Gå till innehåll
måndag 06 oktober 2025
larsson77

Planering av båttur och förbrukning

Rekommendera Poster

Hej ni erfarna. Håller på att planera en liten båttur och rutt. Jag tänkte åka ut med min gummibåt, 270 Quicksilver. På den sitter en väldigt lite körd Tohatsu 4hk motor. Nu till frågan ,då jag är rätt ny på detta. Sträckan jag tänkte åka är runt 9 km (landmått) och sedan hem 9 km. Vi säger 2 mil. Hur mycket bränsle bör jag ha med mig. Räcker 15 liter tro? Motorn verkar inte dra så mycket och planar om man sitter långt fram i båten. Jag kommer åka själv, med ganska lite packning. Vore verkligen toppenglad för svar från er. Skulle verkligen underlätta.Tack / Larsson.

PS: Vet att frågan är lite knepig, men på ett ungefär?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har du ca:1,38 liter per distans som är 1852 meter, skulle vilja påstå att du har ca 9-10 liter kvar när du kommer hem, så det är helt lugnt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du skall åka ca 11 distans med en fyrahästare, du kommer knappt att märka att det försvunnit något ur tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mja. det kostar energi att knuffa fram en båt genom vattnet. Den är mer beroende på båt, last och skrovform. Så visst kommer det att gå åt soppa.

Men om du har med dig 1.38 liter per distansminut så ska det vara tillräcklig marginal. Min tidigare Crescent 5,5 meters HT med 50 hk fyrtakt drog 0,85 l/distans. Du borde dra betydligt mindre, kanske halva.

Nå, efter utflykten så vet du ju hur mycket du gör av med per distans så du enklare kan beräkna i fortsättingen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...