Guldsmeden12 0 Postad 17 Augusti , 2011 Hej ! Jag har satt ett ankarspel (box) i aktern på badbryggan. Båt: Albin 27 Wynne Ankaret väger: 15kg blyad lina, motor och box. Det visar sig nu att nästan hela ( avgasröret, ``utblåset´ ´ , ligger under vattenlinjen. Förut låg det bara och småkluckade lite vatten i röret. Jag funderar på att blya i fören och undrar var man kan köpa ``billiga´ ´ blyvikter, gärna i Blekinge, för att slippa frakt. Hoppas det ska hjälpa att blya. kom gärna med förslag ! Tack ! Christer Senast ändrad av Guldsmeden12 | 17 augusti 2011 | 12:02 Senast ändrad av Guldsmeden12 | 17 augusti 2011 | 12:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 593 Postad 17 Augusti , 2011 1. Slakta kasserade bil/båtbatterier 2. Kolla med en skrot Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Augusti , 2011 Jag behövde bly till ett projekt 2006. Åkte runt till bilverkstäderna på orten och frågade efter balansvikter. Fick ihop det jag behövde. Nu har man väl gått över till annat material av miljöskäl, men det tas väl bort blyvikter fortfarande. Det nya materialet är väl ungefär lika tungt!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 6 Postad 17 Augusti , 2011 Vi har brottats med samma problem och är på god väg att lösa det med just balanseringsvikter från däckhandlarbranschen. Den första däcksfirman gav beskedet att de inte får lämna ut de kasserade vikterna av miljöskäl men jag tror att det var enkla vägen ut för att slippa jobb som inte ger pengar i kassan. Misstaget de gjorde var ju att de antagligen tappade en kund! Nästa firmas svar på frågan vad de gjorde av gamla vikter var: Vi sparar dem till folk som behöver vikter, typ båtfolk!! Jag frågade hur mycket de hade och de frågade hur mycket jag ville ha! Det blev att jag tog två överfulla 5-litershinkar vilket visade sig vara runt 40 kg med löfte om att jag får hämta hur mycket mer jag vill! Kostade gratis också!! Väl hemma tvättade jag av vikterna och rensade ut lite skräp och lösa byglar. Sen sydde min kära sambo korvar av en rejäl stuvbit kapellväv som jag sedan stoppade fulla av vikter. Jag fick en härlig känsla att vi var med i en film om Den stora stöten när vi satt runt arbetsbordet och fixade! Korvarna blev lite olika stora men i snitt hamnade de på runt 3 kg styck. Dessa placerades sedan allra längst fram i båten där det finns ett litet utrymme som inte direkt går att använda till något annat. Denna vintersäsong ska jag undersöka ifall vår båt har vattenbemängd flytskum som tynger ned aktern. Om så är fallet kanske korvarna inte behövs nästa säsong, om inget vatten hittas så kommer vi nog fixa mer vikter och sy fler korvar! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svedero39 0 Postad 17 Augusti , 2011 Istället för att tynga ned fören med bly som du inte har någon större användning av till något så kanske du får plats med en vattensäck i något utrymme och kan då istället ta med dig extra sötvatten ut på sjön i reserv vilket aldrig är fel att ha! Jag har själv köpt en på 200L (avlång korv) som jag lagt i kölsvinet i fram men det finns även v-formade varianter mindre varianter för just placering i fören. Har köpt min från Plastimo men det finns flera leverantörer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser