princess360 0 Postad 29 September , 2011 Hej Funderar på att byta axeltätningar för dom gamla börja läcka lite och är svåra att spänna åt. Tätningarna är vattensmörda från maskinerna sitter väl något grafitgarn i själva tätningen, har varit i kontakt med en firma på orten dom skulle ha hut löst mycket för att sätta dit nya av bästa modell typp 20 papp. axlaran är 38mm alltså tum! Har någon något förslag på andra tätningar? Tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 29 September , 2011 Jag bytte i vintras när jag bytte motorer. Köpte dessa som funkat bra http://www.tnorrismarine.co.uk/sureseal.php Kan tänka mig att jobbet kostar en slant att leja bort. Dock inget svårt. Av med medbringarna och ur med axlarna. Du kanske får ta bort roderna för att få ur axlarna. När du ändå har ur axlarna så rekommenderar jag att du byter lager i axelbockarna. Såga ur de gamla med bågfil. Lossa bladet och sätt på det med bladet i lagret. Du måste såga helt igenom längs hela lagret. Kommer inte ihåg om ja köpte av firman ovan men de var ifrån UK iaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 29 September , 2011 De främsta tätningarna på marknaden är PSS, vattensmorda med en keramisk ring på en gummibälg och med en stålring som är fastsatt på axeln som håller tätt. Enkla att montera och garanterat tätt i 10.000 timmar. Inget slitage på axeln, som man kan få av BlackJack och liknande. Finns från ca 2000 (25-axel), för 38 mm (1,5) kostar en tätning ca 4000:-. Tätningens längd är ca 155 mm http://www.goteborgsmarincenter.se/produkter/axelsystem-och-kopplingar-1696387 Håller med ovanstående om att man bör byta kutterslag (axellagringen) men det kan gå att slå ut lagret så slipper man såga. Kräver en speciell teknik men det går. Senast ändrad av Paliswe | 29 september 2011 | 21:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser