daniblixt 0 Postad 17 Maj , 2011 Hej, Har en yamaha 150hk 4-takt. Den låter illa när man växlar, låter precis som när man försöker växla en bil utan att koppla, rasslar.. Går inte att lägga i backen försiktigt utan man får ta i lite i stället så hörs det inte. Någon som vet vad det är?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Maj , 2011 Den låter illa när man växlar, låter precis som när man försöker växla en bil utan att koppla, Det är nog precis vad man gör på en hel del motorer. Gäller nog alla utombordare men även stora backslag på inombordare saknar koppling som smyger i växeln. Bristen på koppling försöker man kompensera med extra lågt varvtal, ibland precis vid växling. Ibland fungerar det sämre och motorn dör. Ju lättare propeller desto mindre rassel. Liksom att växla resolut ger mindre kuggljud. Aluminiumpropeller borde därmed vara ett plus just vid växling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 17 Maj , 2011 Det är alldeles normal beteende. :-) Båtar har ingen koppling i sin drivlina så i båtväxellådan kopplar man in ett snurrande kugghjul direkt mot ett som står still. Ska göras när man a) motorn har gått ner på tomgångsvarv och med en distinkt rörelse och ett klonk. Som du märkt så låter det illa om man försöker smyga in växeln sakta och försiktigt. Då rasslar det precis när kuggarna på det roterande hjulet möter det stillastående men inte greppar in. Det nöter på kugghjulen och ska undvikas. Så man ska INTE lägga i växeln långsamt utan raskt utan att slänga i den eller tvinga den fort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daniblixt 0 Postad 17 Maj , 2011 Tack så mycket.. Då behöver jag inte vara orolig.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Maj , 2011 Gäller nog alla utombordare men även stora backslag på inombordare saknar koppling som smyger i växeln. Bristen på koppling försöker man kompensera med extra lågt varvtal, ibland precis vid växling. Ibland fungerar det sämre och motorn dör. även stora backslag på inombordare saknar koppling ändrar jag till även stora backslag på inombordare saknar ofta koppling. Har just kollat att Segel-drevet har nån slags konkoppling så undantag finns bevisligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 17 Maj , 2011 Har för mig att Mercruiser-bensinare med OMS drev har en kontakt i växelreglaget som dödar tändningen precis när växeln ska läggas i. Då tappat motorn kraft precis när kugghjulen ska greppa i så det inte blir så brutalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 17 Maj , 2011 Hej, det är väl också viktigt att reglagevajrarna är rätt justerade, att de inte är klämda eller böjda för mycket, samt att de är smörjda. Det ska gå lätt hela vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 18 Maj , 2011 F150 är lite känd för detta o även att det rasslar med växel i på tomgång om man har en tung propeller, typ 4-bladig stålis. Du ska absolut inte smyga i växeln så det rasslar utan dräm i den bara så den växlar med ett klonk. Växelhuset har modifierats för att få det att växla snyggare men kan inte minnas på rak arm vilket år det var, hur gammal är motorn? Är du nyfiken kan jag kolla upp det. Jag har det nya växelhuset på min F150 men det klonkar bra ändå. Med stor sannolikhet är allt normalt precis som andra skrivit men är du osäker så låt en mek köra den så slipper du ju oroa dej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser