laand 1 Postad 16 Januari , 2012 Hej Är det någon som vet om det måste vara något avstånd mellan två förbrukningsbatterier eller ett förbrukningsbatteri och ett startbatteri? Om i såfall, vad är det avståndet? Räcker det med en skiljevägg (skott) emellan, och i såfall tjockleken på det? Jag har bytt batterier å det blir trångt i lådan. Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 6 Postad 16 Januari , 2012 Jag tror inte det finns några krav på avstånd mellan batterier...inte ens skiljevägg tror jag finns några krav på. Betänk alla truckar som har batterierna packade i en och samma låda. Däremot kan det ju vara bra att skilja dem fysiskt om något skulle lossna. Har du då två lådor så är risken mindre att båda batterierna börjar röra på sig eftersom de är i separata utrymmen. Tjocklek på skiljevägg är ju beroende på material. Väljer du rostfritt räcker säkert 1 mm...väljer du hushållspapper får du nog köra några decimeter... Skämt och sido...det är omöjligt att svara på hur tjock skiljeväggen ska vara beroende på vilken konstruktion och vilket material du väljer. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 16 Januari , 2012 Hej Tack för svaret. Två av batterierna (förbruknings-) väger dryga 40 kg st, startbatteriet kanske hälften. Men som det ser ut blir det packat á la sardin, vilket jag hoppas kommer fungera. Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 6 Postad 16 Januari , 2012 Om det är så trångt i lådan kommer ju batterierna sitta fast ändå. Du kan ju använda något styvare skumgummimaterial att kila fast i glappen så sitter det ännu bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 17 Januari , 2012 Hej Tack för svaret. Jag var mest orolig för att de skulle sitta för tajt. Nu vet jag bättre. Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 17 Januari , 2012 Jag har aldrig hört att det skall finnas några krav på att fysiskt ha batterierena i olika utrymmen. Därmot skall installationen ha huvudströmbrytare och vara avsäkrad på lämpligt sätt och batterierna skall sitta fixerade så att de inte kan åka runt i utrymmet och kablarna skall inte kunna skadas av skav mot kanter eller kunna slitas loss ur sina anslutningar. i bilar skall batteriet hänga kvar i läge även om bilen krockar eller ligger upp och ner, Några sådana krav tror jag inte finns för en båt men batterierna skall tåla alla tänkbara extrema lägen eller sjögäng för båten, tex en seglare skall tåla en skärning som lägger omkull båten och sjögång och slag i sjön som skulle kunna uppstå i storm.....för det är ju inte just då du vill ha ett problem till utöver det du redan har med vädret i sig. i länkad fil ser du lite sjögång som skepparn kanske inte tål men båtens elsystem måste klara detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 17 Januari , 2012 Ähhh, det blev fel fil ovan, det var en rätt normal havsegling Här kommer länken jag menade, visserligen inte så mycket vind men . vågorna . vågorna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 19 Januari , 2012 Har inte heller hört om krav på skiljda platser för batterier. I fritidsbåtar alltså. I en kommersiell båt finns ofta sådana krav, för att öka säkerhet vid brand tex. Det enda du även behöver tänka på är temperaturhöjning. Jag har läst om Optima batterier - som är godkända för temperaturer upp till 50 grader, vid laddning. Lite mer vid lagring - men där andra batterier, vanliga, ej rekommenderas för temp över 35 grader vid laddning. Står batterierna dikt an så kommer de väl att påverka varandra lite, vid laddning / urladdning? Men det är nog lite, det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 20 Januari , 2012 Hej Tack för alla svar. Nu är jag lugn, även om jag nu inte ger mig ut på sjön som den i segelbåten gjorde. Trevlig helg! Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 20 Januari , 2012 Hej Tack för alla svar. Nu är jag lugn, även om jag nu inte ger mig ut på sjön som den i segelbåten gjorde. Trevlig helg! Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser