Gå till innehåll
onsdag 08 maj 2024
ljunghall

Hur tappar man gegga ur oljefiltret?

Rekommendera Poster

Jag har en massa svart jox i ett av mina oljefilter (eller vad är det för nåt?). Under botten av koppen sitter en plastmutter, som man kan vrida några varv innan den fastnar igen. Jag trodde man kunde tappa koppen genom att ta bort vad jag trodde var en dräneringsventil, men så verkar inte vara fallet.

Hur gör man för att få ut det där bioländet?

Se bilder på filtren här:

http://storebro34.se/wp/2011/11/06/kolsvinet-skrubbat-del-2/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Du måste skruva isär filtret och tvätta rent delarna. Det finns en kula inuti så se upp så att den inte försvinner.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inget oljefilter, det är ett bränslefilter. Glaskoppen är för att man ska se när den skiljer ut vatten och skräp från tanken.

Det går att öppna skruven undertill men har du så mycket goja kommer det inte ut nåt, hålet sätts igen. Du måste lossa på en stor skruv som normalt sitter på ovansidan och lyfta på locket, ta ut det insatsfilter som sitter där och så småningom sätta i ett nytt. Glaskoppen är jobbig att göra ren, man måste demontera hela filtret och lossa de fyra skruvarna som håller glaskoppen  för att få bort skräpet. När allt är rent monterar du ihop det och sätter i ett nytt insatsfilter.

Sen ska du rengöra din tank för det är därifrån skräpet har kommit. Hur man rengör sin tank finns det massor av trådar i detta forum som beskriver det.



Senast ändrad av Paliswe | 06 november 2011 | 23:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att det står Not for gasoline så gissar jag att du har dieselmaskiner i båten. Troligen är det dieselbakterier som bildat geggan...fast jag har i och för sig aldrig sett dessa omtalade bakterier så jag kan ha fel. Som skrivits ovan: rengör tanken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha.

Med olja medande jag dieselolja.

Hur gör man rent en dieseltank?



Senast ändrad av ljunghall | 07 november 2011 | 08:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle rekommendera att kalla smörjolja för olja och dieselolja för diesel eller bränsle. Annars kommer alla att missuppfatta dig i affären när du ska köpa filter.

Finns många trådar om detta, men det finns bara ett sätt som fungerar: Man tömmer tanken, skruvar bort bränslemätaren, öppnar en lucka eller hål, eller gör ett hål där man kan sätta in en manlucka. Därefter måste man mekaniskt skrubba insidan med en borste och sedan skölja ur genom att skölja med lite diesel och suga ut det igen. Upprepa tills det blir rent. har du skvalpskott i tanken kan man få göra flera hål för att komma åt.

Sen bör man skölja igenom bränsleledningarna också, man kan börja med att blåsa i dom när man ändå har plockat ner bränslefiltret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...