Boat4Fun 0 Postad 8 Maj , 2011 Var ute på en underbar åktur i skärgården idag med min 26-fots DC. Har en KAD44 med VP Duopropdrev (allt årsmodell 2000). Skulle testa toppfarten och låg på ca. 35 knop när jag trimmade ut drevet för att se hur farten ändrades. Då plötsligt så gick trimmen vidare i tiltläge och fällde upp drevet helt, i full fart! Jag drog ner på gasen så fort jag kunde och stängde sedan av motorn. Vad fanken var det som hände!? Utan att jag rört knappen så hängde sig tilten och körde upp drevet helt. Efter att ha slagit på tändningen igen så gick det inte att få ner drevet. Ingenting hände. Däremot hörde jag hur pumpen då och då slog till och körde korta stunder, som om den ville trycka upp drevet ytterligare. Där låg jag och drev omkring på fjärden ... Kröp ner och lossade strömpolerna vid drevpumpen och satte sedan tillbaka dem igen. Efter det gick det att köra ner drevet igen och jag kunde ta mig hem. Nu undrar man ju vad sjutton som hände? Kommer detta att hända igen? Men framförallt undrar jag vad som kan ha tagit stryk i drevet efter en upptiltning i full fart med ca. 4000 varv på motorn? Klarar knutarna detta? Hur kan jag på ett enkelt sätt kolla om det hänt något? Eller vågar man bara köra vidare? Tacksam om någon har kunskap om detta att dela med sig av. Senast ändrad av Boat4Fun | 08 maj 2011 | 21:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boat4Fun 0 Postad 9 Maj , 2011 Hallå! Är det ingen här som har någon kännedom om detta? Här brukar ju inte frågor förbli obesvarade Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 575 Postad 9 Maj , 2011 Förmodligen har upp reläet klibbat. Jag skulle rekommendera att skifta reläerna och prova. Om drevet trimmas in av sig självt, är det ju ingen katastrof. Svårt att säga om något tagit skada. Jag har varit med om att knuten fastnat i fjädern som sitter i knutbälgen, vilket resulterat i hål i bälgen. Kanske säkrast att ta av drevet och kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boat4Fun 0 Postad 9 Maj , 2011 Hej Rollen Är det vanligt att dessa klibbar? Har det hänt så är det väl bara att byta dessa misstänker jag. Knappsatsen skall tydligen också innehålla något relä har jag hört. Någonstans var det ju något som hängde sig och lät trimmen passera säkerhetsläget där man måste hålla två knappar intryckta annars för att få den att gå i tiltläge. Det där med bälgen låter ju sannolikt. Har hört att dessa kan gå sönder bara om man har motorn igång och tiltar upp. Det blir väl tydligen till att lyfta upp båten för att få detta kollat. Undrar om man ser eller känner på knuten om den fått stryk? Det borde väl inte kunna vara så mycket annat som skadats än bälgen och eventuellt knuten, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 10 Maj , 2011 Är inte expert men det där låter lite otäckt. Inga missljud när motorn går? Drivknuten snurrar ju hela tiden motorn är igång, växeln back/fram sitter ju inne i drevet. Jag skulle personligen kosta på ett kranlyft av båten bara för att känna sig lugn resten av säsongen. För att kunna lossa drevbälgen och kolla utanpå efter hål och inuti efter läckage, ska vara snustorrt. Kanske också lyfta av drevet, svårt att känna på knutarna annars. Lagren ska kännas mjuka och fina absolut inte knastriga. Vad gäller hängningen; ingen aning, har inte hänt mig (än). Kan ju vara styrlogiken som gått i baklås tillfälligt. Kanske kan vara ide att växla reläsidor som sagt ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser