mescalin 0 Postad 5 Maj , 2011 efter ett ha skummat lite olika forim tycker jag mig först att man kan i viss mån kompensera en lägre utväxling med en högre stigning, är det nån som vet om detta stämmer? Så här ser scenariot ut: har idag penta aq140 med 280-drev utväxling 2.15:1. proppen är en 15x15. tollare corina som toppar ca 22knop vid 5000rpm. drevet visade sina innehålla 3 dl vatten....och det är 2 dagar kvar till sjösättning. Jag har ett 270- drev liggandes med utväxling 1.89:1. kan jag slänga på 270-drevet med en propp på 15x17 utan att förstöra nåt? tanken är att få båten i sjön, och överhuvudtaget kunna använda den, medan 280-drevet får sig en verkstadsöversyn i lugn och ro. jag är inte primärt ute efter att under första sommarhalvan kunna toppa farten, men går det överhuvudtaget köra typ 10-15knop utan att vibrera/varava sönder motor eller drev? tack på förhand /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 5 Maj , 2011 Hej 1,89:1 är högre utväxling än 2,15:1 5000rpm / 2,15 = 2325 propellervarv per minut 5000rpm/1,89 = 2645 varv på propaxeln per minut om du byter drevet så är det iså fall bättre att låna en propeller med lägre stigning. du förstör ingenting men båten kommer att gå lite tyngre med det drevet. Om båten gör 5000 varv med det 1,89:1 och samma propeller så borde toppfarten öka med 3-4 knop (teoretiskt 5000rpm/1,89=2645x37,5(15tum)x60min=59km/h / 1,852= 32 knop minus slip) kanske ger dig 28knop. Henrik Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 Maj , 2011 Finns en klistrad tråd överst i träbåtsakutens motor&teknik-sajt där meningen är att just bra propeller-relaterade tips och länkar skall ansamlas. Stjäl helt sonika den första länken som verkar mycket bra i mina ögon, men kanske har du sett den redan utan att få nåt egentligt svar? Hur som helst så kan den nog platsa i inledningen på denna tråd, för sajten nedan verkar ju reda ut de många grundbegreppen på ett hyfsat begripligt sätt? (Och Henriks mer specifika svar ovan kanske därmed ges en rikare fakta-bakgrund, nåt sånt?) ...http://www.boatfittings.com/docssv/motor/propeller/propallminfo.htm Mvh Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 05 maj 2011 | 18:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser