Gå till innehåll
fredag 12 september 2025
MikaelBengtsson

Handbok Scand 7800 Tropic

Rekommendera Poster

Är det någon som kan hjälpa mig med en handbok till en Scand 7800 Tropic. Antingen kan man kopiera en eller att jag köper den. Båten är från 1990. Hoppas på tur. Mikael mikaelb@gothnet.nu

post-5723-1394234307,3834_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael,

 

Väcker liv i denna tråd då jag har en likadan båt som du har/hade.

Fick du tag på någon handbok?

Skulle du vilja dela med dig av den?

 

Hoppas på tur jag med... ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Jag söker också efter en handbok för samma båt. Någon som har?

MVH Maria

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med Agder boats de säljer tillbehör till Scand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hade hoppats på att någon hade en inscannad variant 😇. Att betala 400:- vet jag inte om jag vill då jag inte vet om innehållet ger mig det jag vill ha.

//Maria

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej 400 kr är lite väl att ta i tycker jag också.

De flesta andra tillverkare har ofta pdf som man kan ladda ner gratis.

 

Är det något särskilt du vill veta eller är det bara rent allmänt?

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja det var nog inget speciellt. Lite funderingar kring bränsleförbrukningen och om det fanns något elkretsschema från när båten byggdes.

Vi tycker att vår bår drar väldigt mkt och vi har inte förstått varför.

Drar den mer vid tex 8 knop än vid 20 knop?

Har du en Scand 7800? Isf kanske du har några bra tips? 🤩

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog inget specifikt för din Scand, utan lite samma sak för alla planande båtar (längden på båten spelar en roll i det hela också). Min båt drar typ lika mycket i 8 knop som i 25 knop, sänker jag farten till 6,5 knop så är förbrukningen betydligt lägre. Min gissning är att 8 knop nog är en ganska oekonomisk fart för din båt, sänk farten lite om du vill spara på bränslet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, har inte en Scand 7800 men +40 år i branschen...

 

Vad har ni för motor och drev?

 

Varvtal på max?

 

Propeller/propellrar?

 

Beväxning under vattenlinjen?

 

Skador under vattenlinje?

 

Onormala ljud från motorn?

 

//Pär

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Motor VP 271C

Drev 270

Propeller Douprop

 

Ingen beväxning tror jag och inga skador vad vi sett. Inga onormala ljud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja en bensinare i den typen av båt drar sällan så mycket mindre i låg fart, en diesel däremot hade varit snålare. En tumregel är att inte hålla högre fart än vattenlinjens längd eller kolla när båten börjar att dra mer än obetydliga svall, då börjar förbrukningen öka. Att göra vågor kostar bränsle :) och 8 knop är ingen bra fart med den båten. Ekonomifart borde ligga på max 6 knop skulle jag tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är rätt gammal, kom 1986 och slutade tillverkas 1989, dessutom en förgasarmotor som drar mer bränsle än en motsvarande ny med EFI insprutning

 

Tror inte ni har 270 drev men däremot kan det vara 290 Duoprop, 270 är från 1970-talet.

 

Normal förbrukning för en 5.7 L (350 cu:in) 230–250 hk GM Small block brukar vara:

 

1500 r/min: 16–18 L/h

2000 r/min: 19–22 L/h

2500 r/min: 23–26 L/h

3000 r/min: 32–38 L/h

3500 r/min: 38–44 L/h

Max varvtal: >70–85 L/h

 

Förbrukningssiffrorna ovan är hämtade från div. tester och ett ungefärligt genomsnitt och gäller en helt ny (men inkörd) motor (med förgasare).

De flesta ligger och marschar mellan 2500–3000 r/min där motorn har sitt maximala vridmoment och går mest ekonomiskt i liter per distansminut (L/nm).

 

Farter under 10 knop (1000–1600 r/min) ger betydligt högre förbrukning i liter per distansminut och siffror upp mot 2,5–3 L/nm är inte ovanligt men förbrukning per timme är relativt låg och hamnar på ca 14–18 L/h.

 

Är motorn aldrig renoverad kan det vara bra att ta kompressionsprov, kolla tändning, kolla förgasare mm. Men ganska osannolikt att en motor som är +35 år gammal är helt orörd.

Är en motor sliten så ökar bränsleförbrukningen...

En motor slits även när den står stilla och på en V8 står flera ventiler öppna när motorn är avstängd.

Det är fukt i luften och det är fukt i avgassystemet, då bildas små rostangrepp på ventiltallrikarna som sedan slipar ner ventilsäte och ventiltallrik när motorn går. Med tiden blir ventilerna otäta och motorns kompression och effekt reduceras.

 

//Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...