Gå till innehåll
lördag 24 maj 2025
Arne_Anka

Sea Ray DC sent 80-/tidigt 90-tal; bra nybörjarbåt? Alternativ?

Rekommendera Poster

Hej

Håller på att kolla på en bra nybörjarbåt för mig, min sambo och dotter. Är uppväxt med att åka på 5 veckors segelbåtssemester varje sommar, så med nybörjar menar att jag har en hel del sjövana, men ingen alls när det gäller motorbåt.

Har kollat på Sea Ray 210 Monaco och 260 Overnighter, men även lite på Sundancer-modellen. Min budget ligger på 100000-200000. Båten ska användas mest för dagsturer, men att kunna sova en eller två nätter är en förutsättning, dels för att man kan bli inblåst, dels för att det är trevligt. 

Är ovanstående modeller något att ha? Man kan ju i dagens marknadsläge hitta en Monaco för under 100', en 250 CC för  samma pris ungefär. Hur står dessa båtar sig som nybörjarbåtar?

Har ni tips på bra alternativ?

Lite tips på vad man ska tänka på gällande motorer skulle uppskattas. I Blocketannonser återfinns information om motorer som jag inte förstår. Vad är viktigast att tänka på? Motorerna är ju ändå relativt gamla i dessa båtar. Betyder det automatiskt att dessa måste bytas snart?

Väldigt väldigt tacksam för svar

Vilse i den väldigt trevliga djungeln med fritidsbåtar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En DC är ju inget bra alternativ om ni vill sova över ett par nätter, visst går ju i nödfall men men....

Nu vet jag inte om din sambo är van med sjölivet men en sak som jag lärt mig under åren och det kvinnliga könet och båt, en toa ombord är guld värt. Det kan vara det avgörande för fortsatt båtliv tillsammans.

För dom pengarna får du en bra kabinbåt i 21-24 fots klassen som både lämpar sig för dagsturer och övernattningar. Här får du också ett pentry på köpet.

Om du tittar på kvalitetsmärken som tex Fjord el Coronet så gör det inget att dom är lite till åren bara motorn är fräsch, såg flera på Blocket inom dina ekonomiska ramar.

Ang motorn så är det ju inte bara ålder som är det avgörande.  För mig är det ett krav att motorn är färskvattenkyld och då är det istället drift timmar och skötsel som är det viktigaste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...