jan-wilhelm 0 Postad 12 Oktober , 2011 Hej Jag funderar på att köpa en större segelbåt än den jag har idag och jag har hittat en båt i Spanien som är 11,89 m lång o är försedd med lyftköl vilket kan ju vara bra problemet är att den är byggd i aluminium o jag har dålig kännedom om det materialet. Så nu undrar jag över om det finns någon som har kunskap om dessa typer av båtar ? Båten som jag är intresserad av är en Gudrun 39 av årsm -89. Det vore ju bra o ha lite koll på vad man skall titta på innan man åker ner till Spanien. Mvh J-W Norland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 14 Oktober , 2011 Det behöver inte var nån problem med aluminium beroende i vilken sort den är byggd. Är den byggd i 5754 då kan det blir problem är den byggd i 5083 då är det ingen problem. Ända problemet kan var galvanische strömmer från landströmen. Du får kolla om det är frätskada nånstans, oftast nära rostfria delar som är dålig isolerad. Har byggd en hel del aluminium segelbåtar upp till 55 meter hos Vitters shipyard och har sällan sett nån problem med frätskada. Om du ska har den i östersjön får du byta zinkanoder mot aluminiumanoder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 14 Oktober , 2011 För många år sen läste jag en Sven Lundin-bok där han beskrev sina vedermödor med Aluminiumbris. Ett stort svenskt bolag inom branchen serverade sina kunskaper om materialet och erbjöd gratis aluminium. Många vet hur det gick. Sen dess har jag varit lite skeptisk till materialet. Blandning av aluminium och andra elektriskt ledande material måste alltid kontrolleras. Skruvar man fast nåt annat än precis samma material ska man isolera elektriskt. Skruven ska inte vara av annat material heller. Helst. I praktiken har man svårigheter med detta. Finns inga bra skruvar i aluminium men andra hårdare material, t.ex monel. De flesta sätter för säkerhets skull i en rostfri eller syrafast skruv och då blir det extra dåligt. Aluminiumet bildar en elektrisk krets och med tiden har aluminiumet offrat sig och skruven fastnar om det är ett tjockt material (t.ex utombordare, mantågsfästen) eller i en skrovplåt lossnar skruven och faller tll botten. I värsta fall efter en tid följd av båten. Detta tar sin tid och en välskött båt med en ägare som vet med sig om faran med materialet är det mindre risk. Själva har vi mantågsstöttor som fastnat i sina aluminiumklumpar. De sitter där de sitter, bättre för varje år. Tyvärr tills syrafasta stöttorna rostat bort. Eller alu-klumpen. Detta tar sin tid och en välskött båt med en ägare medveten om materialet är det mindre risk. Jag skulle inte i första hand köpa en aluminiumbåt. Det skulle isåfall vara en ny. Hur ser t.ex upphängningen av sänkkölen ut. Har den andra material än skrovets i närheten? Hur kollar man det i en centerbordslåda? Det är först när skrovet är helt genomkorroderat man upptäcker det. Plast är bra på det viset att hela båten är byggd i elektriskt isolerande material och man kan skruva i en bottengenomföring utan att vara metallurg. Hur gör man när man köper en genomföring till en gammal alubåt? Skickar man in ett materialprov och får det analyserat? Sven, numera Yrvind fick skicka hem sin korroderade båt och ta flyget hem. Det hade börjat gå hål i skrovet. Det var ändå den bästa plåten den var byggd av. Vad som orsakat skadorna blev väl inte utrett. Svetsarna? Påskruvad utrustning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser