Sirba 0 Postad 7 Augusti , 2011 Har en Yamarin DC med 2-batterisystem som är ny för mig. Under vintern ska den bo i en båthall som inte är uppvärmd vilket innebär att det kan bli ned mot 20 minusgrader som kallast här i Sörmland. Min undran är: Kan jag ladda batterierna i minusgrader, tänkte skaffa en Ctek M300 eller liknande. Eller ska jag montera ur batterierna och ta hem till varmgaraget? Kollade på Ctek:s hemsida, det finns ju en mängd laddare att välja bland, vissa av dem har en funktion de kallar Cold/AGM som tydligen ska innebära att det går att ladda i kyla. Tacksam för tips, jag är helt novis på området. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 702 Postad 7 Augusti , 2011 Det går utmärkt att ladda batterier i kyla. För att det ska bli extra bra ska man då ha en temperaturkompenserande laddare vilket Ctek M300 är. En i det stora hela utmärkt laddare tycker jag. Sen är det en annan fråga om de som står för hallen tillåter elektrisk utrustning att vara inkopplad utan tillsyn. Många är rädda för brandrisken, med all rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 7 Augusti , 2011 Du kanske besöker båten några gånger under vintern? Kolla då spänningen på batterierna eller ladda för säkerhets skull om du är på plats några timmar. Att ansluta en laddare hela tiden har sina risker. Laddaren kan gå sönder och då riskerar batterierna att gå samma väg. Ett sätt är att sätta en klockströmbrytare på t.ex en kvart om dagen. Risken minskar då betydligt att laddaren pajar. Ett friskt batteri fullt laddat klarar annars en vinter. Speciellt om det står kallt. Ju kallare dess mindre självurladdning enl. regeln om att aktiviteten på kemiska reaktioner minskar med temperaturen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 7 Augusti , 2011 Jag vinterförvarar även jag i kall hall, och har aldrig tagit ur batterierna. Har en C-tek 300 som jag drar på 3-4 dygn under vintern med ca en månads mellanrum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 7 Augusti , 2011 Krångla inte till det för batterierna mår bra att förvaras kallt, bara de är fulladdade. Jag har aldrig under de senaste 20 åren släpat hem batterierna. På hösten laddar jag dem fullt och kopplar sedan bort alla anslutningar. Någon gång under vinterförvaringen kollar jag att batterispänningen är över 12,4 V, vilket är den spänning som Tudor på sin hemsida rekomenderar att batterierna skall laddas för att inte åldras. Har dock inte hänt mig att jag behövt ladda mina batterier under vinterförvaringen kallt i båten. Vid vårrustningen laddar jag dem innan sjösättningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svedero39 0 Postad 9 Augusti , 2011 Som många redan skrivit så mår bra laddade batterier bara bra av att förvaras kallt då det minskar den självurladdning som finns. Om du har flera parallelkopplade batterier på t.ex förbrukningssidan så är det en bra ide att sära dom från varandra då självurladdningen ökar mellan parallelkopplade batterier. Bara att plocka av en batterikabel i höst och sätta tillbaka den i vår. Hälsoläget på batteriernas laddning kollas lätt med en billig Multimeter och ett fulladdat batteri har en vilospänning på >12,7 volt och låt inte laddningen sjunka under 12,3 - 12,4 för då börjar batteriet ta skada. Om kan/vill ha en laddare ansluten under vintern så kan du istället ha allt parallelkopplat så att samtliga batterier får underhållsladdning. Bara kolla att det totala AH-värdet som du får då alla batterierna är kopplade parallelt inte överstiger vad laddaren klarar av, vilket inte är ett problem om du stoppar i den kraftiga M300-laddaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sirba 0 Postad 9 Augusti , 2011 Tack för alla tips, då får det bli laddning i hallen i vinter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 9 Augusti , 2011 jag brukar ta hem mitt batteri den följer med när jag tar hem massa annat sätter den på laddning ca.1v innan sjösättning använder en sån här laddarehttp://app.infopia.com/img/image/fp/VPID/8892624/img-2/img.jpg polaren har ALDRIG tagit hem eller behövt ladda sitt batterier i 5år och motorn startar nästan på första försöket när det är dax för sjösättning båten står ute och har varit närmare -25 ibland Senast ändrad av 2HOT4U | 10 augusti 2011 | 02:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser