Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
halibut

"Manuell Konservering??"

Rekommendera Poster

Hej! Efter ett missförstånd mellan mej och ägaren till båtförvaringsplatsen blev min båt inställd innan jag konserverat motorn!! Jag har tyvärr ingen möjlighet att starta eller flytta ut båten,så jag undrar vad jag kan göra för att rädda så mycket som möjligt!! Tömma motorn? pumpa runt glykol med nå´ n pump??? Motorn är en mercruiser 5,7 och bravo 3 drev..

M.v.h Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte till just din motor, men jag skulle ha tömt motorn på vatten och sedan skruvat ur temostaten och inkommande vattenslang och fyllt på glykolblandat vatten via en hink och tratt eller på något annat lämpligt tillgängligt sätt. Sedan hade jag sovit gott om natten. Jag antar att du har kollat/bytt oljan i drevet. Jag har sett flera exempel där man räknat med att byta drevoljan till våren och då har drevet varit sprängt p.g.a. att det varit vatten i det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svaret! Jag ska prova det,det finns ju inte så mycket annat att göra åt saken så här i efterhand? Jag ska byta olja i drevet i morgon..

M.v.h Jörgen

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går alldeles utmärkt. Leta efter dom blå avtappningspluggarna under motorn (tror det är 4 stycken). Lossa termostathuset och ta bort termostaten,. fyll på med 50/50 blandning glykol/vatten. Lossa även slangarna på termostathuset och fyll dessa. Har gjort så i flera år och dessutom på rekommendation av Mercruisermekaniker.

Klart det är att rekommendera att köra motorn med färskvatten för att få bort en del avlagringar men att förhindra korrossion och frostsprängning är det viktigaste.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas det är ok att jag också undrar, när vi ändå är inne på ämnet. Köpte en båt häromdagen, där jag fick med en Mariner 20 hk (tvåtakt). Ej monterad på båten, så jag sitter lite i samma sits, alltså utan möjlighet att köra igång motorn. Motorn står i isolerat men ej uppvärmt garage över vintern, så vad bör jag göra för att kunna köra den i vår? Detta är min första båt/motor, så ni har att göra med en riktig nybörjare.



Senast ändrad av ericslund | 16 oktober 2011 | 12:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är en utombordare behöver Du, mht frysrisken, inte göra något annat än att se till att motorn hänger lodrätt. Allt vatten rinner nämligen ur en utombordare då.

Om inte oljan är bytt i växelhuset kan Du gärna göra det. Då slipper Du eventuella angrepp som vattnet kan åstadkomma.

Nyttja sedan vintern till att gå igenom det allmänna skicket så har Du gjort vad Du kan för att få en skön och problemfri båtsommar 2012.

yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åhh, vilken lättnad! Tack för det mycket upplysande svaret. Motorstativ inhandlades tidigare idag och oljebyte m.m. är också planerat, så då är motorn med andra ord ganska redo för vintern.

Och ja, det kanske föreligger en viss skillnad mellan min lilla murkla och den ursprungliga frågeställarens 5,7:a. :)



Senast ändrad av ericslund | 16 oktober 2011 | 15:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och när man håller på och sölar med glykol ska man använda propylenglykol.

Den är betydligt mindr giftig än etandiol som är vanlig på vissa billiga  ställen

 

::Harry::



Senast ändrad av crabfish | 16 oktober 2011 | 16:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ändå skaffat motorstativ kan du ju ordna en rejäl balja så du kan köra motorn i lite färskvatten för att rensa ur kanalerna lite. Du kan också då köra med 4% olja i bensinen samt spraya in lite ren olja direkt in i förgasaren precis innan du stänger av den så har du gjort en komplett vinterkonservering! yes Ja, byta drevolja är ju bra det med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...