Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Kjell64B

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    47
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Kjell64B

  • Placering
    Fänrik

Profile Information

  • Plats
    Nykarleby, Finland

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Kina motor eller EU motor? Nu har jag haft min Kina motor (TD-Power TDME-485 (i Finland) troligen RRun - TD446 i Sverige) från 2014- och hittills har jag inte haft några andra problem med den än sådana som berott på min bristande erfarenhet och de felmonteringar som berott på det. Motorn har alltså i "princip" gått felfritt intill nu, förra året fick jag problem med stoppa stanna reläet det är det ända som efter alla dessa år har krånglat. Till de självförvållade problemen hör att jag pga för dåliga slangklämmare haft problem med att motorn tar in luft och platser för problemet har varit svårt att lokalisera. Ett annat problem jag haft berodde på att oljan som anges för Bakslaget har utgått vilket gjorde att jag använde fel olja och fick problem med att det ibland dröjde allt för länge då jag skulle byta från framåt till bakåt vilket vållade stora problem då jag skulle ta iland vid svåra förhållanden. När det gäller reservdelar vet jag inte vad jag skall säga. Startmotorn skar pga att den badat i vatten två gånger! (risk för att bli idiotförklarad men varsågod). Att få en ny sådan från Kina var vid den tidpunkten svårt då det var svårt att veta vem man skulle kontakta och sedan då jag viste det var leveranstiden lång. Sökte lite efter lämplig ersättnings startmotor i Finland men blev till sist att beställa från Kina med en månads leveranstid. Nuförtiden finns ju http://www.td-power.com/channel.asp?id=269&page=2 vilket gör det mycket lättare. Kanske finns det också större utbud i Sverige och Norge som haft denna motor i sitt sortiment en längre tid än i Finland. Just nu står jag i funderingar att lyfta över den från min skrotade plastade träbåt till min "nya" plastbåt som är något mindre. Passar motorn i det trånga utrymmet blir det troligen ett byte från Perkins 4.108 till TDME-485. Tycker motorn har en renare gång än Perkins och lite modernare utrustning som generatorn och startpanelen men då har jag något problem med Pekinsen så kan inte säga säkert.
  2. Nu fungerar trumpethornet! Tog upp membranet och putsade de olika delarna, elektromagneten och "brytarspetsarna". Medan jag ännu inte hade det monterat kollade jag att det vibrerade som det skulle varefter jag monterade. Lite hes var den men det gick att justera "tonläget" på en särskild skruv. Kanske den låter bättre då den är kopplad till ett batteri än som den nu var kopplad till en bil laddare av gammal modell. Själva innandömet såg faktiskt ut exakt som på youtubeklippet. Tack!
  3. Jo jag visste att kompressor inte var rätt term men kom inte på den rätta. På bil höjer väl tändspolen spänningen för en kort stund, men inte heller det är rätt term i detta sammanhang. Båda är 12 volt signalhorn
  4. Jag har två begagnade Trumpethorn / Signalhorn som jag inte får att fungera. Jag har svårt att tro att de båda skulle vara söndriga då tekniken är synnerligen enkel på dem. Så nu är min fråga om det skall vara någon slags kompressor till för att höja spänningen och om så skall vara hur skall det kopplas. Har försökt kolla i forumen utan att hitta något svar.
  5. Nu är luftningspumpen med hus bytt och nu fungerar det som det skall. Tack för hjälpen
  6. Kalle Du förstod precis rätt och när du nu har förklarat känns det pinsamt självklart. Förutom finfiltret har jag på matarledningen ett 10 microm filter med vattenavskiljare (http://www.motonet.fi/fi/tuote/190304/Vedeneroitin-Yamaha-10-micron). Blir det för mycket filtrering?
  7. Blir nu osäker på var spridarpumpen tar in bränsle och var den kommer ut. Om det vill sig illa har jag kopplat filtret fel väg . Det undre röret borde ju vara in, alltså det under "tum pumpen" och det som anknyter till returen från spridarna borde ju också vara retur eller? Nu tycks jag inte få in någon bild mera så jag kan inte visa vad jag menar. Lite otydligt på den bild som syns. Men om man förstorar bilden på denna sida ser man vad jag menar http://www.rrun.se/empty_61.html
  8. Tack för dina redogörande svar. Uppskattas ska kolla upp saken i dag, vill ju komma mig ut på sjön! Bara som info så används väl kinamotorn också i Sverige men då av någon anledning under ett annat namn RRun motor. http://www.rrun.se/
  9. Slangen på bilden är från försäljarens bild. Den nya slangen är inte av plast och är fäst med slangklämmare istället för pressad. Men menar du att jag kan skippa anslutningen till pumpen helt, dvs returen från spridarna och returen från pumpen. Det är ju två rör som går ihop, ett tunnare och ett tjockare. Tror du att en sån pump går att reparera eller måste jag få tag på en ny?
  10. Det finns andra trådar men hittade inget svar på min specifika fråga. På min TD-power har jag en luftningspump (typ sådan som finns på Volvo motorer) som man pumpar upp trycket med. Nu har jag noterat att trycket plötsligt släpper, troligen i pumpen, och att lite bränsle kommer ut ur pumpen. Troligen har jag p.g.a. klåperi pumpat sönder pumpen under min felsökning. Är det möjligt att det problem jag nu har kan komma från pumpen själv? Dvs att jag pumpar in luft med pumpen. Det som ändrats från förra året då jag inte hade problem med luft är att jag bytte filter och att jag i misstag fick av returen mellan sista spridaren och pumpens intag. Det är svårt att få slangklämmarna att ta ordentligt på de små rör ändar som finns men tror jag lyckats. Den förra slangen var gjuten, dit pressad eller smält. Den slang jag nu har är en vanlig diesel slang.
  11. Jo det där med stilenligt ljud är nog mycket värdefullt. Men nu ville jag ha en motor som jag vågar fara på långfärder med så då blev det en fyrcylindrig diesel. Men det där om varvtal. Min förra fyrcylindriga motor hade 2000 rpm som max varv och idealvarven var väl på 900 och den hade nog fint puffande ljud. Den nya motorn har sina idealvarv på 1900 och puffar ju därför mycket tätare vilket ju ger ett annorlunda ljud. Kör nog alltid med litet gaspådrag då jag inte har bortom på sjön.
  12. Jag har ju ingen erfarenhet av andra nya motorer så jag kan inte jämföra. Men eftersom denna motor i stort är byggd som de gamla med mekaniska yttre delar och inte inbäddade eller elektroniska tror jag den har lite högre ljudnivå. Tomgången är också som någon skrivit lite ojämn vilket ger mer vibrationer än önskat. Torde dock gå att ljustra själv men har ännu inte haft tid med sådana finjusteringar. I övrigt upplever jag inte motorn högljudd. Den går ju på högre varv så det ger ett annorlunda ljud än en traditionell tuffare, inte lika "romantiskt "tuf, tuf".
  13. Jag har också en Kina motor och tänker i stort på samma sätt som du. Jag är utbildat traktor mekaniker för ca 30 år sedan och då var det just sådana här motorer det var frågan om. Har dock inte jobbat inom branschen men torde nog någorlunda behärska denna motor. Min föra motor var en BMC 1500 och den lät väl inte mycket mera än denna men gick på lägre varv vilket hade för och nackdelar. Jag har kört ca 18 timmar nu och hittills allt bra efter några små problem i början då jag inte bytt motor förr.
  14. Nu har kina motorn blivit provkörd ca 18 timmar. Allt värkar ok. Den startar väldigt lätt och orkar hur bra som helst, dvs den förefaller inte underdimensionerad. Varvtalen är högre än på de gamla traditionella motorerna vilket ju ger ett jämnare/tätare ljud. Docksaknar jag något det puttrande ljudet. Den fördel skulle jag tro med de högre varvtalen är att vattenströmningen mot rodret blir kraftigare och därmed ger bättre roderutslag (vatten koppor). Onödigt mycket vibrationer dock på tomgång vilket får mig att undra om motorkuddarna är för mjuka. Drevet jag använde ser också ut att fungera bra och var mycket lättmonterat och tillåter en diskrepans på 16 grader. Ett sådant http://www.nautikulma.fi/index.php?type=0&id=59 http://www.nautikulma.fi/index.php?type=0&id=26
×
×
  • Skapa nytt...