Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Gäst Daniel

Styrning av två utombordare!

Rekommendera Poster

Gäst Daniel

Hej! Har nyss köpt en Örnvik 510HT ämnad för trollingfiske. Den är bestyckad med en långriggad Suzuki 30hk IC Ignition från 1995 (3-cylindrig 2-taktare). Min första fråga är: hur fungerar en sådan motor att trollingfiska med. Jag skulle helst vilja ha en extra trollingmotor, och därav min andra fråga. Tidigare fanns det ett färdigt styrstag för styrning av två utombordare att köpa. Det hette EZ Steer. Jag har gjort sökningar på internet, och den enda återförsäljaren jag fann var Skanstull Marin. Ringde upp dem, och fick beskedet att de slutat med försäljningen av EZ Steer. Jag är sålunda på jakt efter en svensk firma som säljer EZ Steer. Känner någon till en sådan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm ... är det inte enklare och billigare att bara tröga styrningen på trollingmotorn så att den håller kursen utan lås-hjälp För man håller väl en ganska stabil kurs när man trollar ... eller? Bara en ide jag fick när jag läste inlägget, jag har ingen egen erfarenhet av extra motor på akterspegeln! mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att det handlar om att Daniel vill kunna koppla en mindre motor till samma styrning som den större? Jag har också hört att försäljningen EZSteer har upphört och vet inte om några alternativ. Vet att man kan göra mindre korrigeringar i styrningen genom att svänga den större motorn som fungerar som ett roder men det blir ju inte som att svänga direkt med den. /Christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan I

Hej Daniel Jag tror att du kan beställa allt du behöver direkt fran tillverkaren. Blir nog billagare iaf. Johan I http://www.ezsteer.com/ EZ Steer 3106 Hill Avenue, Everett, WA 98201 Phone 425-259-5476 1-800-634-7838 FAX 425-339-3382

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Otto Ipsen

Jag tillverkade min sammankoppling själv och det fungerar till 100%. Den består av en 12mm gängstav,3st långa bultar och två kulkopplingar. Mil uppsättning är Mercury 135hk blackmax och Yamaha 15hk 4 takt just för trolling. Vad beträffar användningen av din motor till trolling så kan jag av egen erfarenhet bara säga att det inte fungerar något vidare i längden. Delt har man båten full av tvåtaktsrök vid medvindstrolling och sen är det svårt att hålla farten nere. Även om det är en förhållandevis liten motor så blir bränsleförbrukningen hög i förhållande till en 4taktsmaskin. Maila gärna så får du mitt telenummer för vidare info om min konstruktion...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag är med i sjöräddningen i finland och i våran förening har vi en ribbåt med två 70hk evinrude, de är sammankopplade så att hydral styrningen enbart är kopplad till den ena motorn och et flatjärn är kopplat mellan motorerna, på så sätt är bara den ena motorn kopplad till styrningen. vi har dessutom en trimmer till varje motor så vi kan köra upp en motor och bara använda en, då måste man förståss ha olika start och stopp på motorerna, men då får man ju ner bensinförbrukning och fart ännumera. men priset på en sån anläggning kostar ju vad den kostar.men styrningen är hemmagjord. funerar fin fint

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jon

Jag köpte min ez-steering hos Propeller Trim, men det var för flera år sedan. Har för mig att dom finns i stockholm och ev på några andra ställen i sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mattias

Hej! Motor & Marin i Bäckaskog (utanför Kristianstad) saluför EZ Steer. //Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla otto`s beskrivning jag har gjort likadant själv när jag hade Trollingbåt..Funkar perfekt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med de 2 tidigare svaren. Själv har jag en 30 hk samt en 4 hk på konsoll. Det går att låsa den lilla på rak kurs och endast styra med den stora men då blir inte båten lättmanövrerad. Speciellt inte i lite vind. Tillverkade som de 2 tidigare även min själv men använde 2 tryckluftkopplingar på kullederna. Detta gör att jag med ett snabbt handgrepp blixtsnabbt kan koppla isär motorerna. Bra om man upptäcker att man kört upp på en grynna och behöver lyfta en motor. Lycka till! Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...