Gäst Uttern Postad 2 December , 2004 Hej! Har en uttern 4502 från -96. Tänkte höra om det är någon som vet hur den skulle uppföra sig om man satte på en 50 hästare! Den blå skylten som sitter i säger max 35 hk. kan detta vara farligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst gyter Postad 2 December , 2004 tveksamt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 2 December , 2004 Allt hänger på vikten. En 35:a tvåtakt väger runt 50 kilo. En 50:a tvåtakt har cirka 30 kilo mer på akterspegeln. Frågan är mer vad du har för skrov. Är det klinkat och med köl. Då är det max med 35. För skrovet pallar inte mer. Båten blir svårstyrd vid högre farter. Är det rent planande skrov kan det funka. Men det är skrovet som avgör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst uttern Postad 2 December , 2004 Kan lägga upp en bild på skrovet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst uttern Postad 2 December , 2004 Kan lägga upp en bild på skrovet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 646 Postad 2 December , 2004 Hej Verkar som om du inte får till det med bilden.... Håller inte helt med tidigare skribent. Det är inte bara frågan om vikten på motorn och om skrovet passar för motorstyrkan utan också om akterspegeln klarar det moment den utsätts för av den starkare motorn. Om man har en för stark motor kan akterspegeln brytas och motorn försvinna i djupet och risken för detta ökar om man går på grund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
finness 0 Postad 3 December , 2004 På tidigare Askeladden som var för max 15 Hp så satte det ofta en 20 Hp snurra på. Följden blev att båten klättrade upp på kölen och blev mycket instabil med gasen i botten. Akterspeglarna och durken sprack också sönder. Uttern kanske är flatare i båtten än Askeladden var men risken att man kör sönder skrovet är stor om man ökar motorstyrkan från 35 till 50 Hk. :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst guest Postad 3 December , 2004 Uttern själva kör med 40hk i sin broschyr, så med 50hk blir det bara bättre, planar lättare behöver ej ta i så i marsfart med rätt propeller, men som vanligt, man behöver inte alltid köra järnet :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 3 December , 2004 Det dubbla mot det som står på skylten brukar va lagom motor.. :-tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 3 December , 2004 Christer N, javisst har du rätt. Men förutsatte att det var en nyare båt där oftast akterspeglarna är mycket starkare än dom äldre modellerna. Man får ju inte glömma att det bara är en båt på 4.5 meter. Och är det den båt jag tror det är så är det en vingelpelle redan från the beginning. Polaren hade en Uttern som jag tror hette likadant. Den köptes med en Mercury 35 :a. Den var kölad med klinkat skrov. Den vinglade fram. Han fick både sätta på trimplan och sidostabilisatorer på den. Men han tröttnade på den. Och köpte en B-16 med Honda 50:a. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 3 December , 2004 Verkligen seriös inställning .... :-/ Undrar om försäkringsbolagen har samma glada attityd till om jag dubblar motorstyrkan och havererar ... ... men OK, det kostar att ligga på topp och vara the king on the sea Seriöst ... det finns någon som tänkt till när man angett en högsta rekomenderad motorstyrka! Vill du ha mera klös, köp en annan båt! mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 4 December , 2004 Spänning i tillvaron gör saken skojigare vet ni, sen om det är så seriöst det vet jag inte.. Kan lugna er med att jag gick från sportbåt till 8,5 meter mahogny kryssare, så inga mer utombordare.. :x-mas: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonas Postad 6 December , 2004 Hej! Inte för att det bevisar något men en brygg-granne till mig har en 4502:a med 70 hk Evinrude på. Ser lite baktung ut men går fint (har dock inte kollat akterspegelns skick..) MVH Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser