excel319 550 Postad 9 April , 2011 Någon som har en bra idé om vad jag ska använda för att lösa upp torkad tallkåda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 9 April , 2011 Kåda i största allmänhet går bort om man gnider in den med smör och sedan tvättar (smör löser upp kåda). Funkar på kläder, händer, mm. Har dock inte testat på riktigt gammal kåda men det är ju lätt gjort. Du får dock en fettfläck att ta bort i stället. Vad är det du ska tvätta? Senast ändrad av Tomas99 | 09 april 2011 | 21:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 9 April , 2011 Aceton kan fungera, men var försiktigt för det kan lösa upp och förstöra en den underlag. Även kemiskt ren bensin kan fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 550 Postad 10 April , 2011 Det är motorhuven på en bil som fått en del droppande kåda på sig. Jag vet att detta är ett båtforum, men jag utnyttjade det ändå för det finns så mycket kunskap här och det kunde ju ha varit en båt det droppat på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 11 April , 2011 Fick själv kåda på en bil för några år sedan och fick då lite vätska av en bilrecondare, denna luktade faktiskt ren målarterpentin, kan vara värt att prova, annars smör som du redan fått förslag på, kan ju knappast lösa upp billacken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 11 April , 2011 Fler synpunkter ... http://www.trabatsakuten.nu/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hamncafet;action=display;num=1293481962 / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 550 Postad 11 April , 2011 Nu är kådan borta :-) Balsamterpentin bet bra. Tack för tipsen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 11 April , 2011 Kul att det funkade! :-)Men var det verkligen kåda, sådan droppar väl ev ur träds sårskador. Ger nog därför fläckvisa angrepp på en långparkerad motorhuv, typ? Annars är nog honungsdagg (fin omskrivning för vanlig bladlus-skit) ett tänkbart alternativ? Ger alltså - som namnet antyder - och i motsats till dropp-kåda jämn fördelning över större yta. Klibbigt som fasen, men näranog ofärgat. Ger f.ö. inga direkta fläckar, mer som ett gråsmutsigt och klibbigt lager där sen ännu mer smuts lätt kan fastna. http://sv.wikipedia.org/wiki/Honungsdagg / Thomas Ps. finns knappt några tallar här på västkusten, därav frågan. ds. Senast ändrad av Thomas-1 | 11 april 2011 | 16:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 550 Postad 12 April , 2011 Jo, nog var det tallkåda alltid. Vi har rätt gott om den varan i Värmland. Dottern hade parkerat sin bil under några tallar vid vårsaven förra året. Det blev aktuellt att göra något åt det nu när jag har tagit över bilen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser