MikaelBengtsson 0 Postad 20 Oktober , 2004 Är det någon som kan hjälpa mig med en handbok till en Scand 7800 Tropic. Antingen kan man kopiera en eller att jag köper den. Båten är från 1990. Hoppas på tur. Mikael mikaelb@gothnet.nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobbed 1 Postad 7 Juni , 2022 Hej Mikael, Väcker liv i denna tråd då jag har en likadan båt som du har/hade. Fick du tag på någon handbok? Skulle du vilja dela med dig av den? Hoppas på tur jag med... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Timia77 0 Postad 25 Augusti Hej Jag söker också efter en handbok för samma båt. Någon som har? MVH Maria Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 288 Postad 26 Augusti Kolla med Agder boats de säljer tillbehör till Scand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 324 Postad 26 Augusti 19 timmar sedan skrev Timia77: Hej Jag söker också efter en handbok för samma båt. Någon som har? MVH Maria https://agderboat.no/produkt/brukerhandbok-scand-7800-tropic/?srsltid=AfmBOooXX6BlJNYg5YLowbY1WRYZ8x5asSOJqCm3uU8d6Kh8aDZpuPvL Billigt😳😖 Tyvärr verkar det inte finnas för gratis nedladdning... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Timia77 0 Postad 26 Augusti Hej Hade hoppats på att någon hade en inscannad variant 😇. Att betala 400:- vet jag inte om jag vill då jag inte vet om innehållet ger mig det jag vill ha. //Maria Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 324 Postad 26 Augusti Nej 400 kr är lite väl att ta i tycker jag också. De flesta andra tillverkare har ofta pdf som man kan ladda ner gratis. Är det något särskilt du vill veta eller är det bara rent allmänt? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Timia77 0 Postad 26 Augusti Nja det var nog inget speciellt. Lite funderingar kring bränsleförbrukningen och om det fanns något elkretsschema från när båten byggdes. Vi tycker att vår bår drar väldigt mkt och vi har inte förstått varför. Drar den mer vid tex 8 knop än vid 20 knop? Har du en Scand 7800? Isf kanske du har några bra tips? 🤩 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 66 Postad 26 Augusti Det är nog inget specifikt för din Scand, utan lite samma sak för alla planande båtar (längden på båten spelar en roll i det hela också). Min båt drar typ lika mycket i 8 knop som i 25 knop, sänker jag farten till 6,5 knop så är förbrukningen betydligt lägre. Min gissning är att 8 knop nog är en ganska oekonomisk fart för din båt, sänk farten lite om du vill spara på bränslet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 324 Postad 26 Augusti Nej, har inte en Scand 7800 men +40 år i branschen... Vad har ni för motor och drev? Varvtal på max? Propeller/propellrar? Beväxning under vattenlinjen? Skador under vattenlinje? Onormala ljud från motorn? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Timia77 0 Postad 26 Augusti Hej Motor VP 271C Drev 270 Propeller Douprop Ingen beväxning tror jag och inga skador vad vi sett. Inga onormala ljud. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 288 Postad 26 Augusti Ja en bensinare i den typen av båt drar sällan så mycket mindre i låg fart, en diesel däremot hade varit snålare. En tumregel är att inte hålla högre fart än vattenlinjens längd eller kolla när båten börjar att dra mer än obetydliga svall, då börjar förbrukningen öka. Att göra vågor kostar bränsle och 8 knop är ingen bra fart med den båten. Ekonomifart borde ligga på max 6 knop skulle jag tro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 324 Postad 26 Augusti Motorn är rätt gammal, kom 1986 och slutade tillverkas 1989, dessutom en förgasarmotor som drar mer bränsle än en motsvarande ny med EFI insprutning Tror inte ni har 270 drev men däremot kan det vara 290 Duoprop, 270 är från 1970-talet. Normal förbrukning för en 5.7 L (350 cu:in) 230–250 hk GM Small block brukar vara: 1500 r/min: 16–18 L/h 2000 r/min: 19–22 L/h 2500 r/min: 23–26 L/h 3000 r/min: 32–38 L/h 3500 r/min: 38–44 L/h Max varvtal: >70–85 L/h Förbrukningssiffrorna ovan är hämtade från div. tester och ett ungefärligt genomsnitt och gäller en helt ny (men inkörd) motor (med förgasare). De flesta ligger och marschar mellan 2500–3000 r/min där motorn har sitt maximala vridmoment och går mest ekonomiskt i liter per distansminut (L/nm). Farter under 10 knop (1000–1600 r/min) ger betydligt högre förbrukning i liter per distansminut och siffror upp mot 2,5–3 L/nm är inte ovanligt men förbrukning per timme är relativt låg och hamnar på ca 14–18 L/h. Är motorn aldrig renoverad kan det vara bra att ta kompressionsprov, kolla tändning, kolla förgasare mm. Men ganska osannolikt att en motor som är +35 år gammal är helt orörd. Är en motor sliten så ökar bränsleförbrukningen... En motor slits även när den står stilla och på en V8 står flera ventiler öppna när motorn är avstängd. Det är fukt i luften och det är fukt i avgassystemet, då bildas små rostangrepp på ventiltallrikarna som sedan slipar ner ventilsäte och ventiltallrik när motorn går. Med tiden blir ventilerna otäta och motorns kompression och effekt reduceras. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser