Gå till innehåll
torsdag 25 december 2025
pap01

Balmar laddningsregulator

Rekommendera Poster

Någon som vet var jag kan få tag på en installationsanv. på svenska. Mina engelska glosor räcker inte till för inkopplingen av den nyinköpta regulatorn.

Jag behöver ingen full anvisning bara jag får veta vilka kabel som skall sitta var. generatorn är orginal på en Volvo Penta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det den avancerade regulatorn MC-614 det gäller? ... http://www.balmar.net/PDF/regulator info s/MC-614.pdf

Vad har du för beteckningar på generatorns anslutningar, kanske B ,D , W eller annat?
(Hade nog själv för segelbåtsbruk satsat på fler solpaneler/ vindgenerator istället, men men.)

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 01 augusti 2011 | 15:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja just den är det. Eftersom man inte använder maskin så väldigt mycket vill jag ha så effektiv laddning som möjligt när jag använder maskin. Vindsnurra så där, när man ligger för ankar vill man ligga i lä och då laddar inte den så mycket. Solceller är förmodligen bra men jag vill göra en snygg installation med kablar osv. Jag vägrar att ha en en stor panel i aktern och snurra runt allteftersom solen vandrar. 

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, var inte min mening att ifrågasätta just ditt val.
Snarare att att få andra seglare att reflektera på just laddning per investerad krona i relation till fördelarna du nämner. Tar fram och tänder fredspipan .. :-)

Kolla/ uppge som sagt gärna beteckningarna på generatorn, tror att det möjligen kan underlätta i tråden nedan!?

/ Thomas 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beteckningarna på generatorn är B-, B W och D . Om jag har förstått det rätt enl instruktionen skall blå gå till B , Svart  till B-, Brun till tändning, Röd och en sensorkabel till batteriet och Vit  till W. Sedan beskrivs 2 olika lampor, Aux 1 lamp och dash lamp, det förstår jag inte riktigt, vem skall jag koppla till D och behövs det ytterligare en lampa?

Tack på förhand 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar som du bara engelsk installations-anvisning (ser skärmen svart ut efter nedladdning så scrolla litet, så fixar det sig nog.) ... http://www.balmar.net/PDF/mc-614-manual.pdf

Nederst på sid 2 anges de grundläggande kablarnas färger, med en bild som visar en 4-polig kontakt. Överst på sid 3-4 förklaras funktionen i punktform. Jag är f.ö. oense med ditt kopplingsförslag, blåa field kan väl rimligen inte gå till B , men jag har ännu inte något eget färdigt förslag. Och kanske har du helt rätt.

Jobbar på det och funderar bara helt sakta så ha litet tålamod ... ;)
Problemet är att din generator kanske har en egen inbyggd regulator, vad jag kan begripa? Är det så, eller kan du bekräfta att du har en yttre??
[En inbyggd måste nog kopplas bort internt i generatorn, för låter man två regulatorer styra samma sak så hamnar de i krig med varandra. Kan självsvänga eller rent av förstöra motståndaren.
D vore väl annars det naturliga valet för den blåa, om den ska kunna styra rotorns elektromagnet-styrka (field). D är ju normalt också den pluskopplade laddlampans nedre potential. Att styra generatorns stora ström till batteriet, istället för den betydligt svagare magnetiserings-strömmen, vore dumt pga 5-10 ggr så stor värmeutveckling i regulatorn. ... hmm??]


Försöker alltså återkomma inom ett par dagar, när jag kanske förstått alla finesser tillräckligt säkert. Andra synpunkter under tiden, någon??

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 02 augusti 2011 | 13:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte plockat bort den inbyggda regulatorn än, tänkte vara säker på alla inkopplingar innan jag börjar skruva. Jag vet heller inte om den (generatorn)har en inbyggd diodbrygga. Vad jag vet säkert är att jag inte har någon yttre regulator nu. Jag har förlängt den gula sensorkabeln som i original satt på B , direkt till batteriet för att kompensera spänningsfall. I vinter skall alla laddkablar oxså bytas ut till Skyllermarks förtenta, det gör skillnad märkte jag på min förra båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, så du har en åtkomlig sensorkabel utöver de andra.
Tur att hedersmedlemen forgus31 tycks vara på välförtjänt långseglats, så att han slipper upprepa sitt enkla och numera på forumet väl etablerade tjuvtrix att koppla en manuellt brytar-överbryggbar diod på sensorledningen. Brytaren tycks - vettigt använd - via sitt inkopplingsbara fasta spänningsfall ge ungefär lika effektivt laddningstillskott som dyra Balmar, om du frågar mig. Men allt beror väl på hur man använder sin båt, batteribanksstorlek etc. Nå, fredspipan vart ju tänd i denna sak ...

Tidigare inbillade jag mig att inbyggda elektroniska regulatorer behövde en egen tändnyckel-kopplad ledning, alltså en som t.o.m. är skiljd ifrån laddlampans nedre potential på D .
(För så funkade förvånande nog min ganska nya 40amps - den gav 3A förlustström till B ur batteriet då endast huvudströmbrytaren var tillslagen.) Men har du en utstickande sens-ledning ur generatorn så måste det väl rimligen finnas en inbyggd regulator, så frågan blir hur man undviker regulatorkrig.

Har iofs inte hunnit fördjupa mig i den länkade installations-anvisningen ännu, kanske finns ett tydligt svar där? Det är många möjliga funktioner/finesser etc så manualen är långt ifrån glasklar, men skam den som ger sig :)

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regulatorkriget försvinner ju när jag plockar bort den inbyggda regulatorn så det är ju inga problem. Även till Balmars regulator går det en sensorkabel till batteriet så där blir ingen skillnad.

Jag har även läst om långseglare som läger en brytare på regulatorn så att man skall ta tillvara den extra motoreffekt som generatorn tar i kritiska lägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, full laddning belastar ju motorn en del, så kortvarig avstängning kan vara bra om all kraft behövs till propellern.  

Balmar vill koppla den blåa fältledningen till den positiva änden av fältlindningen, enl skissen.
Det är inte helt givet att din generator är kopplad så, vissa kan nog ha DF på lindningens minussida.
I manualen på sid 15 beskrivs ett full field test, där man alltså kortvarigt lägger 12V på DF så att det ska ladda fullt. (Ligger DF på minussidan så jordar istället för att få full laddning.)
Skulle utfört detta test efter att den inbyggda regulatorn losskopplats för att övertyga mig om att laddningen faktiskt ökar med ökad spänning på tilltänkta DF/ Blue.
Blir väl f.ö. bäst att dra ut en extra DF-kabel ur generatorn enligt skissen, alltså en som bara går till fält-/rotor-lindningens plussida. Ordinarie laddlampa kan då lämnas orörd, vad jag begriper.

Balmar vill (sid 5) ha den vita stator output ansluten för varvräknaren. Den hyfsar sen till signalen och skickar vidare till 13 tach out. Bra funktion med pulsformning och voltreglering för varvräknaren, den kan annars ha svårt att läsa pulserna i vissa situationer.
Tror att det normalt är kopplat enligt skissen, alltså att statorns trefas-mittpunkt är jordad och att W tas ut på en av lindningarna. (Kan möjligen också ligga en diod internt i generatorn?)
Skulle testat att dra den befintliga W till 12. stator output om varvräknare finns, borde sen funka med varvräknaren inkopplad på tach out!?

Dash Lamp (instr.bräde-lampa) och aux 1 Lamp (extra) är två olika slags larmfunktioner som bägge jordar sin tåt vid larm. Max 0,5A eller ca 6 watt får lampa eller ljudlarm dra, enl sid 6.

I övrigt är det väl inga större konstigheter, men fråga igen i så fall.

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 03 augusti 2011 | 11:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det bli tekniskt på hög nivå, hur skall jag koppla in den på min generator DF finns  inte.

Se bif bild, innan jag förlängde den gula

post-10006707-1394236786,3262_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men nu är jag tillbaka. Men jag ska inte tjata mer om den spänningshöjande dioden. Jag läser och lutar mig tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får öppna generatorn och hitta anslutningarna till släpkolen, ser ut ungefär enligt bilden.
De sitter i änden av rotorn under det svarta locket, och släpar alltså mot den snurrande delens kontaktringar. Den ena av kol-anslutningarna är den blivande DF/blue och den andra ska jordas till D-, enligt skissen. (Förhoppningsvis är den ena redan kopplad till D-, då har du en P-type som Balmer kräver och kan låta den kabeln vara kvar.)
Omkasta inte polariteten på kol-kablarna för då växlar elektromagneterna nord&syd-pol. (Tror iofs inte det spelar någon större roll, men undvik det ändå.)

På den ena av kol-anslutningarna finns också den inbyggda regulatorns anslutning och den måste som tidigare sagts kopplas bort och isoleras. I stället drar du ut en ny kabel från anslutningen genom nåt lämpligt hål, tex som den gula sense-kabeln.
Nu har du din DF, men se som sagt till att den är en p-type, dvs sådan att noll volt=ger ingen laddning och 12 volt ger full laddning, inte tvärtom enligt Balmar. (Kontrollera gärna detta ytterligare en gång med ett full field test innan du kopplar in den nya regulatorn.)
Nu borde det fungera, vad jag kan begripa.   

Forgus: Lång långsegling? :)

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 03 augusti 2011 | 18:30

post-10006646-1394236786,3851_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger till en förtydligande skiss över de två regulator-varianterna.
Har du P-type (positiv) så är redan nedre släpkolet jordat till D-, vilket underlättar ombygget.
Har du den andra typen så ser du själv i skissen hur du måste ändra för att behålla det övre släpkolet positivt (inte kasta om nord- och sydpol).

Både den röda och den gröna kör som synes ström åt samma håll genom fältlindningen/rotorn, skillnaden är bara detta med om regulator-utgången ger 12v=full laddning (P) eller 12V=noll laddning (N) och vice versa.
Hoppas det blev tydligare med skissen.

Edit: Har justerat i skissen; regulatorkretsen plusmatas från D , inget annat.
Den befintliga laddlampan måste kopplas till Balmars Dash Lamp kontakt efter modifieringen. (Lyser inte alls annars.)

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit i ritartagen igen:)
Hela inkopplingen borde se ut enligt figuren, vad jag kan förstå. (Tändning och sense har säkring, förutom säkringen på Balmar-kretskortet.)

Garanti på dess giltighet lämnas ej, har bara gjort så gott jag kunnat.
Edit; står alltså batt i figurens övre högerhörn.

Mvh Thomas
Ps. Du kan ju mejla BALMARS support och länka tråden och be dem kolla bara denna sista skiss. De begriper nog svenskan i figuren pga symbolerna. Påpeka gärna att det finns många båtägare som läser forumet så det kan löna sig för dem att göra sig omaket att svara. ;) ds



Senast ändrad av Thomas-1 | 04 augusti 2011 | 09:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för den skissen. Nu skall jag ev skruva i helgen. Den enda förändringen som jag kan se det är att varvräknaren som jag har nu, inte är kopplat till W utan den hämtas någon annanstans ifrån, jag får väl se var den är inkopplad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, förutom mekandet med att frilägga och dra ut en p-type DF ur generatorn på rätt sätt, så behövs egentligen bara lite enkla kabelomläggningar! :)
Den ordinarie laddlampans inkoppling på D måste alltså flyttas till Balmars 17. Dash Lamp-kontakt, men vad gäller varvräknarens ordinarie W-uttag på generatorn så funkar nog detta skapligt  fortsättningsvis också.

... Men det kan nog alltså ändå vara bra att försöka utnyttja Balmer-finessen* med uppsnyggad pulsform och stabiliserad puls-spänningsnivå. Och orsaken till att jag tycker så är att avancerad toppladdning av batteriet nog kan minska laddströmmen såpass mycket att tachometern får svårt att läsa av pulserna - mao börja visa rappakalja?
[skulle därför låtit den sitta kvar som den sitter i förstone, och även väntat med att ansluta 12. stator in, och egentligen bara vid ev rappakalja-problem funderat på den sekundära varvräknar-funktionen. För den klarar man sig ju utan, iaf ett tag?]

I denna gamla tråds första svarsinlägg har jag en ritad figur som visar hur W-signalens kurvform åstadkoms. (Man skiljer ut en enda av de tre sammanblandade sk faserna genom att hämta signalen uteslutande på/över bara en av Y-kopplingens tre statorlindningar. Likriktar man sen denna så fås ett hyfsat tydligt pulståg (grön i fig i närmaste länken nedan). Men enligt efterföljande länk krävs också att generatorn verkligen laddar ordentligt. ...
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=348475
Att generatorers W-uttag inte är ideala som källor för varvräknare framgår alltså bra här ...

http://www.amplepower.com/primer/tach/index.html

Summasumarum all gråskuggad text ovan, vänta gärna med omkoppling av varvräknaren och även inkoppling av 12. stator in tills ev problem uppstår. För en sak i taget är ju ofta bäst.

[bilden ovan visar alltså de roterande släpkontakts-ringar som kolen i min tidigare bild släpar emot. (Bara så du helt spiksäkert identifierar släpkolens/ fältmagneternas/ magnetiserings / /rotorns-kontakter i tidigare schema. De sitter garanterat  i axeländan och eftersom de slits så är de vanligen lätt utbytbara, och därmed iaf lätta att hitta.)
*) obs; bara förmodad finess, kanske blir det lika lätt rappakalja även kopplat via Balmar??

/Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 04 augusti 2011 | 16:57

post-10006646-1394236786,7344_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det färdigkopplat, den bruna från Balmarreg.  till den befintlig blå/röd och den befintliga bruna till laddlampan stift på regulatorn. Enl. testet som är beskrivet i instruktionen ligger jag rätt. Nu återstår det att köra maskin får jag se om det laddar oxså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller tummarna, berätta gärna sen hur testkörningen gick. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...