Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Kallekula777

Bästa kameran

Rekommendera Poster

Med  drömmen om att tillbringa pensionsåldern på varmare breddgrader boendes i min båt försöker jag göra allt rätt från början vad gäller inköp av utrustning eller tillbehör till båten. Grundregeln är att allt ska vara praktiskt och hållbart snarare än finesser och design. Det kan gälla allt från besticken i pentryt till ruffbelysning.

Nu har turen kommit till ett kamerasystem som ska hålla för långfärd och fungera under många år framåt. Bland de analoga kamerorna hade ju valet varit enklare då det finns ett par riktiga stridsvagnar.  Någon som har erfarenheter av de modernare modeller som finns idag? 

De flesta bilderna jag tar är med automatik, kräver inte superhög upplösning men gärna bra färgåtergivning och skärpa. Och framförallt ska grejerna HÅLLA. Man ska inte vara rädd för att ta fram prylarna när det är läge att fota. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den principen (att göra rätt från början) skriver jag gärna under på! Synd (tur?) bara att man hela tiden kommer till nya insikter laugh

Vi har god erfarenhet av följande kameror;
1. Kompaktkamera: Olympus my795SW - den är vattentät och stötsäker. Har funkat bra i 4-5 år. Vår är gamla modellen, men Olympus gör fortfarande vattentäta/stötsäkra modeller. Rätt bra bildkvalitet, men SONYs tycker jag brukar vara bättre. Väldigt robust. Lite lång brännvidd i 'vidaste' läget (=28mm i 24x36).
2. Systemkamera: Pentax K20D - den är 'väderskyddad' med o-ringar på en faslig massa ställen. En fantastiskt kamera (bildkvalitet!) som jag skulle köpa begagnad på Blocket hellre än en ny modell. Lite ömtåligare (men relativt oöm för att vara en systemkamera). Finns bra 'piratobjektiv'; exempelvis vidvinkelzoom (= 17-35mm i 24x36).
3. Kompaktvideokamera: The Flip plus ett uv-hus. Kostar ca 700kr plus ca 300kr för uv-hus. Finns nu i HD-version. Den heter 'the flip' eftersom den har en inbyggd USB-anslutning som man kan fälla ut så att det går att plugga kameran rätt in i datorn (ingen sladd att leta efter, alltså). Lite risig bildkvalitet (dålig upplösning) på vår gamla modell, men mycket pang-för-pengarna och underbart enkel. Fast i julklapp ska jag få en GoPro Hero2 (kolla på youtube) - köp den utrikes för 2000kr istället för rövarpriset 3500kr i Sverige!

Märks det möjligen att man har fotointresse?...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en kompaktkamera du är ute efter så kan ett tips vara att titta på Olympus My (egentligen symbolen för enheten mikro). De är vattentäta, stöttåliga och allmänt gedigna i sin konstruktion. J

ag köpte en sådan för några år sedan och har haft den i snö, på stranden, filmat när jag snorklat och haft den som slit och släng-kamera och den fungerar utmärkt fortfarande! Jag var dock inte så nöjd med bildkvalitén trots att den låg väl i paritet med andra kamerors pixelantal. Detta var för några år sedan så jag är övertygad om att de förbättrat denna inte så lite viktiga aspekt för en kamera!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skall välja kamera skall du inte stirra för mycket på antalet Megapixel. Jag har här några egna exempel, då kvalite och funktion är viktigare än antalet pixlar.

Jag hade först en Konica på 3Mpixel (bra kvalitet) med bra optik som tog mycket bra bilder, men nackdelen var dålig ljuskänslighet och fördröjning vid exponering och lång tid mellan varje exponering. (nyare är bättre nu)

Sedan köpte jag en Olympus My tough 12 Mpixel (bra kvalite) som var snabb och kunde ta kort när det var lite mörkare och öven fotografera i regn och tom under vatten (MEN bildkvaliten var sämre än Konica'n). Men Olympus'en har stora fördelar då den är liten och tuff. När andra plockar ner sina för att de kan ta skada, då kan man ta fram denna då den tål rätt mycket. både stötar och vatten (men efter använding i saltvatten bör man skölja av den i sötvatten)

Och nu nyligen har jag köpt en Nikon D90 systemkamera 12Mpixel med en några ljusstarka objektiv och kan konstatera en jätteskillnad. Bilderna blir bättre (färgåtergivning, kontrast mm) och ljuskänsligheten är mycket bättre. Det blir otroligt bra bilder i skymning mm men kräver mycket träning och exprimenterande. MEN kan inte användas då det blit tufft.

Min slutsats

Köp 2 kameror

Köp en riktigt bra kamera som är kul att fotografera med, och köpen en liten tuff kamera som är lätt att ha med och som tål regäla stötar och vattenstänk.... I annta fall får du kompromissa och köpa ett mellanting.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, hålla för flera år framåt men frågan är väl när avresan är planerad. För min del skulle jag köpa elektronik så nära avresan som möjligt, då utvecklingen går rasande fort och nya bättre produkter men kanske framför allt tåligare dyker upp hela tiden.

När det gäller kompakt kamera så håller jag med om Olympus my. Vattentät till 8 meter om jag inte minns fel och vill du dyka finns det uv-hus till den om så önskas. Börjar dyka upp en hel del mellan-kompaktkameror som både filmar i hd men även har rejäla zoom möjligheter.

Egentligen tro jag det finns 2 vägar, antingen köper man få men dyra eller fler billiga alternativ. Elektronik brukar inte vara förtjust i värme o fukt så saker lär gå sönder.

Lycka till med inköpen



Senast ändrad av Sueco | 12 januari 2012 | 11:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testade tåliga kameror i Vi Båtägare för ett drygt år sedan och fastnade för Olympus Touch-serie. Idag heter den väl Tough TG-810, den utsågs till årets allväderskamera av någon ryggkliande branschorganisation 2011.

Privat har jag använt en Nikon D90, den är inte tätad alls och i mina ögon inte bra på havet.

På jobbet har jag en Canon 5D MKii, den är mer åt pansarvagnshållet. Saknar inbyggd blixt och därmed mindre känslig, men inte heller denna är vattentät. Jag har blivit helt översköljd med kameran i hand och den tuffar på, men ska du ut på långsegling är det annorlunda.

Att vara i långvarig fukt skulle jag tro är ett större problem. Många kamerar verkar klara en dusch om man torkar av dem och sedan förvarar dem luftigt så att all kvarvarande fukt dunstar. Trycker du ned en fuktig kamera i en tät väska är risken att fukten tränger in i kameran.

Och det är väl där ditt problem ligger, att du kommer att vara i en långvarigt fuktig miljö till havs utan vettiga torkmöjligheter. Så jag skulle satsa på en helt vattentät kamera, en kompakt som tål att bada. Kompromissen blir att bilderna inte alls blir lika bra som med en systemkamera, men chansen att den håller hela resan är troligtvis mycket högre.

Max / Vi Båtägare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förtydligande

Jag sa aldrig att en D90 är tålig eller ett bra val på sjön, den är bara ett exempel på att en bra kamera tar bättre bilder. Det finns systemkameror som är tåligare, men även de är mycket känsligare än de tåliga komapaktkamerorna typ Olympus tough, (dvs du måste vara aktsam med en sådan, men bilderna blir bättre)

Så antingen bara en tuff kamera Alt 1.

eller Alt 2 både en tuff kamera och en bättre, den senare som du måste vara aktsam med ( sedan kan man disskutera valet av den bättre kameran, hur tuff och dyr denna skall vara.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med i de råd som ges ovan, att bästa lösningen är två kameror. Skulle jag ge mig ut på en äventyrsresa (om det sen är en expedition till Amazonas eller en världsomsegling spelar inte så stor roll) så skulle jag vilja ha minst två kameror. En kompakt för quick and dirty-fotografering, som tål mycket stryk som man får acceptera inte tar bilder som håller för reklampublicering, och en riktigt bra systemkamera för de tillfällen då omständigheterna är mer optimala.

Jag tänker mig två extrema scenarier som man kanske vill föreviga:

1. Undanvindssegling på Atlanten där båten surfar i 15 knop nedför vågtopparna och saltvattnet yr runt sittbrunnen. Här spelar det inte så stor roll ifall bilderna är knivskarpa och har perfekt färgåtergivning utan det viktigaste är att inte kameran säckar ihop. Man vill säkert inte heller hålla på att mecka med en stor systemkamera som upptar båda händerna för att fota. Bättre då med en kompaktkamera i handlovsrem som man bara släpper ifall man behöver grabba tag i något.

2. Slösegling i Karibien med delfiner runt stäven. Här vill man ha bästa möjliga bildkvalité och möjlighet att ställa in slutartid, bländare, ISO och kanske ta en serie foton i snabb följd för att fånga just det där speciella ögonblicket. Systemkamera med flera val av objektiv är självklar!

Att bara välja en av kamerorna innebär att man väljer bort väldigt många bilder från sin upplevelse. Antingen kan man ta bilder när det är dåliga omständigheter men får då ganska kassa bilder på fantastiska vyer eller så kan man ta fantastiska bilder när omständigheterna är bra men kan då inte ens fota när det är lite jobbigt läge.

Ingen kamera klarar allt och med tanke på hur låga priserna är på elektronik idag så ser jag ingen anledning att inte skaffa sig två kameror. För under 10.000 kr har man både en tuff kompaktkamera och en fantastisk systemkamera med ett par, tre olika objektiv.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara vessig eller kaxig, men.. Bästa kameran är den man har med.

Jag har fotat mycket, haft flera olika systemkameror, fullformatskameror och dylikt. Alla har sina fördelar och nackdelar. 

Testa, känn och kläm på en kamera som du själv gillar att hålla i och ha med dig. Tycker du att det är nice med en stor ryggsäck med saker kör på det, vill du fota med din telefon skall du göra det. 

Den kameran som är med är alltid den bästa, oavsett typ, märke och modell. :)

Sen är det inte kameran som gör jobbet, det är personen bakom, jag gör lika bra bilder med en kompaktkamera med manuella inställnigar som med en systemkamera (även om kvalitén på bilden blir bättre med en FF kamera). 

Om du fotar i automatik läget kvittar det helt vilken kamera du använder, eftersom du själv inte kan påverka annat än just riktningen på kameran. Grönläge är okynnesläge..

Köp en vettig kompaktkamera med manuella möjligheter, det är det mest prisvärda du kan fota med om du vill ha vettig kvalitet på bliderna och inte kunna allt om bländare, slutare och ljus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du köpa en kamera så köp riktiga grejor direkt, framförallt om du har tänkt dig att ha kameran i flera år framöver. Vet inte vad du har för budget men i vilket fall som helst så verkar Pentax k-5 väldigt prisvärd! Vattentålig, kanske inte så du kan dyka med den men fullt tillräckligt för att ha obord på en båt? Om jag inte hade köpt på mig massa Nikon utrustning redan så hade jag absolut kunnat tänka mig en pentax k-5.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-518-55 

8000:- med optik!

http://www.youtube.com/watch?v=b_-RAzBjakk 

Demonstration på vattentålighet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en GoPro Hero HD med en LCD desplay så får du en kamera som tar kort i 5 mpix och full HD videor.
Den är liten och smidig och är vattentät ner till 60m med det medföljande skalet.
Kolla youtube och GoPro så ser du hur bra den är.

Jag har använt min i 1 år nu och är supernöjd. Billig är den också

 

post-10012108-1394236908,1474_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flinstone, ovan

Jag håller med, hade inte kunnat skriva det bättre själv.

Håller även bitvis med näste man Den bästa kameran är den du har med dig

-    Därför har jag två

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns många kamror att välja på, ta en som du trivs med känn och kläm och prova den innan du bestämmer dej.

Pixla och megabit är inte det viktiga.

Det viktigaste på en kamera är objektiven.

Välj ett känt märke, tänk på att många kamera tillverkare säjer att dom är vatten tåliga det är Inte samma sak som vattentätta.

Lycka till !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GoPro verkar vara väldigt bra och den kan bli nästa val för mig. Själv använder jag kamera ofta och då vill jag ha en som klarar alla väder. Jag använderen en Olympus myTough både under vatten och sittade på ett litet stativ ner till -20 grader under någon timma för att kunna filma. Ska jag ta bättre bilder i kyla plockar jag fram en annan kamera ur innerfickan och tar snabbt en bild innan kameran kallnat. Mobil med pekskärm finns som nöd i innerfickan och tas ogärna fram efter det att frugans mobil drabbats av köldskador på skärmen och nu är inlämnad på verkstad.

Kameran jag har i innerfickan har också drabbats av köldskador på skärmen efter filmning i slalombacken men det är bara ett svart streck tvärs över och det kan jag leva med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar ju vara spännande!! Har letat med ljus o lykta efter exempel på filmkvaliten på den men allt verkar vara från föregångaren wg-1.

Kör med en fujifilm WP Z33 som är fantastiskt smidig. Inga utstickande detaljer som gör att den lätt glider i o ur fickan samt en Nikon systemkamera.

Det bästa vore ju att kunna kombinera och ha en kamera till allt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en GoPro.Kanon för all sorts äventyrs fotografering.

Men det blir lite si och så med ljud.

Fantastisk att bara montera lite var som helst och låta den gå.

Andra kameror som finns nu som jag hittade:

OLYMPUS TOUGH TG-310

PENTAX OPTIO WG-1 GPS

NIKON COOLPIX AW100

Har själv en gamma Pentax optico som är vattentät.Fantastisk när det

regnar och till och med under vatten.Kortet är med gammelPentaxen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ORKA???Jaja ,det skulle kommit en bra undervattens bild här men men.Jag kanske är lite dum eller så.

Sorry.

EDIT.Haha nu kom den med.Så bra då.



Senast ändrad av sunerotting | 16 februari 2012 | 17:38

post-6044-1394236942,0968_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu provat GoPro Hero2 (den nya HD-varianten av föregångaren Hero) i några månader. Det blir grymt bra videokvalitet med den. Rekommenderas varmt. 170 graders vidvinkel. Vattentät till 60m. Rätt kass ljud däremot, precis som någon skrev här ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kunde inte motstå GoPro längre.  Kan filma i 1920x1080 och ta bilder i 11 MP. Allt i 170 grader.
Liten utan vattenskyddet. Tycker den kröker bilderna lite väl mycket men får testa den utomhus så känns det kanske bättre. Är ni andra fortfarande nöjda?



Senast ändrad av 666D3 | 26 maj 2012 | 22:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...