Flelle 0 Postad 5 Maj , 2011 Har en 20 hästars mercury från början av 70-talet. Efter vintervilan vill den inte starta. Jag får bara igång den med hälp av startgas och då går den fint och jämnt på tomgången, stänger jag sedan av den så startar den igen på första rycket utan gas. Står den sedan nån timma så går den inte igång utan startgas. Verkar som att det är tändingen som spökar men då borde den ju inte gå igång alls. Kan det vara så att gnistan inte räcker för att tända bränsleblandningen men det räcker för att starta på gasen? Körde först på fjolårs bensinen och tänkte att det var felet men med ny bensin blev det ingen skillnad Det enda felet jag har upptäckt är att om jag pumpar på blåsan så efter tre fyra pumpningar så verkar det komma ut bensin framme på förgasaren, ur luftintaget. Tog bort förgasaren och höll den upp och ner samtidigt som jag blåste i inkommande bensinslangen, då tätade nålventilen till flottören så det är inget fel där. Nån som har några tips? Senast ändrad av Flelle | 05 maj 2011 | 10:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 5 Maj , 2011 Har du färsk bensin eller är det gammal som stått i otät dunk? Mitt kinesiska elverk är omöjligt att få igång utan startgas om man inte nyss tankat det. Tanklocket är otätt så de lättflyktiga lättantändliga gaserna dunstar och då måste etern i startgasen ersätta dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stellank 1 Postad 5 Maj , 2011 Hade liknande problem:http://www.maringuiden.se/forum/;thread=349272 Dock var det denna gången startmotorn för min del. Men innan dess så byttes membranet och en rengöring av förgasaren. Kan vara ett tips. Öppna upp förgasaren och titta på membranet, leta efter skador / hål. Hittar du inte det, gör rent förgasaren och byta filter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 112 Postad 5 Maj , 2011 Att nålventilen stänger när Du håller förgasaren upp och ner behöver ju inte betyda att den stänger i normalläge. Det kan ju vara så att flottören inte flyter som den ska. Om den är delvis fylld med bensin t.ex. på grund av någon liten spricka. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 5 Maj , 2011 Gammal motor kan få svårare med bensin och gnista. Det handlar väl om att kompressionen blivit sämre och att permanentmagneterna i svänghjulet tappat lite sting efter alla år. Det ger lite sämre gnista. Det kan då kompenseras med bättre tändbarhet på bränslet. Prova att ge motorn allra bästa tändbarhet. Nya stift. Torka tändkablar. Hur är det med saltbeläggning på tändspolar. Ny bensin. Om alla andra betingelser än kompression och gnista är de bästa går tydligen motorn Frågan är då om det går att uppnå. Kondensatorerna i gamla tändsystem kan ha tappat stinget. Det är ingen dyr del. Prova att byta dem om ingen opponerar sig. Var är Wanmar. Han brukar ha kläm på detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flelle 0 Postad 5 Maj , 2011 Efter många ryck så gick den igång utan gas men det känns ju inte roligt att behöva rycka armen av sig för att den ska starta. Tänkte ta lös flottören och kolla om den är hel men jag fick inte bort låspinnen som håller fast den, är det våld som gäller? På en evinrude jag hade så var den lös och lätt att ta bort men inte nu. Kollade också upp gnistan från stiften bara genom att hålla dom mot godset och det såg ut att vara ok, vet inte riktigt hur stark den ska vara men det syntes tydligt i dagsljus iaf. Dom sitft som sitter nu är ngk B6HS men enligt hemsidan och marinshopen ska det vara BUHW-2. Är det samma sift fast en äldre beteckning , nån med koll på det? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 5 Maj , 2011 På moppetiden slog man ihop stiftet lite för att få bättre gnista i ett svagt tändsystem. Du kan ju prova att minska gnistgapet något. Det går lätt att böja ut igen om det inte blev bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser