hawkeye6540 0 Postad 20 Maj , 2011 Hej. Hoppas att någon som är insatt i ämnet kan ge mig lite råd.Jag har undersökt akterspegeln på min Gullringen från 69 på flera sätt för att se om det är fukt eller inte. Det som talar för att så skulle vara falet: -Bultarna och brickorna som håller drevet på plats har gått in i akterspegeln en bit (så har det dock sett ut sen jag köpte båten för 3 år sedan). -Fuktmäteren ger utslag mellan 65-75 vilket enligtg skalan är fuktigt.-Båten är trots atllt ganska gammal. Det som talar mot:-Spånet känns inte jättefuktigt när jag provborrar. -Slår man på aktern med en hammare känns det sollit. Hur ska man tänka? Någon som har ett bra svar...hur skulle ni gjort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 633 Postad 20 Maj , 2011 Jag skulle försöka att få ut så mycket som möjligt av trävirket (troligen plyfa) och fyllt tomrummet med plast och sedan borrat nya hål. Kan gå att använda en avsågad insexnyckel att kratsa ur hålen med. Alt. 2 borra bort en kärna på ca dia 100mm med hålsåg, fyll med plast och glasfiber och plasta sedan över och borra nya hål. Vid alt. 2 får du också en bra bild över om plyfan i akterspegeln är i dåligt skick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 21 Maj , 2011 Hmmm... ingen expert alls på sånt här. Men jag resonerar så här, rent logiskt: Har bultarna krypit in i materialet är det en fin indikator. Plus din mätning. Många akterspeglar från den här tiden har inplastade skivor, dåligt med tätning runt genomföringar och bultar? Så vad som händer, efter 25-35 år är självklart att materialet blivit fuktigt och dåligt. Att byta ut bara bultarna ( genom att kratsa ur enl metod ovan, lägga i epoxy och borra nya hål ) är egentligen konstgjord andning. Skulle jag köpa din båt någon gång så känns det bättre att du har en faktura från ett reparationsvarv... dvs man kapar bort större delen av akterspegeln, lägger i en inre platta som förstärkning och laminerar tillbaks alltihop. Bättre än när båten var ny... Inget svårt jobb ( säger jag som amatör och som hjälpt till att göra det på en Fjordling ) men motor ska ut, drev ska bort? Det kan du göra själv. Passa på att renovera / Byta motor kanske? Men du bör ha plastat eller ännu hellre jobbat med epoxy tidigare. Noggranhet är nyckeln där... Skulle ringa ett reparationsvarv för råd. De har gjort sådant här och vet vad som ska göras? Är det du som har samma fråga lite längre upp? Då är du ju inne på att byta akterspegel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 633 Postad 21 Maj , 2011 Det är själklart mycket bättre att byta hela akterspegeln. Frågan är bara hur mycket man ska kosta på en gammal båt. Du kommer alltid till en punkt där reparation inte är ekonomiskt försvarbart. Ska du lämna in på varv så kommer den tiden snabbt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser