Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Knarr_variant

110s drev

Rekommendera Poster

Hej 

det är min första båt med drev, måste man tömma drevet på sjövatten eller rinner det ut själv vid upptagning på hösten?

 



Senast ändrad av Knarr_variant | 20 september 2011 | 09:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet i drevet rinner ut själv. Det är säkrast att du kör motorns sjövattensystem med glykol för att förhindra frostsprängning. Då gör det inget om det ligger kvar glykolvatten.

Kör du inte glykolvatten inför vintern måste du försäkra dig om att inget vatten finns kvar.

På våran båt lossar jag impellerlocket och låter allt vatten rinna ut. Funkar bra på vår båt men beror på motorinstallation med höjd på slangar, sjövattenfilter mm.

Säkrast alltså att köra igenom glykolvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, i ett 110S drev ska det inte vara något vatten överhuvudtaget. Det finns inte heller någon impeller. På din installation sitter en sjövattenpump på motorn och förhoppningsvis ett filter. Även det systemet behöver förstås frostskyddas och det enklaste brukar vara att fylla det med glykolblandning, har du ett sjövattenfilter så kan det gå att fylla på där.

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja, på vårt 110S-drev har vi vattenintaget på drevet.

Det går en slang mellan filtret och drevets översida där även en kran finns. Där ligger vatten så länge  båten är i sjön. Impellern sitter givetvis på sjövattenpumpen på motorn men har förbindelse med drevet via ett filter. Tar man inte bort locket på sjövattenpumpen finns viss risk att vattnet i drevet stannar kvar vid upptagning och kan riskera att frysa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det vatten i drevet så finns det i oljan, tyvärr. Men det kollar du först när båten stått på land en stund så att eventuellt vatten har skiktat sig och då kan ge sig till känna genom att öppna pluggen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Språk är alltid svårt och det går aldrig att bli tillräckligt tydlig.

Det jag tror frågeställaren avser är om han behöver tömma kylvattenintaget i drevet inför vinteruppställningen. 

Han har ett S-drev av typ 110S. Ser ut som en utombordares nederdel. Längst ned sitter växelhuset som på en utombordarrigg. Någon impeller finns dock inte i drevet. 

Med drev menas alltså inte bara kugghjulen eller växelhuset utan hela den utombordarliknande delen.  

Detta drev har ett vattenintag i form av gälar en bit ned på riggen. I drevets överdel finns en kran med ett rör som ansluts till motorns sjövattenpump. Det är sjövatten i detta utrymme när båten ligger i sjön. Ligger vatten kvar finns risk för frostsprängning så frågan är befogad. 

Vattnet töms ur automatiskt pga tyngden på vattnet men underlättas av att t.ex impellerlocket på motorn öppnas. Det ska ju ändå öppnas för inspektion av impellern.   

 

post-5771-1394236829,5349_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft denna typ av S-drev i ca 17 år... håller helt med forgus ovan.

Jag tog bort impellern och räknade med att det skulle tömma ev fickor av vatten pga någon sorts undertryck.... som var mycket osannolikt. Vattnet rinner ut alltså!

Jag bytte heller inte oljan i drevet varje år, bedömde att vartannat räckte. Sista åren, när jag inte körde så mycket... gick jag över till vart tredje år. Oljan såg fin ut. Men köp dyr olja!

Tips dock. Det snackas mycket om vikten att byta olja i motorn varje år? Det är nog bra, om man kan ta kostnaden. Men jag gissar att man kan byta vartannat faktiskt. Däremot är det enligt min mening viktigare att byta tre andra saker - oljefilter ( som de flesta ofta byter med oljan i alla fall ) - bränslefilter ( det finns ett finfilter som jag byter varje år, många har ett externt filter som oftast räcker med att rengöra men... frågar man hur ofta de byter finfilter så flackar blicken ofta... ) - samt att byta glykol i motorn. Jag har nämligen läst mig till att de antikorrosiva ämnena i glykol kan brytas ner redan efter två år.

Fråga dig själv, vad är värst. Att ha tre år gammal olja i motorblocket eller vatten utan korrosionshämmande egenskaper..... 

Avstod en fin båt en gång. Ägaren förklarade stolt att han var duktig på motorer, han bytte olja varje år, oljefilter. Jodå. Bränslefilter också. Och hade ett jättestort externt filter. Men på frågan om glykol så berättar han att det är en sötvattenkrets där man aldrig behöver byta vätska...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...