Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Gustaf76

Mercury ELPTO eller Evinrude E-tec?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Tänkte köpa en rib, o kollar på 2 nästan lika stora båtar. 

 

Den ena har 90 HK Mercury ELPTO årsm 2003 och den andra har Evinrude 75HK E-tec årsm 2006. Vllken rova är bäst? Givetvis så kommer båten med 90HK gå snabbare men jag tänker ur kvalitets och servicesynpunkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte ELPTO en traditionell 2-taktare, medan E-tec en modern dito med insprutning?

Då tror jag att ELPTO drar mer soppa med har något billigare service (som man gör enkelt själv), däremot så doftar det mindre oljerök om E-tec, har lägre bränsleförbrukning, men dyrare service och mer moderniter som kan gå sönder.

Vad gäller kvalité så föredrar jag japanska motorer framför amerikanska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, ELPTO är en tradtionell 2 takt så jag väger in att den drar lite mer och luktar lite mer avgas, men mer lättmeckad.

 

Är även Evinrude amerikanskt?

 

Helst vill jag ha med Suzuki men det finns inga såna till salu :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte Optimax 90 intressant? Hade personligen valt den framför E-tec!

Fastr smaken är ju som baken :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur skulle e-tec vara svårare ur servicesynpunkt? Den har ju(iaf de nyare) ett konserveringsläge som den då löser själv. Växelhusen ser ju lika ut oavsett teknik i övrigt.

Däremot när något går sönder märks skillnaden. Frågan är då vad TS vill åt? En E-tec är garanterat en trvligare motor. Optimax har länge varit en av mina favoriter, men om alternativet till e-tec är en förgasarsnurra skulle valet vara enkelt för mig.

OMC har alltid varit ett rött skynke för mig och detta är byggt på stor erfarenhet, alltså inget taget ur luften. Däremot verkar kvaliten vara långt mycket högre sen bombardier tog över. Idag skulle jag inte tveka...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående japanskt mot amerikanskt har jag funnit att modellfelen mest är av olika karaktär... Generellt har jag sett mer eltjaffs på amerikanska motorer och mer bränslerelaterat på japanska.

OMC har dock sitt VROsystem på de äldre motorerna som är under all kritik och en stor mängd mer eller mindre mystiska haverier.

Suzuki hade tidigare klena växelhus, men så vitt jag förstått är detta ett minne blott på de nya.

Yamaha har/hade ju sina vevaxelpackboxar och är enligt en del mekaniker bra på att ärga ihop med åren. Jag har dock aldrig blivit stående med någon Yamaha och för mig är de nr 1.

Mercury/Mariner har jag också bra erfarenhet av, även om de är de som gett mig åsikten att USA snurror har mer elfel. Sen kan man ju undra hur de tänkte när de bränslematade nerifrån på en rak 6a?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vart en båt med 75HK, E-tec.

 

fantastisk motor, den är ju knäpptyst i jämförelse med förgasarmotorn som bara är 3 år äldre.

Lättservad ska den vara oxå.

Jag och polarn hade inga problem att sitta i aktersoffan i ribben i typ 25 knop och prata i normalt röstläge.

Otroligt bra acc, 0-30 knop på bara några sekunder.

Jämförbar i ljudnivå med de 4 taktare jag provat typ Mercury.

Jävlig glad att jag skippade ELPTO motorn..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du är nöjd :) Har själv köpt en båt med E tec och ser väldigt mycket fram emot att prova denna då den har fått väldigt bra kritik. Ett stort som jag ser det är ju service intervallerna samt vinterkonserveringen. Sen att den har lägre vikt och inköpspris gör ju sitt till.



Senast ändrad av SeaMaster560wa | 08 september 2011 | 12:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp sjukt nöjd det blir bara bättre för varje gång jag är i båten :)

Ännu bättre vart det när jag insåg att det finns en Evinrude återförsäljare 1 km från båthamnen och hemifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...