Gå till innehåll
söndag 27 juli 2025
Pirayan

Knackande ljud Mercruiser 5,7

Rekommendera Poster

Skepp o hoj

Nu på höstkansten så har jag hört att det är ett knackande ljud från motorn. När jag stoppa ner huvudet och försökte lokalisera vart det kom ifrån så låter det å känns det mest vid styrbords knä. Vad kan det vara som hör att det knackar där i krokarna?

Motorn är en Mercruiser 5.7L  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn har hydraliska ventillyftare så kan det vara en eller flera som har satt igen.

Ibland hjälper det att byta motorolja för att få igång lyftarna.

Hälsningar Magnus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej. Hmmm. Man kan ju hoppas att det är så enkelt. Jag har googlat runt lite och har tolkat det som att det kan va lite kostsamt annars. Pierre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lugn och fin nu....:-) Det som knackar vid knät är avgasklaffen , den är gummiklädd runt klaffen men med tiden så nöts det bort ....där av skrammlet ( metallklingande och oregelbundet). En test du kan göra är att du varvar lite mer på motorn ,till slut upphör skrammlet för att avgaserna trycker på klaffen så pass att den inte slår tillbaka i knät ! Är du med ? :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant! Var exakt sitter denna klaff och finns den bara på V8:orna?

Ett tips till alla som har en motor är att skaffa ett stetoskop! Det finns på Biltema om jag inte missminner mig och är väldigt bra för att lokalisera lite mer precist vad kostiga ljud har sitt ursprung. Pinsamt nog har jag inget eget men det skall införskaffas omgående nu när jag har en gammal V6:a i båten! yes

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter en djupdykning ner i motorrummet så verkar de bara vara ett lager. Ingen koll på vad det kallas men det mellan motor och drev. Håller tummarna på det iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avgasklaffen (water shutters) finns på samtliga motorstorlekar. V6/V8 har lika men 4 cyl. en annan modell.  Som Jocke skriver är det vanligt att gummit på den nöts ut och börjar ge ett knackande ljud. Stödlagret, som är namnet på det du menar, mellan motor och drev är minst lika vanligt men brukar inte ge ett knackande ljud vanligtvis utan mer ett morrande/rumlande lågfrekvent ljud som  känns i hela båten när lagret blir riktigt dåligt. Men det är lätt kollat. Av med drevet och in med handen och snurra på lagret med två fingrar. Ska gå lätt och fint utan hack eller andra konstigheter. En annan källa till knackande ljud är knutkorsen och är lika vanligt som de andra felen, men hörs oftast mest på tomgång/lågfart och stora styrutslag. Kollas oxå lätt med drevet avmonterat. Ta tag i drivaxel och medbringare och kolla att korsen går lätt och är de glappa så är det oftast axiellt d.v.s själva korset kan röra sej något från skål till skål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket bra beskrivning.

Läser och lär. Tackyes

Har sådan typ av motor och bra för kommande analyser.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Mercruiser 4.3 MPI som jag fått ett slammrnde ljud i, vid låga varv.  Lyssna på bifogad film. Kan det vara avgasklaffen (water shutters) som ni skriver om ovan, eller någonting annat? Jag har inte lyckats lokalisera ljudet. När jag ser på Youtube-filmer om byte av avgasklaffar ser det ut att nästan uteslutande vara av gummi, kan de verkligen ge ett sådant slammer?  (Jag söker på: Water shutter replacement Mercruiser) Eller finns det olika typer av klaff kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej

@KlasP du har hoppat in en gammal tråd som inte varit aktiv sedan 2011 och kanske inte alla upptäcker att du ställt en fråga i den.

Till att börja med:

Kan du ta en bild på typskylten som är en dekal som sitter på plastkåpan ovanför flamdämparen.

Samt ange vilken typ av drev du har.

Rent spontant när jag tittat på din film så tycker jag att ljudet påminner om skrammel från spännarhjul eller löphjul för serpentinremmen, kanske ev. generator eller t.o.m. ända ner ifrån sjövattenpumpen.

Det är jättesvårt att höra på en film och betydligt enklare om man står framför motorn och lyssnar med den lilla hörsel man har kvar🤔

Har du ett stort bildelsvaruhus i din närhet, så åk dit och köp ett stetoskop som är ett ypperligt hjälpmedel när man skall lyssna efter mekaniska oljud.

Har ni en IR-termomter hemma så lånar du den eller så köper du en när du köper stetoskop.

Kostar inte många hundralappar och är bra att ha.

Annars googla på "stetoskop för felsökning motor", finns även elektroniska lyxvarianter men ett mekaniskt duger gott.

Återkom med mer info och köp det jag nämnde tidigare så ska jag funder lite på vad annat som kan tänkas ge liknande skrammel.

Mvh

Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Mercury_44XSTack för ditt engagemang. Se modell (bifogad bild).

Du kan mycket väl ha rätt i att det handlar om serpentinremmen. Ljudet kom nämligen i och med att jag skruvade bort sjövattenpumpen vid byte av impeller förra sommaren. Efter att serpentinremmen var ditsatt och uppspänd. Kanske spände jag för hårt? Då ljudet uppkom bytte jag styrrullen som sitter ovanför sjövattenpumpen. Men, det hjälpte inte.

Varje gång jag startar motorn och den är kall hörs inget skrammel. Det kommer efter att motorn blivit varm. Likaså försvinner det när motorn varvar upp.

Förra veckan havererade dock sjövattenpumpen totalt, drivaxeln plus kullager kröp ut ur huset. Så nu har jag bytt hela pumpen. Och det visade sig att en av fästbultarna för sjövattenpumpen hade skruvat ur sig. Mycket märkligt. Men, nu har jag ny sjövattenpump.

Jag har ett stetoskop som jag har jobbat med, men kanske att ljudupptagningsstaven i stetoskopet inte har legat emot membranet så att jag har ändå haft svårt att plocka upp ljud på tillfredsställande sätt med stetoskopet, vilket innebär att jag inte riktigt har kunnat lokaliserat skramlet. jag tänkte att jag ska göra ett nytt försök med stetoskopet och, tack vare din rekommendation så har jag idag köpt en IR termometer som jag tänkte använda. Jag ska mäta temperaturen vid övriga lager där jag kommer åt.

När jag har tagit bort serpentinremmen och rycker och vrider på axlarna vid pumparna och försöker lyssna, även på lagret på den andra styrrullen (vid spännmekanismen) tycker jag inte att jag får indikationer på att något lagret är dåligt.

Men egentligen är det kanske det andra styrhjulet vid spännmekanismen som är den huvudmisstänkta boven i dramat. Så, med IR termometern vore det spännande att mäta temperaturen på det lagret när jag har kört motorn ett tag.

eller vad tänker du?IMG_8068.thumb.jpeg.16954b4b6de85eece62881308de87b81.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bit på väg alltså.

Jag hade defintivt bytt serpentinremmen, känsliga för värme och framförallt spill av kylvätska.

De spricker med tiden inne i ribborna och glykolen i kylvätskan blir som ett klibbigt klister samtidigt som det kan slira, konstigt fenomen men så är det.

Tvätta av de andra remhjulen med mild tvållösning och en Wettexduk och torka av med bara vatten.

Snurra på spännarhjul/löphjul obelastat och kolla om det är något oljud.

Spännarhjulet blir ofta hårdast belastat.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för information. Jag har redan beställt en ny rem. Jag tror jag beställer ett nytt spännarhjul också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...