Gå till innehåll
söndag 23 november 2025
Bayliner1954

Skruv och gångjärn sökes

Rekommendera Poster

Hej!

Söker efter gångjärn enligt bifogad bild, någon som har tips om var jag kan köpa dessa?

Letar dessutom efter inredningsskruv enligt bilden, verkar inte så lätt att hitta. Den har kullrigt huvud och är försänkt. Rostfri. Någon som kan tipsa och kanske också hjälpa med en exakt benämning på skruvmodellen.

Tack och hej!

/Henrik

post-22093-1394236882,7693_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruvarna borde inte vara så svårt att få tag i. Har du kollat på Clas Ohlson? Vad jag kan se så är det helt vanlig kullerförsänkt spårskruv. Tyvärr är branschen på väg att gå ifrån spårskruv till förmån för krysspår vilket jag tycker är jättesynd...de är så fula i äldre båtar...indecision

Gångjärnen kan jag tyvärr inte hjälpa dig med...

Edit:

Hittade en länk: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=165286393

Senast ändrad av Flintstone | 24 november 2011 | 21:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har kollat runt lite bland annat på clasoco. Den du länkar till är maskinskruv (fingängad ej spetsig), jag söker en trä/plåtskruvsmodell. Tack ändå.

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, det var lite svårt att se på bilden...då är vi nog tyvärr där, att det är krysspår som går att få tag i på de normala ställena. Seiverts på Kungsholmen i Stockholm är ju den naturliga rekommendationen för knepiga skruvar men jag har för mig att jag var där och frågade för något år sedan och det var bara krysspår som gällde.

Någon borde ju ha...så om du hittar dem så finns det nog fler som är intresserade av att veta var...om du vill dela med dig alltså! wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gångjärnet är av en modell som för (70-talet?) användes till köksluckor, bör gå att få tag i på någon välsorterad byggmarknad. 

En likvärdig skruv om du ska skruva i trä, TKFS A4, i lämplig dimension kan du hitta på Sifverts http://www.sifvert-skruv.se/katalog/1-55Rostfritt.2010.pdf längst ner i dokumentet (sid 55).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se där, det fanns ju hos Sifverts (som det stavas)! Den pdf:en var guld värd...sparad!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu varit på Jula och införskaffat gångjärn, fanstastiskt att de fanns där jag annars brukar kolla först. Jag tackar ödmjukast.

Skurvarna återstår dock, jag behöver helgängade varianter. De som länkas till ovan är inte helgängade.

/Henrik (som renoverar pentry)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...