Gå till innehåll
tisdag 27 januari 2026
Carnage

Lite funderingar ang båt som stått på land ett tag

Rekommendera Poster

Tjena.

Är lite intresserad av en båt som har stått ett tag på land, sedan hösten 2009 närmare bestämt.

För det första tror jag inte motorn har varit konserverad, vilka följder kan det medföra? Båten ligger fortfarande på land och går inte att provköra.

Det andra som jag reagerade på är (vad jag tror) en fuktskadad akterspegel. Jag utförde knacktest runt skölden (på insidan av akterspegeln) och det lät ganska dovt där, som om plasten släppt från trät. Det var värst precis runt skölden, men längre ut lät det lite bättre. Knackade jag på utsidan av akterspegeln lät det dock inte så, utan mer distinkt runt hela skölden. Detta skulle jag kunna åtgärda själv, frågan är vad det kan tänkas kosta med allt material?

I övrigt så undrar jag vad jag mer bör kontrollera innan eventuellt köp, dels när båten stått så länge och dels blivit dåligt omhändertagen.

Tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den inte är konseverad o den förvarats utomhus, skulle jag nog kontrollera om motor o drev har frusit sönder. Det känns viktigare än fukt i akterspegel, akterspegeln kan du skaffa fuktmätare till för att kontrollera mer, motorn kan bli dyr om den fryst sönder... Vad är det för båt (storlek)??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan förstås provköra motorn på land om det finns kranvatten att tillgå. Det är bara att lossa sjövattenslangen vid insidan av skölden och ansluta en trädgårdsslang dit innan start.

Om den nu stått i många år så kan det vara bra att man ser till att den inte får starta innan man fått upp oljetryck med startmotorn och fått en oljebeläggning på kritiska slitområden. Om det är en bensinare så kan man även enkelt pumpa in lite olja i cylindrarna genom att lossa tändstiften. Att titta över hur stiften ser ut är ändå en intressant iaktagelse på en gammal motor då man t.ex kan se sådant som om alla stift har lätt sot/oljebeläggning men ett är helt rent, så kan det vara så att cylindern med det rena stiftet tar in vatten till förbränningen.

En sak att tänka på är att kritiska slangar och damasker för drevet antagligen torkat kraftigt genom åren och givetvis skall bytas innan sjösättning och provkörning. Man vill absolut inte chansa och eventuellt få in vatten i knutbälgen eller tappa kylningen pga av brusten kylarvattenslang.

Sen reflekterar man förstås över att ett byte av skivan i akterspegeln må vara något man kan göra själv men det är ett gigantiskt jobb som antagligen drar med sig många andra saker som man inte tänkt sig ursprungligen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit i kontakt med ägaren igen och han har nu sjösatt båten. Vid provkörningen så gick motorn varm, vilket jag var rädd för skulle hända. Var tur att jag inte köpte den innan. Men han har sagt att han ska försöka åtgärda det innan försäljningen.

Ja det där med akterspegeln är säkert väldigt jobbigt. Har precis suttit och kollat på en kille som filmat när han bytt ut och plastat in hela strukturen(?) på båten. Vilket jobb det verkar vara. Här är hans kanal: http://www.youtube.com/user/FriscoJarretts

Jag återkommer om det blir något köp eller inte. Det rör sig om en 26 fots dc.

Senast ändrad av Carnage | 14 juni 2011 | 21:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...