Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Hetsjagarn

Ljudande varningssignal på Hionda 50. Varför?

Rekommendera Poster

I helgen började buzzern på min Honda 50, årsmodell -01, helt plötsligt att låta under gång. Det låter precis som när man kör med motorn upptiltad. Olje- och templamporna indikerar inget och skvallerstrålen strilar som den ska.

Då inget verkade vara fel körde vi till slut vidare, tutande som en ambulans över fjärden, och efter ett tag slutade pipandet för att sen komma tillbaks. Dagen efter körde vi pipfritt förutom korta stunder.

Min fråga är; Vad kan vara fel?

Kan det vara någon sensor som är paj? Oljetrycks- eller temp. Fast då borde ju också varningslamporna tändas/släckas vad jag förstår.

Ska också säga att tiltmätaren aldrig funkat på min båt under de fem år jag haft den. Detta trots att jag fått nya mätare och reglage efter att de stulits. Kan varningssignalen ha något samband med att tiltsensorn eller vad det kan vara för nåt krånglar?

Ser också att kabeln från tiltsensorn går till en svart liten box. Kan det vara den som inte funkar som den ska?

Jag har testat att koppla bort pluspolen för att nolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan egentligen inget om Honda men det BRUKAR va så på utombordare att en givare som larmar sluter jordkretsen till tutan/lampan, dvs du har alltid 12V på tutan/lampan och kretsen sluts när en givare jordar. Detta innebär att ett jordfel i denna kretsen ger larm utan att larmtillstånd föreligger. Har du lite grundläggande elkunskaper o en multimeter är detta ganska lätt att felsöka men absolut viktigast är ju att kolla så inte larmet faktiskt är på riktigt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inget om Honda 50, men har haft en Honda BF90, 1998 årsmodell. Råkar ha kvar en engelsk manual till den och där står det att buzzern varnar för lågt oljetryck och då släcks den gröna oljetryckslampan. Den varnar också för överhettning och då tänds den röda varningslampan, Vid överhettning enligt Troubleshootingavsnittet kan det bero på  följande:

Kylvattenintaget igensatt, tändstiften är ej av rätt sort, vattenpumpen är trasig, termostaten är igensatt. kylvattenkanalerna är igensatta samt att avgaser kommer in i kylsystemet..

Innan du river motorn kollar du naturligtsvis givarna enligt enligt tidigare förslag.

Beträffande trimgivaren hade min motor en fjäderbelastad hävarm i riggen. Det hände ibland att hävarmen fastnade, vilket jag löste med att smörja med 5-56 och röra armen fram och tillbaka tills fjädern orkade dra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...