för tunn plast kalrade inte att fastna under en pontonbrygga under en västlig kuling. Båten var en gammal mer än hundraårig bohusjulle i ek som var skrot när den plastades för att bli plugg, för att sen gjuta en form på. 

Du får väl provborra på några väl utvalda ställen och se hur tjockt laminatet är.Sen får du väl plasta igen hålen. Borrar du tex 5 mm hål så får du slipa ur nån mm med 10 cm diameter och lägga på ett par lager matta. Skall du plasta över hela båten så behöver du förståss inte laga hålen separat. och du använder naturligtvis polyester. 

Jag tror att trät inne i båten kan va mycket dåligt. Sen beror det naturligtvis vad du ger dig ut på för färder. Hur stora vatten du skall segala över och i vilket väder.

Var i Sveriges avlånga land finns du?

Senast ändrad av toaen | 23 januari 2012 | 22:26

post-945-1394236919,7075_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Björn!

Är du väldigt kär i din snipa eller är du bara sugen på ett projekt? Det jag tänker är ju att marknaden för begagnade båtar har ju näst intill kollapsat så för ytterligare en billig peng kan du säkert hitta en motsvarande snipa som inte kräver så mycket ömhet.

Är det dock ett projekt som lockar så go for it! Ta lite bilder på det du vill åtgärda så blir det lättare för de kunniga här att komma med tips och råd.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Hur gick det? Jag har ett liknande projekt på gång och har god tro för att det skall lyckas. Man kommer långt med god vilja och god tro. Jag tar bort allt det som är ruttet och erseter det med båtfaner och limmar troligen fast bit för bit. Möjligen skippar jag limmandet och bara fäster det från insidan så att det tål tryck utifrån. 

Från denna sida hämtar jag tipps http://www.nilsmalmgren.se/Laddas/NM_S_Batbroschyr.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att läsa en text är ju alltid att tolka det som skrivs. Hoppas du inte menar det du skriver på det sättet som jag tolkar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...