Gå till innehåll
tisdag 24 februari 2026
Alf_Von_Sil

VP DPS-SX Drevolja

Rekommendera Poster

Startade upp båten idag, för att testa att allt ok. Men tycker att framväxeln hoppar i någon sekund efter att jag valt att föra reglaget framåt.

Jag har ju även bytt reglage nu i våras. Så det kan ju vara en justeringsgrej? Men har verkligen försökt att kalibrera så gott jag kan. Alltså friläge på reglaget och sedan sett till att det är friläge vid växeln vid drevet.

Kan det vara oljan tro? För så här var det inte i höstas Tycker mig att inte ha denna sekund fördröjning när jag slå i backen utan enbart fram.

Fick inte tag i Volvos drevolja 75-90  i höstas men återförsäljaren tyckte jag lika gärna kunde hälla i Qucksilver Highperformence som annars brukar hällas i Mercrusiers drev

Tycker att Quciksilvers olja är bra mycket tjockare när jag jämför med Volvos drevolja. Det står ju för böveln inte om Qucksilvers olja är 75-90. Tycker Qucksilvers olja är redigt segt, nästan som lim. 

Vad tror ni? En justeringsak? Kan det bero på drevoljan? Eller löser sig allt detta när båten kommer i vattnet och det blir lite motstånd på proppen.

Skall jag byta olja till Volvo 75-90 och hälla ut klistret som är i drevet nu?

Om någon har något tips på  justering av växel wiren som jag förbisett tar jag gärna emot det också.

Mvh Kristian

Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 09 april 2011 | 21:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den olja du har av mineral eller syntetisk typ? DP-S / SX drev ska ha syntetisk olja 75W-90. Jag rekomenderar byte om du använt fel oljetyp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut byta olja till 75-90 helsyntet, troligen beror fördröjningen på seg mineralolja. Ett drevras bara för att du pyttsat i fel olja kommer du inte slå dig på knäna av skratt åt. Se bara till att du får ut all skitolja innan du häller i riktig, ev. skölja med diesel för att få helt rent.

Passa även på att påpeka för pajasen som sålde oljan till dig att han inte ska tycka att det går bra, han ska veta innan han säger sådant till en kund. Tror inte han betalar om det havererar.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Justerade växelwiren och därmed så växlar drevet rätt. Så det var en justeringsak. Det man kan säga är väl att det är nästan ett måste att dra igång motor och drev efter man grejat med växelwiren, även om det känns rätt när allt installerat så beter sig saker annorlunda när det väl startas upp.

När det gäller Oljan i drevet så verkar det inte finnas så mycket erfarenhet. Läste på några jänkarforum att de kört DPS-SX på denna olja och inte haft några bekymmer. Och en av dessa hade konstaktat penta och frågat om olja, och den tekniker sa att det skadar nog inte drevet. Men visste inte 100%.

Qucksilvers gear lube är helt klart segare. Och jag tänker då inte vara försökskanin med mitt gamla drev. Så jag väljer att byta olja till VP 75-90 istället för den gröna/blå söja som nu är i drevet.

SÅ jag avlustar denna tråd med att problemet är löst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...