Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Jocke-SeaRay

Någon som äger en Rib Unlimited 702 Ej jockeysäten ?????

Rekommendera Poster

Hallå .. jag funderar på att inhandla en R u 702 .. och just den med soffan istället för jockeysäten . Inbillar mig att det blir skönare att sitta i en soffa när men bara glider omkring !

Kan ju fatta att det inte blir så glidigt  att sitta på en jockeystol och klämma sig fast med benen när det går för fullt , med de e inte de jag vill göra ..  ( ju kanske ibland :-) .. )

Men ..  ni som har soffan , kan man ''halvstå'' och köra och med ryggstödet framfällt och då få stöd till rumpan ? 

Är det något som jag bör tänka på extra noga innan jag beställer en 702 samt kanske höja ett varningens finger , ni vet  ris och ros .....:-D ...:

utrustning, motorval, mm.mm......  kom med tips så blir jag glad :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en jättelång tråd om RIB Unlimited o de olika modellerna på fendern.se. Aktiviteten på Fendern verkar rätt låg numer men du kanske hittar vad du söker bland gamla inlägg. Sen finns det ju lite om dom på Boatlife.se oxå. Här på MG verkar det tunnare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen r u men jag hade en rib förut med soffa och har nu en med jockeysäten. Den jag hade så hade ryggstödet en tendens att lossna från sitt framåtfällda läge, men det är iof lätt fixat om man är lite händig. När jag åkte själv så hittade jag ställen att placera fötterna för att få sidostöd, men när vi var fler i båten var det svårare. Kör man länge så kände jag efteråt att jag stått och spännt mig så det kändes i musklerna. Med jockey är det lättare att vila (fast även där får man spjärna med knäna mot sätet ibland..)

Det finns ju öglor man kan montera som man kan ha fötterna i. Det tillsammans med soffa borde räcka tycker jag (om du kan fälla fram ryggstödet)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har inte kört 702 men tror inte framstolarna är uppfällbara, 700 med jockey funkar riktigt bra, testat den med Yamaha 115 & optimax 135 en del, otroligt lättdrivet skrov med bra bett, väljer du större motorer än 115 bör du ha lite erfarenhet av denna typ av båt, (skrovet är från början hydrolift  med lite betoning på racing) relativt trimkänslig  i farter över 40-45 knop med tanke på vikten, endast ca 350kg, men riktigt roligt med en 135 på

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hade  själv jockey säten i min rib å det var faktiskt bättre framför allt om man åkte längre sträckor.

provat en kolegas 702 och det vart jobbitg efter en stund om sjön var gropig.

Nu så verkar det åxå som om RIB unlimited har gått i konkurs.........synd det är en väldigt kul båt

/jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag letade efter en beg 702'a för  år sedan men fick av flera rådet att köpa 700 istället eftersom det är bekvämare att åka i. Jag hade tom kollat med tillverkaren som kunde tänka sig att sälja en lös soffa till mig om jag bara hittade 700båtar eftersom 702 är lite ovanliga. Men efter att ha kört 1 sommar med jockeysätena har jag ingen som helst anledning att byta. Man åker riktigt bra med jockeysätena. Vet inte hur soffan är men jockeysätena är tjocka och oerhört bra på att ta upp stötar och slag så man åker riktigt bekvämt. Är dessutom mycket enkelt om man har med sig barn i båten. De sitter stabilt framför en vuxen utan risk att ramla av.

Jag har endast Yamaha F80 på min, gör ca 39-40knop vilket räcker bra för oss. Båten är ju oerhört lättplanande vilket gör att man kan dundra iväg med 6pers i båten i 30-35knop och den planar på nolltid. Vill man åka lite snabbare är nog 115hk att rekommendera, är ju dessutom den vanligaste motorn på denna båt vilket troligen är bra för andra handsvärdet. Annars blir försäkringen faktiskt betydligt billigare med mindre motor.

Hur som helst så är det en oerhört rolig båt som är lättkörd och snål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...