NiBa 0 Postad 20 September , 2011 Jag har letat igenom forumet och vet att jag sett det någonstans men nu hittar jag det inte... Det var ett förslag på en skrivning i ett kontrakt där man: 1) Kommer överens om pris X och leverans Y 2) Betalar en rimlig handpenning Z 3) Besiktigar båten, och nu kan följande ske: 4a) Inga stora anmärkningar (subjektivt) och hela beloppet X-Z betalas och båten tas i besiktning 4b) Ett antal brister hittas med avsevärda kostnader som inte kan anses ok. Omförhandling tillåts i och med kontraktet skrivning och fel accepteras (köps med rabatt på X) eller skrivs in som åtgärder som säljare skall göra innan hela belopp X betalas till säljaren. 4c) Samma som 4b, förhandling strandar och handpenning Z betalas tillbaka. Tacksam om någon kan länka till denna text, de kontrakt som finns op M-guiden och Blocket innehåller inte detta. MVH NiBa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 21 September , 2011 Verkar vara ett rätt komplicerat kontrakt. Jag har sålt egna mindre båtar under årens lopp - ej över 350´ - och tror att jag skulle tvekat lite inför en köpare som kommer med ett sådant kontraktsförslag... i varje fall tar det ett tag att smälta så att säga? Vet av egen erfarenhet att mäklare, vi snackar fast egendom nu - hus alltså - försöker skriva sådana här klausuler. Och det finns många exempel på att det inte hållit så bra i domstol. Du skriver inte om det du avser är dyrare båt, dvs skepp? Eller om du ska köpa utomlands? Jag tror nämligen det är en kulturell fråga också. Jag har själv funderat över att köpa båt utomlands, bättre utbud och bättre pris. Då kommer frågan upp om hur man gör. Så här har jag fattat det hela: Utomlands så besiktigar man alltid en båt, om det är lite värde i den. Därefter tar man upp en diskussion om vad som kan vara lämplig nedsättning. Något blir det ALLTID sa en mäklare. Däremot kan man förhandla bort sig och säljaren drar tillbaka båten utan att sälja till dig. Där finns då en kostnad. För i utländska kontrakt så kan du normalt sett inte besiktiga utan att ha köpt båten, dvs skrivit på ett kontrakt. Du får då kostnader - förutom besiktningen i sig. Det är nämligen så att den som vill besiktiga står för alla kostnader däromkring. En viss minimibesättning måste till båten för att genomföra provkörningen. Pengar. Ett lyft för koll av undervattenskropp. Pengar. Vissa grejor kan vara avstängda i båten och vill du kolla dem så kallas det commissioning. Pengar. Blir det inget köp så kallas det decommissioning ähhh... pengar. ( tänker på AC och värmesystem som ofta är samma tex i Medelhavet, finns det en watermaker kan den vara utan filter tex, svår att kolla utan att gå utanför hamnen > 3 tim. Generator kan vara bra att kolla upp, den ska startas av en tekniker/besättningsman, vissa utrymmen i en större båt kan vara avstängda och med avfuktare som sedan ska återställas med plast för dörrar osv osv ) Sedan kostar det dig ofta i kontraktet en minimisumma för att få göra besiktningen, dvs du får betala en summa för att få möjlighet att besiktiga. Det innebär att om du väljer att inte köpa båten så kostar det 40-80% av handpenningen. Förutom kringskostnaderna då... Det är nedsidan. Uppsidan, som sagt, är att både säljaren och köparen redan vet att köpesumman kommer att sättas ner efter besiktningen - det är det jag menar med kulturell fråga. I Sverige är nog risken mycket högre att en säljare inte vill sätta ner slutsumman och så blir det ingen affär alls? Utomlands har de större och seriösa mäklarna färdiga kontrakt som är mycket välskrivna. I Sverige kan du ju skriva lite enklare ( tänker osökt på fastighetsaffärer nu ) att om besiktningen upptäcker fel som understiger en viss procent av köpeskilling så händer ingenting. Du kan ju använda det för att pruta samma summa vid kontraktsförhandling! Om fel som besiktningsman och / eller en utomstående varvsägare eller reparatör uppskattar kostar en större procent av köpeskilling så får affären omförhandlas, både köpare och säljare kan avstå. Skulle jag sälja - så skulle jag i det läget helst vilja få lite betalt för mitt besvär.... och som köpare vill jag ha hela min handpenning åter? Tror att säljarens åsikt här är viktigare att tillgodose, generellt? För utomlands, med ett överutbud av båtar, så ersätter man ändå alltid säljaren för hans besvär. Mina fem cent, hoppas detta ger något för dig! Var ju någon här på forumet som berättade om att han köpt en större motorbåt - där säljarna satte ner slutsumman ordentligt efter besiktning bara för att de var så angelägna om att få sälja båten. Sök honom och fråga om hans aktuella erfarenheter. Han har garanterat ett bra engelsk kontrakt... Senast ändrad av Funkis | 21 september 2011 | 09:19 Senast ändrad av Funkis | 21 september 2011 | 09:20 Senast ändrad av Funkis | 21 september 2011 | 09:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser