Gå till innehåll
fredag 03 maj 2024
Delta79

Problem vid återmontage växelhus - växeln går ej ur

Rekommendera Poster

Hej,

Någon som vet vad som gått fel när jag monterade tillbaka växelhuset och nu inte får i neutralläge?

Monterade bort växelhuset för att byta impeller - satte tillbaka växelhuset men nu verkar det som växeln ligger i hela tiden - gasreglaget löper precis som tidigare och där kan jag lägga i neutralen, men när jag snurrar propellern så ligger växeln i fortfarande... Vad ska jag göra?
Motorn är en Mercury 90hk ELPTO -00 (2takt)

Tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har med all säkerhet inte fått i splinesen rätt. Antingen är den inte ansluten eller också är synkningen fel.

Ta bort växelhuset igen och gör om. Är det felsynk så krävs en del tankearbete att räkna ut hur det skall vara ochgärna  en medhjälpare som kan röra på växelreglaget medan du kollar i rigghålet vad som händer.Jag vill minnas att tappen på växelhuset roteras medurs då man går från Fram-neutral-back, men kolla.

Tips: Motorn roterar medsols uppifrån sett. Rotera drivaxel åt samma håll och kolla på propellern vilken växel som är i  (om bladen skjuter vattnet bakåt så är de framväxeln).Ta upp ev. spel i axeltappen på vxlhuset. Sätt ihop med ett par bult och prova innan du drar ihop ordentlig. Prova bara Fram -Neutral, du skall inte tvinga i backväxeln med stillastående motor.

Om du nästa gång lägger i framväxeln innan du tar bort vxlhuset så slipper du antagligen dessa problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för snabbt svar!
Ska ut och prova igen i kväll med förhoppning om sjösättning imorgon...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste frågan och det svar du fick och är nyfiken på hur det gick.

Jag har fått tag på en Evinrude där växeln ligger i hela tiden som jag ska börja plocka isär nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som hade haft motorn före mig hade tydligen haft isär växelhuset och inte monterat växelföringen korrekt. Då växeln är fjäderbelastad så ligger Framväxeln i hela tiden. Med den korrekt ihopskruvad så fungerade växelhuset bra. Kopplingen som var felaktigt monterad sitter precis där man delar växelhuset från motorn.

( sorry glömde skriva vad felet var och att det är åtgärdat)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...