Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Gäst Anders

Lackfärg till båten

Rekommendera Poster

Gäst Anders

Min båt är omlackad under list och nu funderar jag på att lacka överdelen, vad för slags färg ska det vara? Överdelen är ju (förhoppningsvis) aldrig under vatten men det kanske måste vara nån speciell sort ändå ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt, trä eller plast? Om vi låtsas att det är en plastbåt vi talar om misstänker jag starkt att en tvåkomponents polyurethanlack är bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Ja ursäkta mej, det är en plastbåt :oops:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! När man sprutar, flyger det omkring färg så man bör vänta till alla andra har sjösatt sina?

post-6118-1394234313,6194_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, eller så kan du bygga ett hus runt båten och dra pressarna ända ner till marken, annars är risken stor att grannbåtarna blir prickiga. Du måste också täcka allt på båten du inte vill ha färg på noggrant. Glömde nästan - arbetstemperaturen för tvåkomponentslack är 15°c (stabilt, inte bara en dag), så det brukar ordna sig med att de andra båtarna har sjösatt när man kan lacka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Le Canard

Tänkte berätta en kort liten historia om båtlackering. För några år sedan köptes en ILC40 till Sverige från Holland, Mean Machine. Den var om jag ej missminner mig rosa till färgen. Naturligtvis skulle den lackas om till något annat och valet föll på blått. Jag vet ej vem det var som utförde lackeringen men blått blev det. Till saken hör att eftesom båten var nyköpt och begagnad skulle det ju mekas med en massa saker, och under själva sprutlackningen upphörde mekandet. Men man lät alla verktyg ligga kvar i sittbrunnen. Färgen yrde en hel del och resultatet blev en hel del färgade verktyg. Men när man plockar bort de färgade verktygen så avslöjas en massa skojiga avtryck från skiftnycklar, tänger och skruvmejslar i sittbrunnen. Hoppas att Lasse förlåter mig för att jag sprider detta. (Han har numera bytt båt) Slutsats: Välj en dag då det inte blåser!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Martin

Köpte färg av yachtcare till min båt, (använde interspray 900). Blev helnöjd även om jag inte fick samma resultat som yachtcarekillarna. Ps. De är riktigt justa att prata med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...