Jump to content
Thursday 09 December 2021

Carnage

Medlemmar
  • Content Count

    52
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Carnage

  • Rank
    Löjtnant
  1. Instämmer med Weber. Priserna borde falla en hel del, jag kollar endast motorbåtar. Det finns ett stort utbud, men av dom jag har kollat på som ligger hyfsat i pris är det en massa att göra på. Det roliga är att folk sätter ett marknadspris på ett objekt och skriver därav pris, ej prut. Den som får sin båt såld i år har en sjövärdig båt, vårrustad och klar till lägsta pris. Har man ett objekt tror jag knappt att man kan bli av med det. Men säljarna verkar inte ha förstått att priserna ska ner en bra bit. Marknaden är iskall.
  2. Jag som ung spekulant skulle kunna tänka mig en lite äldre, törstig V8 båt. Jag har inte så stort behov av att åka långa sträckor, eller vara ute länge. Det blir inte många distans på en sommar för min del. Det jag märker är att utbudet är väldigt stort, men samtidigt vägrar säljarna att gå ner i pris. Jag kollade på repotaget som någon länkade till och han har rätt i det att folk blir förbannade när man försöker pruta. En gammal V8 båt med originalmotor är en stor risk rent ekonimiskt känns det som så det är klart att man inte betalar marknadspris för en sådan i dagsläget. En gammal V8 båt med nyare motor är ofta mycket dyrare i inköp, men tyvärr ofta så pass dyr att jag inte tycker det är värt pengarna. För min del ska nog priserna ner en 40-50% på dessa båtar för att det skall vara någon idé. Allt annat är en allt för stor risk. Och det är klart att man blir försiktig när det finns så mycket till salu, men ingenting säljs. Samtidigt är det förståeligt att ingen vill sälja billigare, för det finns väl inget som tvingar folk till detta egentligen, förutom oron i ekonomin. Det är ju en spänt läge och vad som händer i framtiden avgör om båtpriserna rasar eller inte. Senast ändrad av Carnage | 03 juni 2012 | 11:17
  3. Får man inte ha ett båtintresse utan att äga en båt då?
  4. En båt är väl inget man egentligen behöver? Om man inte bor på en ö, eller måste transportera saker på sjön. Så för min del blir det då aldrig någon båt
  5. Köp en ny impellersats och byt impeller. Om du har alpha one drev så sitter impellern i drevet, så då byter du drevolja i samma veva. Kan vara bra att smörja upp drivaxeln i drevet när du ändå har det isär. Inspektera bälgarna i skölden så att det inte är några sprickor. Snurra på lagret i skölden och känn om det glappar eller känns trögt. Smörj upp lagret med fett om du har tillgång till fettspruta. Ang motorn så vet jag inte riktigt, jag hade kanske plockat av limpor och knän och inspekterat kylkanaler och kollat ventiler m.m. Men det är ändå något man kan göra när båten ligger i sjön ifall man skulle ha problem med kylningen. Drevet är värre.
  6. Egentligen finns det väl inte så många personbilar som har en hög dragvikt på regbeviset? På mina tyngsta bilar jag haft (Chevrolet Tahoe och S10 pickup) har det bara varit 2000 kg max. Vet inte vad man skall ha för bil för att dra mer lagligt. Kanske en Chevrolet Dually som bärgare kör (vilka ofta är rungreggade)? Tahoen väger ändå runt 2 ton. Senast ändrad av Carnage | 20 mars 2012 | 21:10
  7. Förstår inte riktigt skillnaderna mellan BE och utökad B behörighet. Måste släpet alltid väga mindre eller lika mycket som bilens tjänstevikt, men med en totalvikt upp till 4250 kg? Med BE får man dra ett tynge släp än bilen?
  8. Hej. Undrar om det är någon som vet något om Raider Powerboats? Vad jag har förstått är dom Svensktillverkade och har väl produktion idag? Någon som haft en Raider och vad har ni för erfaranheter? Tack på förhand!
  9. Vet inte om man skall våga sig på att köpa båt precis på vårkanten. Det verkar redan annonseras ut en hel del båtar som låg till salu förra sommaren/hösten, till något reducerade priser. Men än vågar jag inte slå till. Vidare kan man spekulera i vad bensinen kommer kosta denna sommaren, då den har ökat med nästan två kronor per liter på vanliga mackar. Men en ökad bränslekostnad kanske inte påverkar båtägandet i det stora hela på samma sätt som bilägandet?
  10. Hej. Hur bör en planande båt vara utformad för att klara sig så bra som möjligt utan trimplan? T.ex skrovform, längd, vikt, drev, enkel montage, dubbel montage osv. När kan det anses vara värt att eftermontera trimplan samt vad kan det tänkas kosta? Mina funderingar berör båtar upp till 30 fot. Mvh Senast ändrad av Carnage | 18 september 2011 | 13:09
  11. Det verkar som att många försöker bli av med sina båtar, även den yngre generationen, inför vad det är nu som komma skall. Det är verkligen fel tid att sälja båt. Jag har själv min båt på annons och har bara fått bytesförslag, men jag har inte för avsikt att bli utan båt. Måste man inte sälja nu så borde man inte göra det. Tror dom som verkligen måste sälja kommer få väldigt dåligt betalt, om dom ens kan få den såld. Som du säger verkar det som att ekonomin har skrämt upp folk ganska rejält. Folk verkar bli desperata, som med allt annat (aktier, fonder m.m.) och bara säljer iväg allt direkt. Man märker också av girigheten hos folk som lägger ut sina båtar till överpriser och skriver att båten är värd det. Det är lite som på bostadsmarknanden har jag märkt (mycket till salu med få avslut). Båtar sjunker väl förståss i pris innan lägenheterna, men det känns också som det beror lite på vad som händer under hösten/vintern med världsekonomin. Läget är spänt just nu och det finns egentligen inget som påverkat folk ännu att tvingas sälja iväg sin båt. Men det är väl rädslan för vad som kan komma att hända som får folk att vilja göra sig av med båten. Vet inte om någon håller med mig dock.
  12. Ja det är annat om man drar ner till Thailand eller nått. Där lastar dom lastbilarna tills det rinner över, kör hela familjen på en motor-bike (eller på ett pickup flak), hänger bak på taxi-pickuper som kör upp och ner i bergen på öarna osv osv. Ibland känns det som vi har lite för överdriven säkerhet, varför vet jag inte. Men det är ju därför man klassas som antisocial vissa gånger också. Senast ändrad av Carnage | 18 augusti 2011 | 23:03
  13. Carnage

    gått på grund

    Ok. Det låter ju rimligt, för då borde väl båten ha bromsats in tycker man, eller känts i båten på annat sätt. Du lär få byta underhuset med tanke på att det är det som tar i först. Du kan ju iofs ha haft röta och touchat propellern på sidan av grundet så att säga. Men jag hade försökt få upp båten så fort som möjligt för att undersöka saken. En fråga: Blev du skraj? Det hade jag blivit Senast ändrad av Carnage | 17 augusti 2011 | 23:23
  14. Lugnt! Återkom gärna efteråt, om dom var bra och vad det kostade! Har inte hyrt där själv men visste bara om att det existerade.
  15. http://www.batochtrailer.se/ TROY 3500VT 241 B För tunga transporter totalbredd: 2.4m totallängd: 8.41m max båtlängd: ca 8.5m totalvikt: 3500kg last: max 2600kg hjul: 185R14 maxhastighet: 80km/h Jag tror dom tar 1000 kr / dygn. Senast ändrad av Carnage | 17 augusti 2011 | 23:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy