Gå till innehåll
tisdag 17 februari 2026
freed

Fästa rev i tamp istället för i revkrokar

Rekommendera Poster

Kan man fästa revet i tamp/lina istället för i mastens revkrokar?

Mitt storsegel har två rev och revkrokar på masten. Akterlinorna spänns och fästs via avlastarna på rufftaket. (en akterlina för varje rev).

Jag skulle vilja kunna reva från sittbrunnen utan att behöva gå fram och haka i krokarna på masten.

Kan man fästa en lina (knyta) i revöglan, dra ner den till ett block vid mastfoten och sen vidare till en avlastare på rufftaket? Att dra ner seglet på detta sätt tror jag är enkelt (det faller nästan själv) MEN

Är det ok att sätta detta tryck på en lina och avlastare istället för på revkroken? (håller ner seglet via detta, samtidigt som jag drar upp seglet med storfallet)

Har googlat och sett att folk gör så här men att de då har två revlinor framme vid masten. En för varje rev. Behövs det två linor? Om jag monterar revlinan i andra revet så skulle jag ju kunna reva ner och fästa seglet både för rev 1 och 2 i samma avlastare (samma lina). Viktigt att markera på revlinan hur hårt jag ska dra bara om jag vill ha rev 1 eller 2.

Vad säger ni, kan man göra så här? Är det ok att sätta trycket på tamp/avlastare snarare än på revkroken?

Några övriga nackdelar? (förutom att man kommer att få en revlina dinglande längs masten….., men är den spänd så orsakar den väl inte så mycket onödigt vindfång för en amatör).

Tacksam för input

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tog krok som jag inhandlat till cunningham egentligen och hakade fast i första revhålet. Den är krökt så att den inte hoppar! ur av sig själv  Revlinan är fäst under bommens linje i mitten på masten, vidare upp genom revhålet, sen ner genom ett beslag som är fäst i bombeslagsbulten (kan inte namnet) vidare ner till blocket vid mastfoten. Jag har två linor på varsin avlastare och spänner då främre revet först, sedan det bakre och så upp med seglet igen. Skall jag ha rev 2 får jag knyta manuellt. Min likskena (Benns) gick inte ända ner, men jag skruvade fast en lös likränna. Fungerar numera hur bra som helst att reva från brunn.  Tog en vit lina, syns inte så mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har EN lina från bomnocken upp genom revlöddran i akterliket, ner till bommen igen,  fram till masten, upp till ett block i revet, ner till mastfoten och akterut  till avlastare på rufftaket. Funkar utomordentligt, krånglar aldrig och man revar på nolltid. Får hjälpa till lite med handen för att få ner bakkanten ordentligt men inget som kräver någon kraft och man står ju ändå där och styr.

Att sedan släppa ut revet är bara att lätta på avlastaren och veva hem storfallet.

Edit: Har bara ett rev, skulle jag någon gång behöva ett till (har aldrig hänt) så får jag väl ta ett snöre och binda ner det.

Senast ändrad av trewq | 17 augusti 2011 | 12:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte du kommer lyckas något bra att använda samma lina till bägge reven. Då det kommer bli konstig form och styrsel på seglet om man inte drar ned revet helt. Men det fungerar absolut med en lina framtill också som du kan dra ned till sittbrunnen som beskrivits ovan. Rev 2 är ju ganska ovanligt att använda så det kanske du kan binda de gånger det verkligen behövs. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft den typen av rev på mina tre senaste båtar. (min nuvarande båt har masten i sittbrunnen så jag använder en revlina för akterliket och revkroken för mastliket) 

När jag fixade till revet på min havsfidra försökte jag först med en revlina till både mastliket och akterliket. Tyckte att det gick aldeles för trögt så jag byggde om till en lina vid mastliket och en vid akterliket. Då fungerade det väldigt smidigt att reva. Hade dessutom två rev iskurna. Dvs 4 linor - röd och gul och blå och grön - så det tydligt syntes vilken som var vilken wink. Som nån skrev så har jag heller aldrig revat med mer än ett rev. På den förra båten skar jag aldrig i mer än ett rev.

Detta är ju en budgetvariant mot att skaffa sig en riktig singelrevbom. De som jag känner som har en dylik lovprisar den, men jag tycker inte det är värt pengarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg en grej som iofs inte har någon erenhet av själv, men det var block som satt på seglet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...