Gå till innehåll
onsdag 27 augusti 2025
larban

Råd om trimplan

Rekommendera Poster

En trimcylinder gick sönder (spränges) på mina trimplan i början av säsongen. Detta medförde att trimplansplåten ramlade av och försvann. Jag har både trimplan och powertrim på mitt drev och jag använder mycket sällan trimplanen. Tycker själv att det räcker med powertrim. trimplanen är enligt mig ganska onödiga.  Frågan är om jag kanske ska montera bort trimplanen och plasta igen hålen? för att slippa framtida problem. Eller bygger jag bort ett värde då? vid framtida försäljning. Båten är en renoverad Minimax med penta aqad31 och 290dp i nyskick.

/Larban

Senast ändrad av larban | 26 oktober 2011 | 16:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta lite nu. Powertrim och trimplan har olika primära funktioner. Vist kan Du höja och sänka fören med trimplanen, men den viktigaste funktionen är att trimma båten sidledes. Det kan Du inte göra med Powertrim. Trimplanen har en viktig funktion om Du exvis åker i stark sidvind och båten då lutar mot vinden, du kan då få den att ligga vågrätt och bekvämt i sjön, istället för på sniskan. Samma sak om båten är sned lastad. Du skall absolut behålla trimplanen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo visst, jag har fattat skillnaden mellan trimplan och powertrimmet. Grejen är att jag aldrig behövt använda trimplanen i syfte att ställa båten rak sidledes, eller kompenserat för sidvind eller snedpackning. Däremot när jag hade en annan svagare motor så använde jag trimplanen för att ta mig upp i plan. 

Båten uppför sig tryggt utan trimplanen. Men det kanske ändå är värt att reparera för att båten kanske blir mer lättsåld när den dagen kommer? Hur resonerar båtfolket kring trimplan och planande båtar?

/Larban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...