Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Gäst Charlotta

Båtdynor !!

Rekommendera Poster

Gäst Charlotta

Hej !! Skall investera i nya dynor till min C32´a och undrar om det är någon som vet någon bra tillverkare i Gbg´s trakten !! Bra tips mottages tacksamt !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Charlotta!

 

Jag har precis hämtat mina omklädda dynor till min Player 311. Möbeltyget köpte jag hos tygladan i Vänersborg. De har kanonpriser på kvalitetstyger, ca 70:-/m.

Arbetet är utfört av Älvängen tapetserarverksatd och jag tycker att de gjort ett mycket bra jobb till ett vettigt pris. Samtliga dynor (6 stora och 6 mindre) inklusive klädda knappar och undertyget kostade 5.500:-.

 


Älvängens Tapetserarverkstad 
Skår Övre 350, 446 92 SKEPPLANDA   0303-33 83 40 
Mobiltfn   070-773 10 94 

 

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kolla båtannonser på denna sida och jämför priserna med andra företag.

Finns under köp och sälj.

Bobban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mats!

Vilken storlek hade dina dynor, ca?

Vänligen

Bobban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bobban!

 

De sex stora är 2 st i förpiken med en längd på 2 meter. Salongen är en rak på 2 meter ca 80bred samt en U formad på 2meter. Stick kojen är 2 dynor på 230xca 80. De sex mindre är ca 1m x 70cm.

 

Med tyget från Tygladan så har jag nya kanonfina dynor för totalt 6.500 kr. 

 

Mvh

Mats   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Efter en koll får jag ett pris på 6300 kr, arbetet samt utöver detta, undertyg och 30 knappar på ett antal 100-lappar.

Fick du kvitto på detta?

Vänligen

Bobban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Beställt 6 dynor och 2 ryggstöd till för- och akterruffen till min Albin25; tygåtgång ca 10m. Går åt två plattor skum. Tyg 400kr/m. Undertyg (fibertex), vaddlager, knappar, dragkedjor, mm

Nytt med kallskum 10cm, 35kg/m2: 11.600kr

Nytt med polyeter (skumgummi) 10cm: 10.800kr

Polydress på Hönö.

//U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det verkar dyrt, hur stora är dom dynorna, ca?

Övertyget är den stora kostnaden, vilket innebär att du betalar 7.500 kr. för arbete och skum!!!

Lämna gärna måtten , ca, skulle vara roligt att jämföra med andra.

Vänligen

Bobban 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4 st fullängdsdynor, ca 1.80 x 0.80 samt en iläggsdyna i förruffen dito i akterruffen. Tygåtgång ca 10 m (övertyg). Tygkostnad 430kr/m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många båtägare älskar att göra det mesta själv med sina båtar.  Men så fort det gäller dynor så verkar de flesta leja bort jobbet, varför?  Införkaffa skumgummidynor, textilier och en bra symaskin och prova.  Börja med att provsy i gamla lakan, jag lovar, det är lättare än man kan tro.  Tänk vad många saker det är på en båt som ska sys.  Att kunna laga sitt kapell, eller rent av sy ett nytt sparar man multum på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var kan man köpa prisvärda skumgummi dynor? Jag fick ett pris av en möbeltapetserare på en dyna på 120x200cm. Den skulle kosta 1300kr. Lite dyrt tycker jag. En del av mina dynor verkar lite fuktskadade. Kan man göra rent dem på något sätt? Jag har frågat en del kemtvättar, men dem kan inte tvätta dessa! Se bild!

post-15276-1394234591,0215_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kolla GALANT Plast vid Odins platsen. Har själv beställt

dynor från dem i vinyl för akterdelen på min snipa.

 

Fick även stolar omklädda.

 

GALANT PLAST

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Efter att övertyget är borträknat, 10m x 430 kr. meter samt 2 block skum 10 cm kallskum ca. 2650 kr så får jag en arbetskostnad på 868 kr. per dyna med undertyg, dragkedja knappar.

Efter en koll så får jag ett pris på arbete, undertyg, 4 st. knappar, dragkedja som hamnar på ca. 710 kr. per dyna vid köp av tyg hos dyntillverkaren.

Vilket innebär en besparing på ca. 158 kr. per dyna och totalt 948 kr.för dessa 6 dynor.

Vänligen

Bobban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

När det gäller skummet så finns det en uppsjö av olkia skum kavlitet.

Var väldigt noga med att du får ett skum som är hållbart.

Anledningen till att det är noga beror på att när drar av tyget för att tvätta detsamma så följer skummet med i småbitar om det är dålig kvalitet.

Vilken tjocklek frågade du på när du fick ett pris på 1300 kr. per block?

Vänligen

Bobban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hur stora var dom dynorna ca. och hur mycket fick du betala?

Bobban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Se svaret nedan ang. skum.

Tryckte på fel knapp.

bobban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Se svaret nedan ang. dina dynor!

Bobban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om du går in i olika affärer och ber att få ett prov på dom skum man har till försäljning och sedan jämför dessa så kommer du snabbt på att det finns ren skit på marknaden.

Är det kvalitet på detta så skall det hålla i många år, samt som jag skrev tidigare, det ska INTE följa med i småbitar när man drar av tyget vid en ev. tvätt.

Jag har känt på skum som smular sig i handen när man drar lite lätt i det, och ska man nu lägga ner en hel del pengar i båten så föredrar jag att få kvalitet som jag kan lita på.

Tyvärr så finns det handlare som struntar i att upplysa om detta med kvalitet.

Då är det bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite.

Vänligen

Bobban

P.S.

Ett exempel på lyxmadrass är tempurmadrassen och dess skum D.S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, det är rätt, men som alltid har man inte obegränsat med tid, och får fundera på vad man lämpligen kan leja bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar kallskum istället för polyeten (skummgummi). Ganska hårt och bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart är kallskum det klart bästa. Men det gör också en del på priset om man tar 8 cm istället för 10 cm eller 10 cm istället för 12 cm. Ofta räcker det med något tunnare madrass om man andvänder sig av 35 kg. kv. cm.

Men som jag också skrivit tidigare så dom som ev. skall byta tyg eller hela dynor med skum så be om detta uppdelat på 4 olika poster hos varje handlare så ni själva kan jämföra med andra INNAN ni gör en beställning.

Det skiljer väldigt mycket från handlare till handlare.

Be om att få

1. Arbetskostnaden för sig

2. Materialet, ( dragkedja, knappar, undertyg ) för sig

3. Kostnaden för skum, med utskärning, för sig

4. Antal meter övertyg, samt bredden på detta övertyg, kontrollera också om det är kemtvätt eller om det går att stoppa in i egen maskin?

Vill man inte ge detta då kan man börja undra varför???

Lycka till,

Bobban

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner mig SÅ nöjd när jag nu sytt klart mina dynor till ruffen så jag måste bara berätta hur jag gjorde.

 

Köpte tyget på Skroten i Kinna (10 m ca 800:- )

Skumgummi på Jysk (120x200x9 för ca 300:- )

Hela kalaset för under 1500 spänn!

 

/Steinar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Wille,

 

Okay, det skall jag prova!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga till Steinar P

Är du nöjd med Jysks dynor? Har funderat på att göra nya själv fast i 10 eller 12 cm tjocka. jag tycker fanemig att man sover bättre även hemma på en bra skumgummimadrass än på spjingf-spjong-fjädermadrasser. Det finns ju även svindyra kallskumsmadrasser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Köpte 9 cm madrass som jag klätt med tjockt möbeltyg. Har bara testat att ligga på hallgolvet några minuter men nog skall man kunna sova gott på dessa!

Frugan var också nöjd så det verkar hoppfullt.

 

Lycka till.

 

/Steinar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan jysk-dynorna vara bättre än 30 år gamla orginaldynor, eller gör man dumt i att byta? Köpt en säng på jysk som efter ett par år är rätt nedlegad... Lite tveksam till kvalitén... Samtidigt - skulle kännas fräscht med nytt skum-gummi.

 

Köpt tyg och skall väl i vår/sommar försöka få till nya dynor. Tyget; 250kr/m för möbeltyg av vad jag förstår riktigt bra kvalité, tygvaruhuset nacka.

 

Funderar även på om man ska sy i dragkedja (sägs bli dyrare & svårare) eller bara kardborre - vissa dynor kanske man till och med kan strunta i att göra avtagbara.

 

Är det rekommenderbart att återanvända dragkedjor från gamla dynor? De är ju i rätt längd redan, men kanske svårt att ta bort. Annars är de vad jag förstår rätt dyra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde kardborre, ansåg jag vara enklast. Det syns ju inte.

Återstår att se om det bli obekvämt att ligga på då jag har öppningen på mitten i bakkantav dynan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...