jeppe_lu 3 Postad 31 Maj , 2011 Hej...Mitt första inlägg här på BryggSnack! Be gentle... Jag har precis införskaffat mig en Buster XL -00, på denna sitter en 75 hk mercury 2-takt -05a. Jag har egentligen två problem, det ena är att båten lutar när vi sitter två, eller fler i den, givetvis åt babord. Har det med propellerns snurr-riktining att göra? Är montering av trimplan att rekomendera? Mitt andra problem är att när jag girar babord i lite högre hastigheter (ca 20 knop) så svänger den stabilt till en början, sen gör den ett litet kast. Varken trevligt för mig eller andra. Vad kan det bero på? Tack för detta // Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 31 Maj , 2011 Hej! Problem 1: precis. Rotationsriktningen får nästan alla planande båtar att vrida sig mer eller mindre åt babord. Utöver den effekt som uppstår när du svänger motorn för att kompensera för sidvinden. Trimplan löser detta, om du nu stör dig på det. Problem 2: hur snävt girar du? Ju plattare botten, desto lättare sladdar den vid kraftiga girar. En uttrimmad motor kan också dels göra att propellern tappar grepp och tuggar luft (kavitation) eller att båten gör en piruett på grund av att bara akterdelen av skrovet har vattenkontakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jeppe_lu 3 Postad 1 Juni , 2011 Det får allt bli ett par trimplan monterade... Vad gäller det andra problemet såg jag nu att det kan vara svårt att förstå vad jag menar, när jag svänger så tappar den greppet för att sedan få nytt grepp direkt därefter igen, så båten lutar utan dess like. Detta kanske också kommer minska med montering av trimplan...? // Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 1 Juni , 2011 Hej, jag skulle inte montera trimplan på en så relativt liten och lätt båt, med stakt utombordare med trim och tilt. Har haft flera båtar i den storleksklassen med trimplan men aldrig behövt använda dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jeppe_lu 3 Postad 1 Juni , 2011 Så vad tycker du att jag skall göra, acceptera att den lutar grovt åt babord så fort man är två som skall ut och åka? // Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 1 Juni , 2011 Självklart ska du komplettera med trimplan, finns ingen båt som är för liten för det ;-) Trimplan är trevligt på flera sätt... Jag förutsätter att du just nu har problem med viktfördelningen, och inte ngt problem med själva skrovet.. Ditt andra problem är svårt att sia om pga av den korta förklaringen, samt att man inte kan se själv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser