Gå till innehåll
fredag 06 mars 2026
DavidN

Nyinstallation av septitank med sug?

Rekommendera Poster

Ska installera en septitank med sug i båten och skulle behöva några goda råd.

-  Hur stor tank bör man sikta på? En 40-50 liter kanske räckte bra innan lagen om tömning, men  med tanke på att jag helst vill tömma på korrekt sätt, kanske man måste upp lite i volym. hur många liter är en genomsnittlig töming?

- Ställs det några speciella krav på en installation med sugtömning vs en utan (förrutom själva tömningen)? Tänker då tex på om det blir några vakum i systemet, krävs grövre prylar, kran att stänga av toaletten vid själva tömningen etc.

- En fultömmingskran kanske kan vara bra, är självfall eller pump att rek? Vi självfall, vad ska man tänka på där?

- Är det idioti/omöjligt att förlägga tanken i långt bort från toaletten?

- Är kvarn att rekommendera eller ställer den till det mer, iochmed att allt elektriskt kan krånga?

Något annat att tänka på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller storleken på tank brukar jag tillämpa principen - så stor som möjligt. Monterade en hålltank i min nuvarande båt i våras. Köpte en standardtank. Den jag lyckades få in med en viss möda var på 40 liter. Men jag har i hemmahamnen nära till sugstation och dessutom möjlighet att tömma till havet. Skrivit lite om installationen här. thallatha.blogspot.com/2010/05/toatank.html         I inlägget som jag länkade till  finns en principskiss hur jag gjorde.

Det har ju diskuterats en del om grovleken på luftaren och att tanken skulle kunna sugas ihop. På de tanken jag installerade förra våren har jag för mig att det var en 16 mm luftare. Den blev gaska lång. Hade tänkt att kolla hur tanken uppförde sig när jag sugtömmer. Dessvärre har jag varit ensam när jag tömt, så kontrollen har inte blivit av. Jag har dock inte märkt några problem, snarare tvärt om. När jag installerade tanken och skulle installera givarna till tankmätaren var tanken konkav, vilket innebar att jag var tvunge att skaffa tjockar fästtape. Därför har jag inte monterat givarna ännu blush. När jag fyllt och tömt tanken första gången hade tanken tagit en mer konvex form, så inte har den sugits ihop av tömningen.

Anledningen till att jag monterade sugtömning i en tidigare båt med självfall vid tömning av toatanken, var att jag glömt tömma tanken inför vinterupptaget. Nästa sommar blev dels tanken snabbt full och och det gick heller inte att öppna bottenkranen, som var av skjutventilstyp för att tömma. Jag lyckades med äventyret att koppla på ett uttag för sugtömning. Har berättat om det här thallatha.blogspot.com/2010/05/sugtomning-i-kungshamn.html

Efter att jag monterat sugtömminigen och tömt tanken gick det att öppna bottenventilen. Efter det kan jag inte tänka mig att ha en båt utan möjlighet till sugtömning. Det är så bekvämt. Mycket enklare än att tömma till havet. men jag vill naturligtvis ha den möjligheten också.

Luftaren till den tanken var nog inte mer än 12 mm. Jag upplevde inga problem när jag sugttömde. Å andra sidan hade väl inte tanken att det skulle kunna va några problem med för lite tilluft över huvud taget fallit mig in.

Har läst om sådana som på slangen från toan har monterat ett T-rör och en kran som de öppnar när de skall sugtömma, så att toan får maximalt med luft.

Vad du menar med en fulltömningskarn förstår jag inte.

Jag har haft både självfall och pump för tömning till havet. Bägge har varit rätt ok för min del. Själfall ställer lite större krav på placeringen av tanken.

Skall man ha tanken långt bort från toan, krävs det nog ett visst fall på slangen.

Toaletter med eltömimg har väl nån typ av kvarn inbyggt. Min erfarenhet är att skiten blir till en brun sörja när den skvalpar omkrin i hålltanken under segling wink

Efter ett helt yrkesliv i elbranchen håller jag med dig om det elektriskas opålitlighet. Pga mitt arbete har jag erfarit att elsystemen krånglar varje dag. Som tur är är det olika användare som drabbas.

Av det resonemang i toalettfrågor som förs på våra forum har jag nog fått den uppfattningen att en toalett som pumpar ut med en elpump krånglar mindre än en manuell.

Men som tömningspump för tanken till havet som alternativ till sugtömning har jag själv valt en manuell pump. Att sen den något begagade pumpen gick sönder första gången jag försökte tömma tanken i havet är ju en annan historia. Snålheten bedrar ofta visheten.

tommy

Senast ändrad av toaen | 14 mars 2011 | 14:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle jag ha tanken långt från toan skulle jag överväga att ha längsta biten med rör. Slangarna läcker gärna lite lukt (även de gastäta) och ska bytas efter ett antal år. Då är det också en kostnadsfråga då slangarna är dyra. Man kan få ihop rätt snyggt rörkrökeri med lödda kopparrör och rörkrökar som med rätt diameter är enkla att få tätt med slang och klämmor.

Längre horisontella sträckor kan man tänka sig kan sedimentera. Torkar det då sedan blir det inte kul.

Sedimentering kan även ske i botten på tanken. Har man då möjlighet att pumpa uppåt kan proppen lossna. Detta får man automatiskt om utloppet från tank är samma som inloppet. Kräver viss ventildiciplin och en toa med bra backventil. Denna typ av tank har vi med självfall och den har aldrig fallerat. Däremot har vi haft en toaöversvämning. Tanken trycker tillbaka till toan när nån glömt ventilen och backventilen inte sluter tätt. Huga. Dessbättre enkelt att städa då duschutpumpningen tar hand om svartvattnet och duschen nära till hands att spola av och vaska rent.

Med utsugsstationen kommer möjligheten att lösa upp proppar i t.ex slangar och tank så man behöver nog inte vara så rädd för toastopp som tidigare.

Men nåt att lägga in i tankarna kring rörkrökeriet, just att utnyttja det kraftiga undertrycket man hört att sugstationerna bistår med.

Inte ont som inte har nåt gott med sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tanke som slår mig är att avluftningsslangen till tanken kanske bör vara armerad så den inte sugs ihop och sluter tätt vid utsugningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju en speciell slang man använder till toalettinstallationer. Den har en ståltrådsarmering och ett tjockt gummi som har större motståndkraft mot att släppa igenom lukt. www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=582&artname=Toalettslang&sok=slang

bifogad bild; slangen till avluftningsnippeln med odörfilter på min båt

tommy

post-945-1394236651,4927_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Odörfilter på avluftningen, det var en nyhet för mig.

Hur fungerar filtret?
Fungerar filtret? ;-)
Hur ofta måste man byta filter/innehåll?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har min avluftning på sidan av sittbrunnen. För att inte riskra att det skulle lukta skit i  monterade jag ett odörfilter. Har väl läst någonstans att man rekomenderar det. MG kanske. wink

www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=653&artname=Odörfilter&sok=odörfilter

Om det gör nån skillnad vet jag inte - har inte provat utan, men om man söker på odörfilter här på MG så finns det många som hävdar att det fungerar.

Hur det fungerar - ingen aning - kolfilter?

Hur ofta man  skall byta vet jag inte. Det står nog i nåt papper som kom med filtret. Om jag har det kvar, ligger det nog i båten. Kommer jag ihåg skall jag kolla

Jag byter nog när det börjar lukta skit.

tommy

Senast ändrad av toaen | 22 mars 2011 | 08:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...