Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Martin690

Omöjligt impellerbyte Johnson 40 -88

Rekommendera Poster

Jag har nu försökt och försökt och sökt information och försökt igen utan framgång!

Jag har som rubriken beskriver en Johnson 40 -88 som jag ska byta impeller på.

Jag har lossat alla skruvar för växelhuset men jag hittar inte var jag lossar växelstaget. Hela växelhuset rör på sig upp och ned om jag rör på växelreglaget, så allt så loss utom just växelpinnen.

Det finns ingen inspektionslucka på riggen och det ser inte ut att finnas något vettigt ställe att lossa på uppe på powerheaden.

Är det någon som har koll på var jag kan tänkas lossa växelväljaren?

Motorn har gått i saltvatten så jag lyckades dra av ett par av de rostfria bultarna som håller i växelhuset när jag var igång. Vad är det lättaste sättet att få bort resterna som sitter kvar i riggen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte säker, men kolla bakom kylvattenintaget.

Jag borrade ur bultarna och drog i gänginsatser (Helicoil). Det var av en ganska kass rostfri kavlitet och inte så hårda (Yamaha). Tror att Biltema numera har satser med insatser, gängtapp och speciellt idragningsverktyg. Efter rep blir det bättre än nytt. Kolla att insatserna är rostfria, men det gissar jag att alla är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du måste ta vxl axeln under förgasarna mvh Tutte

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du måste ta vxl axeln under förgasarna mvh Tutte

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du måste ta bort sprinten nr 74 å trycka in sprinten nr 81 för att frigöra växelaxeln

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket!!

 

Jag ska ner till båtklubben direkt när jag är hemma från semestern och riva igen! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ikväll är det tänkt att jag ska göra ett försök.

 

Är det någon som har koll på om jag måste ta bort förgasaren när sprinten ska bort?

Jag läste på nätet att förgasarna och startmotorn behövdes ta bort på en Johnson för att få loss växeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...