Gå till innehåll
måndag 22 juni 2026
2HOT4U

Motorlås eller inte?

Rekommendera Poster

har märkt att motorn inte går att tilta hela vägen upp för att låset tar i hydralstyrningen
under vintern kan man nog ha den men ska jag tabort den helt eller vända på bulten så låset hamnat utanför båten?
det är en Combilock så den borde ju tåla vatten om man skulle vända på den

gäller en motorn på ca.190kg
det är inget man tar på axeln direkt 
om dom verkligen vill ha så sågar dom nog ut hela akterspegeln

vad säger experterna ?


 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån expert är jag inte, men kanske sunt förnuft räcker en bit. Jag tänker som du, att om nån är utrustad och motiverad att stjäla en 190 kilos-motor så lär inte motorlåset vara det som sätter stopp. Sen kan det ju vara en försäkringsfråga förstås, det vet jag inte.

Men förresten, finns det inga undre genomgående bultar att fästa låset på? Min gamla Mercury 20 hk hade dels skruvklämsfäste upptill och sedan bultar undertill, där jag placerade bultlåset.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dom nedre är under vattenlinjen
vill inte hålla på med massa silikon blir bara jobbigt om man skulle behöva tabort
bultar kan man ju alltid byta

frågan är hur bra det skulle funka om man vände på bulten så låset hamnade utanför
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar kunna gå att tilta helt med Combilock om man lägger motorn i en svag gir så att cylindern inte hamnar ovanför låset, går det inte ens då? En annan lösning är att köpa stålpropp o hissa motorn, då försvinner oxå problemet.. . .

smiley smiley smiley wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

då snor dom ju proppen istället ;)

det är styrstagen som tar i låset och det spelar ingen roll om man girar helt åt vänster eller höger


 

 

 

post-28015-1394236704,0028_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du lägger styroket ovanför styrarmen istället för under som nu så vinner du lite frigång till, fick jag göra på min för att kunna svänga och grundsmyga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild på vad jag menar

post-26269-1394236704,056_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm
ska gå vakt idag så jag kan kolla hur den sitter

det är inte min motor på bilden
har en suzuki på bilden är det honda

tackar för tipset

 

 



Senast ändrad av 2HOT4U | 13 maj 2011 | 14:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...