Jump to content
Wednesday 23 October 2019
Sign in to follow this  
Volvopenta400

Volvo penta 60 hk

Recommended Posts

Hejsan ska och kolla på en båt ikväll tror jag och det sitter en volvo penta 60 hp på .

Jag har åkt på ett antal nitar på gamla motorer så jag undrar vad bör jag kolla på motorn för att se att den är i dugligt skick så den håller något år till isåfall med normal service

 

Mvh Elias

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du verkar vara i antikvitetsbranchen.

PG Gyllenhammar höll i yxan och lät svensk utombordartillverkning gå i graven 1979 till förmån för utvecklingen av Volvo 740. Motorn torde alltså vara minst 31år gammal. Ingen säljare kan lämna annat än runtnästauddegaranti på en sådan motor. Mycket får utombordare slits ut. Är den välskött så kommer korrosionen ta den när dess tid är inne. Det kan vara idag, imorgon eller om fem år.

Provkör gärna, men värdet för en sådan motor är enligt min uppfattning bara 1000-2000 kr, sen kan det hända att den trots detta går att sälja på blocket för 5 000 kr till någon optimist som hoppas på att få ut 5-år.

Du haft otur ett antal gånger.  Tyvärr ökar inte detta sannolikheten för att denna motor skall få ett längre liv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolla att den orkar gå på tomgång med växel i. Kylningen kan också vara bra att kolla då det är lite knepigt att hitta impeller till gamla Penta utombordare. Jag har haft kylvattenläckage runt tändstiften på min 25hk Penta vilket har resulterat i nästan obefintlig skvallerstråle då mycket vatten rinner ut på andra ställen, men den kyler fortfarande ok.

Det mesta går att få tag på till dessa motorer men man får jobba lite hårdare än med t.ex Evinrude eller Mercury då det inte finns någon stor återförsäljarkedja.

Ett omdöme jag har hört från de som håller på med dessa gamla snurror är att Volvo Penta var världsledande på 70-talet och att det tog japanerna låg c:a 15 år  efter innan de kom upp i samma kvalitet, framförallt betr. korrosion.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hejsan var och testa den nyss väldigt väldigt lättstartard ! Men gick lite halv risit på tomgång och när man skulle iväg fick man vara snabb att dra på gas annars la den av och på låga varv skakade den väldigt mycket.  Annars gick den riktigt fint . Som du nämner att det läcker ut vatten vid tändstiftet såg jag att denna hade gjort också som likt min gamla volvo penta 40 hk .

 

Jag gillar volvo penta för att dom är grymt billiga och har elstart och drar nästan inge soppa alls denna 60 hk drog 10-14 liter på fullgas per timme

 



Senast ändrad av Volvopenta400 | 02 augusti 2011 | 23:18

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har själv ägt en Penta (55hp) fr tidigt 70-tal. Mycket smidig gång och helt otroligt bränslesnål.

Enda problemen var väl egentligen den mekaniska tändningen, med brytarspetsar x 3 och den glappande tändförställningen. Så se bara till att få den elektroniska versionen.

Det märks mest på oren gång och att varvtalet kan pendla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy