Gå till innehåll
fredag 30 maj 2025
Larsstefan68

Att tänka på när man skall slipa ?

Rekommendera Poster

Hej,

jag tänkte bottenmåla min motorbåt (årsmodell 87) som jag köpte i höstas men jag ser att det är målat väldigt många gånger, tjockt med lager och löst på flera ställen, antar att det är lika bra att slipa bort men i och med att det inte är plant och fint så behöver man kanske någon speciell slipmaskin? är det någon som har erfarenhet av detta? 

Mvh

Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade likadant på min båt innan jag gjorde iordning botten. Jag lånade en pex maskin och började slipa. Men det tog inte så långtid innan jag insåg att det var bra mycket enklare att ta fram den hedliga sandvik skrapan och skrapa bort de tjocka lagren med färg. Men akta dig för de vassa kanterna på skrapan så du inte gör samma misstag som mig och repar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bottenfärg är giftiga grejor!
Skydda dig själv och andra, samt din och andras båtar.
Heltäckande kläder, handskar och mask är nödvändigt. Dammsugare på slipmaskinen hindrar att du dammar ner din och andras båtar. Att få sin nyvaxade båt nerdammad av gammal bottenfärg från båtgrannen kan resultera i mord - minst!

Edit, Tyrkfelsnisse...

Senast ändrad av Peter_K | 22 april 2011 | 12:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör du med trekansskrapa, så slipa hörnena runda så är inte risken så stor att du gör repor i gelcoaten. kan va bra där det är som värst

När jag hade båten på Svinninge marina, var man tvungen att lägga en presänning på marken och samla upp det man skrapade loss.

Den maskinen jag använder mest, för tillfället, när jag gör liknade jobb är nåt liknande denna. (men det är inte ofta - som tur är wink)

http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/elverktyg/puts-och-slip/bosch-0603310670 Den både snurrar och skakar. Kopplad till damsugare. Brukar köra med grova papper. kornstorlek 40.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrapa som förslagen säger och om du kan slipa för hand så använd våtslippapper så slipper du andas in det giftiga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...