GÄ till innehÄll
mÄndag 08 juni 2026
mobisma_peter

Ny Hydralpump (Power Trim) Volvo Penta DP290 Drev

Rekommendera Poster

Hej jag har köpt en ny hydralpump se bilden till min Volvo Penta 290 Duopropp, den gamla pumpen hade tre sladdar som kom ut frÄn hydralpumpens motor, den hÀr nya >> Volvo Penta 3586765 har en grön och en blÄ sladd ut frÄn hydralpumpens motor.

FrÄgan Àr det sÀgs att man ska kunna skifta frÄn den gamla pumpen till den hÀr nya pumpen Àr det nÄn som kÀnner till nÄt om DEN NYA modellen och hur den ska monteras? Àr det bara skifta montera? mÄste nÄgra ytterliggare delar bytas ut som relÀer osv? eller gÄr det att anvÀnda allt som sitter pÄ plats redan?

Till sist det stÄr inte om blÄ kabel Àr eller -... samma med den gröna sladden stÄr heller inte om det Àr eller -

Senast Àndrad av mobisma_peter | 22 maj 2011 | 21:26

post-10008003-1394236714,1948_thumb.jpg

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Jag har just titta pÄ lite schemor pÄ DP290 trimpumpar eftersom jag felsökt och just varit rÀdd att fÄ byta pump.

Nej den nya passar inte direkt. Det gÄr alltsÄ inte att koppla dess tvÄ ledningar mot dina befintliga 3 ledningar. Det mÄste till nya relÀer som Àr dubbelpoliga.

Gamla motorn har koppling med 3 trÄdar som gÄr till varsin motorlindning:

1) jord (minus)

2) 12V för att fÄ motor att rotera Ät ena hÄllet

3) 12 V för att fÄ motor att rotera Ät andra hÄllet.

De tvÄ styr-relÀerna lÀgger 12 V pÄ den ena eller andra ledningen beroende pÄ önskad riktining.

Den NYA motorn med tvÄ kablar Àr kopplad dÀr man kopplar plus pÄ grön och minus pÄ blÄ för att köra motorn Ät ena hÄllet och tvÀrtom för att köra motorn Ät andra hÄllet. DÄ mÄste relÀerna ha en annan funktion för att kunna vÀnda pÄ polariteten.

Det krÀvs nya relÀer. GÄr att bygga sjÀlv, mÄste inte vara VolvoPenta. Men det mÄste vara dubbelpoliga relÀer dvs dÀr bÄda relÀerna har dubbla separat relÀkontakter för att koppla bÄde plus och minus genom bÄda relÀerna. Det ena relÀet ger sÄ plus pÄ grön och minus pÄ blÄ, det andra gör tvÀrtom. FrÄga bekanta som Àr elektriker om du kÀnner dig osÀker sjÀlv.

Och relĂ€erna ska klara sĂ€kringsströmmen pĂ„ 55A, dvs ganska ordentliga. Även om biltema 40A nog klarar jobbet.

HÀr finns schemor för nya och gamla pumpen: lÀnk

sid 166 Model 290, Power trim Earlier model
sid 167, Models 290 SP and DP, Power trim Later model

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Hej Anders tack för ditt utförliga svar(vÀldigt tacksam) och tusen tack för manualen.

För info pumpen Àr köpt i USA den kostade ca 1600 i Svenska kr med tullavgifter sÄ blev det totalt 2100 kr ink frakt. via ebay. FÄr vÀl köpa de delar som saknas hÀr hemma ;-)

Volvo Penta 3586765 Àr trimpumpen typbeteckning sen trimkolvarna (872612 Trim Cylinders)
Den gamla pumpen finns att köpa i ny tappning i USA och ifrÄn UK ARC6224 Old style complete trim motor Oem.: 852928-1, men den gamla pumpen Àr ju jobbig att hÄlla kolla pÄ oljenivÄn.

Mvh

Peter

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Ankarspel har samma problem. Det finns polvÀndar-kontaktorer men de brukar levereras med. Sök efter ett sÄdant.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Nu Àr det jag som fÄr tacka!

Jag deppade innan helgen nÀr jag sÄg priserna frÄn MarineParts pÄ ca 8000 kr för pumpen. Som tur var rÀckte det med ny sÀkring i lördags och Àlsklingen lÄter nu som hon ska.

2100 kr lÄter betydligt humanare. Var köpte du nÄnstans?

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

De heter CALTRIC finns i staterna nÄgonstans.

DirektlÀnk till trimpumpen:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Tilt-Trim-Motor-Volvo-Penta-854346-4-3586765-2-Wire-NEW-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem43a3c1fe86QQitemZ290510208646QQptZBoatQ5fPartsQ5fAccessoriesQ5fGear

DirektlÀnk till deras ebaybutik
http://stores.ebay.com/CALTRIC?_trksid=p4340.l2563

sedan sÄ handlar jag en del I-boats >> http://www.iboats.com/

Och Greate lake skipper >> http://greatlakesskipper.com/

Sen kan du söka pÄ www.ebay.com ob.s inte .se för man fÄr bÀttre trÀffar pÄ .com

mvh

Peter

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

För att ge en korrekt ihopsÀttning av att byta ut den gamla hydralpumpen mot den hÀr som första inlÀgget i den hÀr trÄden, dÀr bilden visar nya variaten ersÀttnings hydralpumpen 3586765 sÄ mÄste man komplettera med nÄgra delar se bilden hÀr.

PÄ bilden nr 17, tvÄ stycken relÀer kostar hos volvo penta 740kr med moms men hos drev.se kostar ersÀttningsrelÀerna 225 kr styck ;-)

Sen om man var en klippa i trÀslöjden sÄ kan man ju alltid bocka till plÄten/konsolen  sjÀlv eller vÀlja att köpa konsolen/fÀstplÄten nr 14 pÄ bilden som kostar  473 kr.

Sen mÄste man köpa kabelhÀrvan hos volvo penta (hittade ingen motsvarande nÄnstans pÄ nÀtet) för 974 kr ink moms. (kabelhÀrvan innehÄller kontakt mot powertrimmÀtaren sÄ allt Àr komplett ;-) )

Sen MÅSTE du köpa fĂ€stbultarna som sitter mot pumpen eftersom det Ă€r tum mĂ„tt köpa dem pĂ„ volvo med för 4 - 6 spĂ€nn styck...

Allt som allt >> Pump, 2 st relÀer, 1 st konsol/fÀstplÄt, 1 st kabelhÀrva och sen slutligen tum-bultarna....

Mvh

Peter

Senast Àndrad av mobisma_peter | 23 maj 2011 | 19:47

post-10008003-1394236714,7012_thumb.jpg

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Föralldel, det blir en slant men det blir snyggare med orginaldelar! :-)

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Hej Anders. det Àr sant snyggare med orginaldelar. Men för min del sÄ strulade pumpen och drevet sjönk hela tiden... men enligt volvo penta sÄ har orginaldelen utgÄtt... och den hÀr nyare ersÀttningspumpen rekomenderas. 

Men högre upp i den hÀr trÄden visar jag lÀnk och vad beteckningen Àr pÄ pumpen Old Style att man kan köpa den... Det jobbiga med den pumpen Àr att veta oljenivÄn??? Krypa in i durken man Àr inte sÄ smidig lÀngre haahhaaha ;-)

Men om man vill renovera sin gamla pump sÄ kan man skicka in sin pump som inbytespump till Göteborgs Marinservice surfa och kolla de fanns förra Äret i alla fall.

Till sist tack för all info Anders.

mvh

Peter

Senast Àndrad av mobisma_peter | 23 maj 2011 | 21:20

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Anders jag struntade i att köpa kabelstammen. Jag gjorde en sjÀlv ska testköra den idag och se att allt funkar som det ska ;-) .

Om allt Àr okey sÄ lÀgger jag upp ritningen hÀr som du kan ladda ner sen. AnvÀnde 6mm2 kvadrat kabel rakt igenom i hela kabelstammen. Allt Àr klart för montage ;-)

Mvh

Peter

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Hej,gÄr det att kolla oljenivÄn i den gamla pumpen utan behÄllare och var gör man det isÄfall?

Mvh Pelle

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Hej Pelle. Det Àr det som Àr nackdelen med gamla pumpen... mitt pÄ den gamla pumpen sitter en skruv som Àr pÄ fyllnadshÄlet (och hur ska man kunna komma Ät det hÄlet???) du fyller pÄ olja i det hÄlet tills det rinner över... men du vet inte hur mycket olja du fick in eftersom det kommer luft med in...

men i varje fall du fyller pÄ hissar drevet upp Ä ner... tills du kÀnner att drevet stannar i det lÀge du stÀllt det i... Om du istÀllet skaffar nya pumpen sÄ ser du oljenivÄn ;-)

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Hur gick det med kabelstammen Peter?

Jag har precis mÀrkt att SP290-revet sjunker pÄ vÄr nyköpta bÄt och sÀljaren tycker inte att det Àr hans problem eftersom inget var fel nÀr han sÄlde bÄten (för 40 Nm sedan!). Hans tips var att testa att skifta hydraulslangarna vilket tydligen kan hjÀlpa ibland, ibland inte.

Jag rÀknar dock med att fÄ köpa en ny motor...:(

DÄ uppstÄr ju frÄgan om man ska vÀlja nya eller gamla modellen av pump. Visst ser jag fördelarna med den nya, lÀttare kontroll och pÄfyllning av oljan, men jag ser ocksÄ nackdelarna...kostnaderna och jobbet med ombyggnationen.

Jag Àr inte rÀdd att fixa lite sjÀlv men med en ny (gammal) bÄt sÄ Àr det otroligt mycket hÄl att stoppa pengarna i, t ex ett nytt kapell, sÄ alla billigare alternativ Àr vÀldigt attraktiva!

Om jag förstÄtt saken rÀtt i denna trÄd sÄ talar vi om följande nÀr det gÀller konvertering till nya modellen:

2 st relÀer och 1 st kabelhÀrva. Sen pratas det om fÀstplatta...men det borde vÀl gÄ att skruva i befintlig platta och eventuellt i den plywoodskiva som min pump Àr monterad i? Bultarna kan vÀl köpas var som helst dÀr tumgÀngade bult sÀljes Àven om nu Volvos bara kostar nÄgra kronor?

Jag har hittat nya modellen av pump för $310 ink frakt, ex moms/tull (2000 i runda slÀngar) och dÄ har jag inte letat alls. TvÄ relÀer för 225 SEK pÄ Drev.se= 450 och en egensnickrad kabelhÀrva för sÀg 200 kr. Det ger totalt kanske 3000 hemma i brevlÄdan om man har otur med tullen (kanske lite mer).

Den gamla modellen har jag hittat för $210 ink frakt, ex moms/tull vilket ger knappt 1400 SEK...dvs under havla priset frÄn den nya modellen...Àr det verkligen vÀrt det?!

Mvh
Fred

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Ett alternativ till att byta pumpen Àr att renovera ventilerna i den man har. Detta gÀller alltsÄ dÄ man har en pump som fungerar men dÄ tryckets tappas pga dÄliga ventiler.

HÀr finns en tidigare trÄd med massor av info och tips och dessutom namngivna leverantörer av de tÀtningar man behöver köpa:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=153778

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Det Àr ju lysande Svedero39!

TÀnk om det hÀr forumet hade en sökfunktion som fungerade...dÄ hade man ju lÀtt hittat den trÄden och sluppit ha Ängest för att ytterligare tusenlappar kastas i det svarta hÄl som man kallar bÄten! cool

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
Postad (redigerade)

Ritning 2 (samma som ritning 1 men mer inzoomad)

post-88024-0-41035900-1397254575_thumb.jpg

Redigerad av mobisma_peter

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Övrig info: Min installation av nya trimpumpen och kabelstammen (fĂ€stet bockade jag till sjĂ€lv) allt har fungerat perfekt i 3 bĂ„tsĂ€songer.

Avlufta drevet genom att trimma upp ocn ner flera ggr... det kommer sjunka dÄ och dÄ nÄgra ggr... sedan sÄ kommer det att fungera perfekt ;-)

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Hej jag har köpt en ny hydralpump se bilden till min Volvo Penta 290 Duopropp, den gamla pumpen hade tre sladdar som kom ut frÄn hydralpumpens motor, den hÀr nya >> Volvo Penta 3586765 har en grön och en blÄ sladd ut frÄn hydralpumpens motor.

FrÄgan Àr det sÀgs att man ska kunna skifta frÄn den gamla pumpen till den hÀr nya pumpen Àr det nÄn som kÀnner till nÄt om DEN NYA modellen och hur den ska monteras? Àr det bara skifta montera? mÄste nÄgra ytterliggare delar bytas ut som relÀer osv? eller gÄr det att anvÀnda allt som sitter pÄ plats redan?

Till sist det stÄr inte om blÄ kabel Àr eller -... samma med den gröna sladden stÄr heller inte om det Àr eller -

Senast Àndrad av mobisma_peter | 22 maj 2011 | 21:26

Enkelt chema pÄ inkoppling.

Inkoppling av trimpump.pdf

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto pÄ maringuiden.se. Det Àr lÀtt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem pÄ maringuiden.se? Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa nytt...